Ofensiva Lidl: şantiere proprii în zeci de oraşe în paralel cu transformarea magazinelor Plus

Autor: Cristina Roşca 25.05.2011

Retailerul german Lidl, care a pornit cea mai pu­ter­nică ofensivă din comerţul local în ultimii ani, şi-a trecut pe lista de priorităţi pentru deschiderea de ma­gazine toate ora­şele cu peste 30.000 de locuitori, adică aproa­pe 80 de localităţi care cores­pund acestui cri­teriu.

"Interesul nostru se îndreaptă în general către locaţii aflate în oraşe cu peste 30.000 de lo­cuitori", a fost unul dintre puţinele răs­pun­suri pe care ZF le-a primit de la re­pre­zen­tanţii companiei germane, care au mai con­fir­mat doar că primele magazine cu bran­dul Lidl se vor des­chide în acest an, fără a preciza calendarul inau­gu­ră­rilor sau nu­mă­rul de magazine care urmează să fie des­chi­se.

Pe de altă parte, site-urile şi reprezen­tanţii mai multor primării din ţară au confirmat pentru ZF că au fost oferite autorizaţii de con­strucţii pentru magazine Lidl, iar şan­tierele grupului german sunt situate în multe cazuri foarte aproape de alţi competitori.

Germanii au cumpărat toate terenurile pe care au construit sau urmează să con­struiască magazinele. "Nu se pot construi pe un teren închiriat decât clădiri cu caracter pro­vizoriu", spun reprezentanţii departa­men­tului de urbanism ai Primăriei din Su­ceava, unde Lidl construieşte o unitate, în apropiere de localitatea Şcheia.

Pentru deschiderea de noi magazine Lidl s-a orientat atât către oraşe mari, cu peste 100.000 de locuitori, precum Timişoara, Plo­ieşti, Galaţi şi Baia Mare, cât şi către lo­ca­li­tăţi mai mici, cu circa 30.000 -50.000 de lo­cuitori, pre­cum Mangalia, Oneşti, Rădăuţi sau Za­lău.

Lupta pentru cel mai extins lanţ din comerţ

La intrarea pe piaţa locală retailerul şi-a asigurat o poziţie importantă după ce a pre­luat în februarie anul trecut reţeaua de circa 100 de magazine de tip discount Plus, după ce discuţiile au început încă din 2009. Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţia la sfârşitul anului trecut.

La finalul lui 2010, cu o reţea de 106 magazine Plus, Lidl era al doilea cel mai mare lanţ de magazine din România, după Penny Market, care număra 111 unităţi. Următorul în top este retailerul Profi, care la finalul anului trecut avea 83 de magazine, însă a anunţat că vrea să depăşească pragul de 100 de magazine în 2011. Odată cu noile deschideri, peste 15, potrivit datelor obţinute de ZF de la reprezentanţii primăriilor sau de pe site-urile acestora, Plus ar putea urca pe primul loc, în condiţiile în care competitorii de la Penny Market nu au anunţat numărul de magazine pe care au în plan să le deschidă în acest an.

La începutul acestui an reprezentanţii Lidl spuneau că după preluarea magazinelor Plus nu au avut loc în­chi­deri de magazine, deoarece obiectivul companiei este des­chi­­de­rea de noi unităţi. Ei au explicat că sunt in­te­re­saţi de cumpărarea de terenuri libere sau con­struite, cu su­prafeţe cuprinse în general între 4.000 şi 8.000 de metri pătraţi, cu des­chi­dere şi vizibilitate din artere de circulaţie bine frec­ven­tate şi cu posibilităţi bune de acces.

Când se deschid primele magazine

Deşi Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţia de mai bine de ju­mătate de an, Lidl nu a finalizat re­brandingul magazinelor Plus şi nu a deschis niciun magazin de la zero. Mai multe surse din cadrul primăriilor au declarat pentru ZF că este posibil ca toate magazinele Lidl să fie deschise simultan, în toamna acestui an, mai precis în luna septem­brie.

Intrarea Lidl pe piaţa locală de retail, estimată la circa 20 mld. euro, caracterizată printr-o sensibilitate foarte mare la preţ, ar putea ascuţi lupta pe preţ pe toate segmentele. În condiţiile în care consumul a scăzut în primele trei luni cu peste 5%, preţul este în România principalul factor care influenţează achiziţiile.

Totuşi, principala luptă pentru Lidl se va da pe seg­mentul discounterilor, estimat de ZF la circa 1,8-2 mld. euro, cu Profi (fondul de investiţii Enterprise Investors), Macro - fostul Minimax (Dinu Patriciu), Kaufland (Lidl & Schwartz - acelaşi grup), Penny şi Penny XXL (Rewe Group). Cei şase jucători (inclusiv Plus) deţineau la înce­putul anului, la nivel naţional peste 400 de ma­gazine. Segmentul magazinelor de tip discount este sin­gu­rul din retailul modern care acoperă toate judeţele din România.

Sute de magazine

În ţările vecine, precum Cehia şi Ungaria, Lidl deţine reţele de peste 200, respectiv peste 120 de magazine, în condiţiile în care populaţia celor două state este de circa 10 milioane de locuitori, la jumătate faţă de cea a României.