Guvernul, adevăratul parlament. Legislativul se ocupă cu meteo - analiză de Iulian Anghel

Autor: Iulian Anghel 22.05.2011

În Parlament se adoptă legi de tipul "cinstirea eroilor de la Fântâna Albă", "comemorarea dezrobirii romilor" sau a "meteorologiei".



Parlamentul nu a adoptat de la începutul anului până la 10 mai niciun proiect de lege cu impact, majoritatea actelor normative trimise la promulgare fiind ordonanţe de urgenţă ale Guvernului şi angajări de răspundere.

De la începutul anului până la 10 mai, Parlamentul a adoptat 68 de acte normative. Dintre acestea, 41 (60% din total) sunt legi de aprobare a ordonanţelor de urgenţă ale Gu­vernului, 9 (13%) sunt acorduri interna­ţionale semnate de Guvern şi cinci (7,3%) sunt legi trimise la promulgare în urma angajării răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului, caz în care ele sunt aprobate fără dezbatere parlamentară. Chiar dacă sunt numai cinci, volumul lor este imens, modificând zeci de legi şi ordonanţe de urgenţă date de-a lungul anilor.

Doar 12 acte adoptate de Parlament sunt proiecte de lege (19%). Aşadar, în cazul a 80% din proiectele trecute Parlamentul nu a făcut decât să ia act de voinţa Guvernului fără să poată deschide gura.

Ce a avut Parlamentul în dezbatere ca proiecte de lege au o valoare practică insignifiantă şi limitată.

Celelalte legi de impact - Codul muncii, legea zilierilor sau Codul social - au fost adoptate din angajarea răspunderii, deci fără dezbatere parlamentară.

Problema este că Parlamentul nici nu are capacitatea de a evalua rapid impactul legilor propuse de Guvern. Preşedintele Senatului Mircea Geoană susţine însă că Legislativul este pe cale să achiziţioneze un soft cu ajutorul căruia să evalueze repede impactul, cel puţin financiar, al proiectelor Guvernului şi că atât parlamentarii de la putere, cât şi cei din opoziţie vor să impună o lege a execuţiei bugetare care să oblige Executivul să se încadreze în limitele de cheltuieli pe care i le fixează Parlamentul - cel care aprobă legile bugetului.

Un număr însemnat de parlamentari ai puterii sunt nemulţumiţi (deşi nemulţumirile nu sunt exprimate public) că au fost transformaţi într-o anexă a Executivului.

Problema ordonanţelor de urgenţă este veche şi nu este rezolvată de ani de zile, în ciuda promisiunilor. Ea a fost dublată în timpul guvernului Boc de o altă practică folosită pe scară largă ce eludează Parlamentul şi transformă, practic, Executivul într-un organ legislativ. Or, organul legislativ este, potrivit Constituţiei, Parlamentul, iar Guvernul are rol de autoritate executivă, învestită cu drept de iniţiativă legislativă (şi doar în situaţii excepţionale ar trebui să emită ordonanţe de urgenţă). Problema angajărilor de răspundere şi a ordonanţelor de urgenţă este că pe ele nu se poate interveni.

Cea a ordonanţelor de urgenţă este şi mai acută, întrucât Guvernul pur şi simplu nu le publică înainte cum îi cere legea privind transparenţa instituţională. Pe ordinea de zi a Guvernului, în ziua de miercuri, înainte de şedinţa de Guvern, este publicată o listă iniţială cu proiectele de lege sau ordonanţele care ar urma să fie dezbătute, dar nu şi proiectul actului. Chiar şi după aprobarea în Guvern, există cazuri ce pot fi încadrate în categoria "aventuri" dacă încerci să obţii actul de la ministerul emitent. La Ministerul Justiţiei trebuie să faci cerere pentru a obţine un proiect de lege adoptat de Guvern şi iniţiat de MJ deşi acesta ar trebui automat pus pe site-ul instituţiei.

Guvernul mai are însă o listă suplimentară pe care nu o face publică. Aşa se face că apar a doua, a treia zi ca adoptate acte normative de impact despre care nimeni sau puţină lume ştie.

Ce a dezbătut şi adoptat Parlamentul în patru luni şi jumătate