Logistica, 10% din preţ în România şi numai 4% în Olanda

Autor: Mirabela Tiron 19.05.2011

Cel puţin 10% din preţul produselor la raft din magazinele din România reprezintă costurile cu logistica (transport, depozitare), faţă de 4%-6% în Olanda sau Franţa, potrivit lui Robin J. Martens, directorul general al firmei olandeze de consultanţă în domeniul logistic Archicom. Explicaţiile pentru aceste costuri ridicate sunt infrastructura slabă, dar şi lanţul mare de intermediari care se interpune între compania producătoare şi raftul magazinului.

"Cele mai multe companii producătoare sau importatoare din România se ocupă singure de transport şi logistică. Potrivit datelor noastre, doar 8% din firmele de pe piaţa românească şi-au externalizat activitatea de transport şi logistică, faţă de 80% în Franţa", a declarat Robin J. Martens în cadrul unui seminar pe logistică.

Potrivit acestuia, importanţa externalizării activităţii de transport şi logistică vine în contextul în care reţelele de distribuţie ale firmelor importatoare nu sunt foarte eficiente şi duc la scumpirea produsului la raft.

În opinia lui, şi numărul intermediarilor care distribuie un produs trebuie redus pentru a fi reduse costurile.

"Majoritatea producătorilor sau importatorilor români apelează la distribuitori, care la rândul lor folosesc alţi intermediari pentru trimiterea produselor în magazine, ceea ce duce la preţuri mai mari", a spus el.

Mai mult însă, statele din nord-vestul Europei, aşa cum sunt Olanda, Germania şi Belgia, oferă un cadru fiscal foarte atractiv pentru transportatorii de marfă şi operatorii logistici, având totodată o infrastructură foarte bine pusă la punct, atât în ceea ce priveşte infrastructura portuară, rutieră, cât şi coridoarele logistice de interior, porturi interioare, potrivit lui Martens. Dezvoltarea infrastructurii şi adoptarea unor politici în domeniul logisticii şi al transportului ar putea aduce 25 de miliarde de euro la PIB-ul României, potrivit Archicom.

Peter de Ruiter, preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Olandeze, este de părere că România ar putea atrage o parte importantă a traficului de mărfuri venind din Asia către Europa Centrală şi de Est dacă ar exista un regim fiscal şi legislativ adecvat pentru operatorii logistici. "Am observat deja o creştere a exporturilor României în ultimul an."

Valoarea schimburilor comerciale între România şi Olanda a crescut cu 10% anul trecut faţă de anul anterior, ridicându-se la 2,6 miliarde de euro, din care valoarea exporturilor României spre Olanda a fost de un miliard de euro, potrivit oficialilor Camerei de Comerţ Româno-Olandeze.