Ministerul Dezvoltării a scos la licitaţie şapte pachete de drumuri locale cu 1 mld. €

Autor: Andreea Neferu 15.05.2011

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) a scos la licitaţie ultimele şapte pachete de drumuri judeţene şi locale, care vizează lucrările de modernizare şi reabilitare a aproape 3.350 de kilometri de drumuri judeţene şi locale din judeţele Cluj, Alba, Bistriţa Năsăud, Maramureş, Dolj, Gorj, Vâlcea, Sibiu, Vaslui, Bacău, Harghita, Mureş, Hunedoara şi Timiş. Costul total al acestor şapte pachete se ridică la aproximativ 937 milioane de euro, aceasta fiind cea mai mare licitaţie, din punctul de vedere valoric, organizată de Ministerul Dezvoltării până acum.

Astfel, MDRT a finalizat scoaterea la licitaţie a tuturor celor 20 de pachete de drumuri pentru toate judeţele ţării, care includ aproape 1.700 km de drumuri judeţene, restul de circa 6.900 de kilometri fiind şosele de interes local.

În medie, reabilitarea sau modernizarea unui kilometru de drum judeţean sau local va costa circa 302.000 de euro, potrivit calculelor ZF, în condiţiile în care standardele de cost prevăd ca modernizarea unui kilometru de drum comunal să coste circa 165.000 de euro fără TVA, reabilitarea unui kilometru de drum judeţean - 274.000 de euro, în timp ce modernizarea unui kilometru de drum judeţean este estimată la 330.000 de euro.

MDRT va plăti aproape 2,6 miliarde de euro, fără TVA, pentru cei circa 8.600 de kilometri de drumuri judeţene şi locale pe care i-a scos la licitaţie în ultimele săptămâni, potrivit calculelor ZF.

Investiţiile fac parte din Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care include, pe lângă asfaltarea şi modernizarea drumurilor judeţene şi locale, şi modernizarea satului românesc şi realizarea sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cu apă a localităţilor.

Programul este estimat la circa 3,3 miliarde de euro şi reprezintă cea mai mare licitaţie din istoria României din punctul de vedere al valorii.

Spre deosebire de alte lucrări de infrastructură, finanţarea Programului Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii se va face iniţial de către constructori, urmând ca din 2013 guvernele viitoare să achite valoarea lucrărilor pe măsură ce vor fi finalizate.

"Maniera în care au fost prefigurate condiţiile de participare la aceste licitaţii în caietele de sarcini a descurajat antreprenorii din construcţii. Nu văd constructori, cel puţin români, care să-şi finanţeze singuri lucrările, cel mai probabil vor apela la credite garantate de stat", spune Laurenţiu Plosceanu, pre­şe­dinte al Asociaţiei Române a Antreprenorilor din Construcţii (ARACO).

Proiectele pentru drumurile locale ar putea avea efecte atât benefice, cât şi negative asupra pieţei construcţiilor. "Din perspectiva dinamizării pieţei construcţiilor, ar trebui să fie un câştig, însă din perspectiva fair-play-ului, există şi aspecte negative, având în vedere că nu toate firmele de construcţii îşi permit să finanţeze astfel de lucrări", explică Plosceanu.