Petrom, profit de 200 mil. euro pe o piaţă în scădere
Afacerile în trim. I ale celei mai mari companii locale au fost de 1,17 mld. euro, plus 27%.
Petrom, cea mai mare companie din piaţă, a raportat din nou creşteri de afaceri şi profit, deşi piaţa pe care activează şi-a continuat scăderea. Scumpirile repetate de la pompele de benzină, dar şi tăierile de costuri au întors însă în favoarea companiei o cerere care a refuzat să crească în ciuda revenirii economice timide de la începutul anului. Firma a ajuns în trimestrul I la afaceri de 4,97 mld. lei (1,17 mld. euro), în creştere cu 27% faţă de T1 2010. Profitul net, conform standardelor internaţionale, a ajuns la 841 mil. lei (199,1 mil. euro), în creştere cu 4%, fiind afectat de impactul unui rezultat financiar negativ de 43 mil. euro.
În primul trimestru, cotaţiile internaţionale la benzină au crescut cu 34%. La pompă, acest lucru s-a văzut în scumpiri de 23%. La motorină, cotaţiile internaţionale au crescut cu 48% în primul trimestru, la pompă acest lucru resimţindu-se în scumpiri de 29%. Mai mult, comparând cele două perioade, anul acesta s-a simţit TVA-ul de 24% precum şi creşterea accizelor. Vânzările cu amănuntul la nivel de grup, care au reprezentat 63% din vânzările totale din marketing au scăzut cu 5%, în timp ce vânzările comerciale au crescut totuşi cu 4%. Acest declin al vânzărilor a fost însă compensat de creşterea preţurilor la carburanţi.
Mariana Gheorghe spune practic că dacă pe segmentul comercial vânzările au început să-şi revină, acest lucru va putea duce la creşterea salariilor sau la crearea de noi locuri de muncă abia spre finalul anului, puterea de cumpărare a consumatorului final urmând să simtă impactul pozitiv abia în 2012.