Piaţa farma dă semne de gripă. Creşterea din T1 a fost de numai 2,8%

Autor: Ioana David 11.05.2011

Piaţa de medicamente a crescut cu 2,8% în primul trimestru al acestui an, până la 2,4 mld. lei (570 mil. euro), potrivit datelor companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România, acesta fiind cel mai slab rezultat trimestrial înregistrat de industrie în perioada 2007-2011.

"Piaţa are de suferit ca urmare a măsurilor de scădere a susţinerii publice şi de prelungire a termenelor de plată, numai o parte dintre pacienţi putându-se menţine la nivelul anterior de tratament", au spus reprezentanţii Cegedim.

Medicamentele care se eliberează pe bază de prescripţie şi care sunt decontate integral sau în diferite procente de către stat reprezintă cel mai important segment al pieţei de medicamente, având peste 80% din total. În condiţiile în care anul acesta bugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), principalul finanţator al sistemului de sănătate de 5,2 mld. lei (1,2 mld. euro) pentru medicamente, este cu 5% mai mic faţă de 2010 (conform datelor de pe site-ul instituţiei), era de aşteptat un recul al consumului.

Pe de altă parte, jucătorii au devenit mai precauţi şi pentru că termenele la care statul decontează aceste produse sunt mari, ajungând chiar la 250-300 de zile, ceea ce determină unele probleme de cash flow.

În ceea ce priveşte evoluţia în volum, în primele trei luni ale acestui an scăderea a fost de 5,1%. Diferenţa între evoluţia în volum şi cea în valoare reflectă o creştere a preţului mediu ponderat, adică s-au vândut mai multe produse scumpe.

Scăderile au ajuns din urmă şi giganţii farma

O analiză a evoluţiei celor mai mari jucători arată că în primul trimestru trei dintre cei mai mari cinci jucători, respectiv Sanofi-Aventis, Roche, şi Pfizer, au avut scăderi ale afacerilor de peste 5%. Este pentru prima oară în ultimii ani când scăderile au atins diviziile internaţionale ale giganţilor farmaceutici locali. Pe de altă parte, diviziile locale ale Novartis şi GlaxoSmithKline (GSK) au raportat vânzări mai mari.

"Dacă nu se iau în calcul rezultatele Sanofi Pasteur (divizia de vaccinuri) - n.red.), scăderea este de doar 2%. Aceasta provine în cea mai mare măsură din generificarea Taxotere (produs din oncologie al cărui patent a expirat - n. red.), care era primul produs vândut ca valoare", a spus Dan Ivan, country head al Sanofi-Aventis.

Celelalte companii nu au făcut comentarii până la închiderea ediţiei.

Cu toate acestea, au existat puţine mutaţii la vârful clasamentului industriei de medicamente, lider rămânând Sanofi-Aventis (împreună cu Zentiva) la distanţă foarte mică, de 10,8 mil. lei (2,5 mil. euro în primul trimestru), de următorul clasat, grupul elveţian Roche.

Perspective slabe pentru întregul an

Creşterea în valoare de 2,8% poate fi considerată slabă, în condiţiile în care în anii anteriori avansul era de două cifre. În perioada cuprinsă între aprilie 2010 - martie 2011, piaţa de medicamente a avut o creştere de 14,6%. Cegedim raportează în acest fel deoarece consideră că într-un interval de 12 luni se elimină variaţiile sezoniere.

Prognozele firmei de cercetare de piaţă, cu o cifră de afaceri de 5,7 mil. euro în 2010, sunt rezervate pentru anul calendaristic 2011.

"În condiţiile în care valorile şi creşterile pe ultimele 12 luni sunt încă influenţate de trimestrul doi al anului trecut, neobişnuit de bun pentru piaţa farma, ne păstrăm rezervele în ceea ce priveşte anul 2011, rata de creştere prognozată pentru anul în curs fiind de 4,8%. Date fiind termenele de plată lungi, tratamentul unui număr mare de pacienţi va depinde de negocierile dintre companii şi autorităţile de sănătate", a spus Petru Crăciun, directorul general al Cegedim România.

Datele prezentate de Cegedim sunt la nivel PPP (Pharmacy Purchasing Price - ieşirile de produse din farmacii, însă la preţ de distribuitor).