Petrom, profit de 200 mil. euro pe o piaţă în scădere

Autor: Roxana Petrescu 11.05.2011

Afacerile în trim. I ale celei mai mari companii locale au fost de 1,17 mld. euro, plus 27%.



Petrom, cea mai mare companie din piaţă, a raportat din nou creşteri de afaceri şi profit, deşi piaţa pe care activează şi-a continuat scăderea. Scumpirile repetate de la pompele de benzină, dar şi tăierile de costuri au întors însă în favoarea companiei o cerere care a refuzat să crească în ciuda revenirii economice timide de la începutul anului. Firma a ajuns în trimestrul I la afaceri de 4,97 mld. lei (1,17 mld. euro), în creştere cu 27% faţă de T1 2010. Profitul net, conform standardelor internaţionale, a ajuns la 841 mil. lei (199,1 mil. euro), în creş­tere cu 4%, fiind afectat de impactul unui rezultat financiar negativ de 43 mil. euro.

"Întreaga piaţă de retail a scăzut cu 4-5% în prima parte a anului şi nu este o surpriză pentru noi această evoluţie. Pe de o parte a fost cauzată de scăderea salariilor din sectorul public, iar pe de altă parte a fost un răspuns la preţurile ridicate ale produselor petroliere. Nu sunt foarte optimistă în ceea ce priveşte revenirea cererii anul acesta ţinând cont de faptul că previziunile de creştere economică pentru România sunt de numai 1-2%. Acest lucru se va simţi în puterea de cumpărare abia la anul", a spus Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom.

În primul trimestru, cotaţiile internaţionale la benzină au crescut cu 34%. La pompă, acest lucru s-a văzut în scumpiri de 23%. La motorină, cotaţiile internaţionale au crescut cu 48% în primul trimestru, la pompă acest lucru resimţindu-se în scumpiri de 29%. Mai mult, com­parând cele două perioade, anul acesta s-a simţit TVA-ul de 24% precum şi creşterea accizelor. Vânzările cu amă­nuntul la nivel de grup, care au reprezentat 63% din vânzările totale din marketing au scăzut cu 5%, în timp ce vân­ză­rile comerciale au crescut totuşi cu 4%. Acest declin al vânzărilor a fost însă compensat de creşterea preţurilor la carburanţi.

Mariana Gheorghe spune practic că dacă pe segmentul comercial vânzările au început să-şi revină, acest lucru va putea duce la creşterea salariilor sau la crearea de noi locuri de muncă abia spre finalul anului, puterea de cumpărare a consumatorului final urmând să simtă impactul pozitiv abia în 2012.