Ofensiva Lidl: şantiere proprii în zeci de oraşe în paralel cu transformarea magazinelor Plus
Retailerul german Lidl, care a pornit cea mai puternică ofensivă din comerţul local în ultimii ani, şi-a trecut pe lista de priorităţi pentru deschiderea de magazine toate oraşele cu peste 30.000 de locuitori, adică aproape 80 de localităţi care corespund acestui criteriu.
"Interesul nostru se îndreaptă în general către locaţii aflate în oraşe cu peste 30.000 de locuitori", a fost unul dintre puţinele răspunsuri pe care ZF le-a primit de la reprezentanţii companiei germane, care au mai confirmat doar că primele magazine cu brandul Lidl se vor deschide în acest an, fără a preciza calendarul inaugurărilor sau numărul de magazine care urmează să fie deschise.
Pe de altă parte, site-urile şi reprezentanţii mai multor primării din ţară au confirmat pentru ZF că au fost oferite autorizaţii de construcţii pentru magazine Lidl, iar şantierele grupului german sunt situate în multe cazuri foarte aproape de alţi competitori.
Germanii au cumpărat toate terenurile pe care au construit sau urmează să construiască magazinele. "Nu se pot construi pe un teren închiriat decât clădiri cu caracter provizoriu", spun reprezentanţii departamentului de urbanism ai Primăriei din Suceava, unde Lidl construieşte o unitate, în apropiere de localitatea Şcheia.
Pentru deschiderea de noi magazine Lidl s-a orientat atât către oraşe mari, cu peste 100.000 de locuitori, precum Timişoara, Ploieşti, Galaţi şi Baia Mare, cât şi către localităţi mai mici, cu circa 30.000 -50.000 de locuitori, precum Mangalia, Oneşti, Rădăuţi sau Zalău.
Lupta pentru cel mai extins lanţ din comerţ
La intrarea pe piaţa locală retailerul şi-a asigurat o poziţie importantă după ce a preluat în februarie anul trecut reţeaua de circa 100 de magazine de tip discount Plus, după ce discuţiile au început încă din 2009. Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţia la sfârşitul anului trecut.
La finalul lui 2010, cu o reţea de 106 magazine Plus, Lidl era al doilea cel mai mare lanţ de magazine din România, după Penny Market, care număra 111 unităţi. Următorul în top este retailerul Profi, care la finalul anului trecut avea 83 de magazine, însă a anunţat că vrea să depăşească pragul de 100 de magazine în 2011. Odată cu noile deschideri, peste 15, potrivit datelor obţinute de ZF de la reprezentanţii primăriilor sau de pe site-urile acestora, Plus ar putea urca pe primul loc, în condiţiile în care competitorii de la Penny Market nu au anunţat numărul de magazine pe care au în plan să le deschidă în acest an.
La începutul acestui an reprezentanţii Lidl spuneau că după preluarea magazinelor Plus nu au avut loc închideri de magazine, deoarece obiectivul companiei este deschiderea de noi unităţi. Ei au explicat că sunt interesaţi de cumpărarea de terenuri libere sau construite, cu suprafeţe cuprinse în general între 4.000 şi 8.000 de metri pătraţi, cu deschidere şi vizibilitate din artere de circulaţie bine frecventate şi cu posibilităţi bune de acces.
Când se deschid primele magazine
Deşi Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţia de mai bine de jumătate de an, Lidl nu a finalizat rebrandingul magazinelor Plus şi nu a deschis niciun magazin de la zero. Mai multe surse din cadrul primăriilor au declarat pentru ZF că este posibil ca toate magazinele Lidl să fie deschise simultan, în toamna acestui an, mai precis în luna septembrie.
Intrarea Lidl pe piaţa locală de retail, estimată la circa 20 mld. euro, caracterizată printr-o sensibilitate foarte mare la preţ, ar putea ascuţi lupta pe preţ pe toate segmentele. În condiţiile în care consumul a scăzut în primele trei luni cu peste 5%, preţul este în România principalul factor care influenţează achiziţiile.
Totuşi, principala luptă pentru Lidl se va da pe segmentul discounterilor, estimat de ZF la circa 1,8-2 mld. euro, cu Profi (fondul de investiţii Enterprise Investors), Macro - fostul Minimax (Dinu Patriciu), Kaufland (Lidl & Schwartz - acelaşi grup), Penny şi Penny XXL (Rewe Group). Cei şase jucători (inclusiv Plus) deţineau la începutul anului, la nivel naţional peste 400 de magazine. Segmentul magazinelor de tip discount este singurul din retailul modern care acoperă toate judeţele din România.
Sute de magazine
În ţările vecine, precum Cehia şi Ungaria, Lidl deţine reţele de peste 200, respectiv peste 120 de magazine, în condiţiile în care populaţia celor două state este de circa 10 milioane de locuitori, la jumătate faţă de cea a României.