Noua redută de cucerit pentru producătorii de cosmetice: „bărbaţii plătesc mai mult decât femeile pe produse de îngrijire“

Autor: Ana Raduta 11.05.2011

Cosmeticele pentru bărbaţi acoperă cel mult 20% dintr-o piaţă totală estimată la 800 de milioane de dolari, dar segmentul băr­ba­ţilor care acordă o preocupare sporită felului cum arată începe să fie tot mai consistent şi atrage atenţia companiilor producătoare.

"Pentru noi, cel puţin, este una dintre liniile prioritare de dezvoltare, pentru că bărbaţii încep să cheltuiască tot mai mult pe produse de îngrijire şi, mai mult, cumpără şi produse din ce în ce mai specializate", spune Fulvio Guarneri, directorul de marketing al Unilever South Central Europe.

Compania are în momentul de faţă trei game de produse pentru bărbaţi - Axe, Rexona şi Dove, fiecare adresându-se unei categorii diferite de clienţi. "Axe a fost creat pentru bărbaţii tineri, de 25-30 de ani, cu venituri mai mici, Rexona este pentru o categorie de mijloc - bărbaţii cu vârste între 25 şi 35 de ani, iar Dove face parte din gama noas­tră premium şi se adresează băr­ba­ţilor în jurul vârstei de 40 de ani, care îşi permit să cheltuiască mai mult pe produsele cosmetice", explică Guarneri, citat de revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).

Un argument important pentru dezvoltarea acestei pieţe este profilul clienţilor şi comportamentul lor de cumpărare, cu mult mai interesante decât cele ale femeilor, care de multe ori sunt destul de uşor de convins să cumpere un produs.

"Bărbaţii sunt dispuşi să plătească mai mult decât o femeie dacă îi convingi că produsul are calităţi reale şi sunt mult mai fideli unei anumite mărci", precizează Guarneri.

România rămâne însă o piaţă încă mică dacă ne comparăm cu ţări mai apropiate nouă, precum Ungaria, unde consumul de produse cosmetice este şi cu 40% mai mare decât în România, şi foarte mică în comparaţie cu pieţele mature, precum Franţa, Germania, Italia, Spania sau Marea Britanie. Acolo, cochetăria nu mai este o noţiune străină pentru bărbaţi, care au ajuns să aloce până la 83 de minute pe zi îngrijirii personale, potrivit unui sondaj realizat în Marea Britanie şi citat de Daily Mail. Surprinzător este că femeile petrec ceva mai puţin timp în acelaşi scop - până la 79 de minute pe zi.

O altă diferenţă între comportamentul de consum al bărbaţilor şi cel al femeilor este că primii merg aproape mereu la ţintă, ştiu ce vor să cumpere şi nu sunt vânători de oferte. "Bărbaţii nu caută pachetele cadou, ci cumpără produsele separat şi nu sunt interesaţi de cosmeticele unisex", spune Lelia Toma, shops co-ordinator la Ginkgo România, operatorul The Body Shop în România. Totuşi, doar 5% din vânzările The Body Shop sunt reprezentante de produsele cosmetice pentru bărbaţi, cele mai căutate fiind produsele pentru corp şi parfumurile. Poate fi oarecum uşor explicabil, în condiţiile în care vorbim despre produse cu preţuri mai ridicate decât cele ale jucătorilor cu o prezenţă mai importantă pe această piaţă, precum Beiersdorf (Nivea), Colgate (Palmolive) sau Unilever (Dove, Axe, Rexona).

Este însă de aşteptat ca în anii următori să crească vânzările produselor din categoria premium, dar şi să vedem o lărgire a gamelor de produse cosmetice pentru bărbaţi, în condiţiile în care tot mai multe companii multinaţionale care au în portofoliu aceste divizii se pregătesc să prindă cât încă mai este timp o bucată cât mai mare din piaţă.

Motoarele de creştere a pieţei

Deodorantele şi gelurile de duş sunt principalele motoare de creştere ale pieţei, însă din spate vin timid produsele pentru hidratarea şi îngrijirea feţei şi corpului.

Anul trecut valoarea pieţei locale de deodorante a fost estimată la circa 60 de milioane de euro, aproape jumătate din vânzări fiind atribuite deodorantelor pentru bărbaţi.

În ceea ce priveşte gelurile de duş, acestea au atins anul trecut o valoare a vânzărilor de aproximativ 20 de milioane de euro, însă la această categorie produsele pentru femei au o pondere majoritară - 83%.