Opinie Adrian Vasilescu: Criza visului american
Ziarul Financiar
31.05.2011
Filmul american "Adevărul despre criză", căruia îi dedic un şir
de comentarii, surprinde în imagini relevante vârtejul stârnit pe
piaţa creditelor imobiliare. Aici s-au format norii. Apoi, treptat,
ei au acoperit sistemul financiar, alte sectoare ale economiei. Iar
punctul de pornire a fost visul american… Visul a milioane şi
milioane de oameni de a-şi făuri un univers de bunăstare obţinând
totul dintr-o dată. Inteligenţa americană, după ce a găsit metoda
(totul dintr-o dată), a descoperit şi soluţia: credite pentru case,
credite pentru consum, credite pentru orice. Dar visul s-a năruit.
Actuala criză e, de fapt, şi o criză a visului american.
Cum s-a ajuns aici? Încă din primii ani de după al Doilea Război
Mondial, stimulaţi de visul lor de prosperitate, americanii au
gândit şi au pus în practică mai întâi democratizarea
investiţiilor, apoi democratizarea împrumuturilor.
Pentru a ajunge
astfel la valoarea lor cea mai de preţ: democratizarea bunăstării.
Familia americană n-a mai avut răbdare să plece "de la lingură" şi
să ajungă, după mulţi ani, să-şi cumpere o maşină, o casă şi alte
bunuri care să-i asigure confortul. Americanii au liberalizat
creditele ipotecare, şi-au luat case confortabile de îndată ce
şi-au găsit slujbe cât de cât bune, în anii tinereţii, şi le-au
mobilat, le-au dotat, şi-au cumpărat maşini, toate cu credite. Au
dobândit confortul, iar confortul le-a dat poftă de muncă. În plus,
au descoperit încă o valoare, speculaţia financiară, pe care au
pus-o să lucreze ca să-şi înmulţească banii. Iar traiul lor
confortabil, pentru care s-au îndatorat în contul viitorului, i-a
motivat. Au muncit şi mai mult, şi mai bine, au făcut noi datorii
la bănci, cumpărându-şi în continuare confort. Când aveau să-şi
plătească datoriile? Desigur, mâine. Într-un an, în zece, în
douăzeci ori în patruzeci.
Vedem, în film, cum imaginaţia a fost pusă continuu la lucru. Visul
american a umplut spaţiul între extreme: săracul a învăţat să
gândească fără încetare cum ar putea să devină bogat. Dar a fost un
simplu vis? Nicidecum. A fost un torent de energie. Interesant este
că oamenii de pe alte meleaguri, ajunşi în America, erau luaţi de
val şi ajungeau repede să-şi imagineze proiecte la care nu s-ar fi
gândit niciodată în ţările lor. Au trecut însă anii şi, treptat,
nerăbdarea sănătoasă s-a împletit cu iluzionarea. Dar şi cu
lăcomia. Faţa monedei era şi mai strălucitoare: confortul obţinut
dintr-o dată.
Americanilor li s-a arătat însă şi reversul monedei. Să
recapitulăm. Creştere economică, momente de recul, apoi iar
creştere. Dobânzi care urcă, apoi scad, tot scad, pe urmă iar urcă.
Un dolar cu mişcări derutante, greu de descifrat, dar şi mai greu
de interpretat... Sunt detalii dintr-un tablou ce pare a fi
magnific. Dar tocmai peste acest tablou s-a aşternut criza.
Recesiunea a devenit şi ea realitate.
Diagnosticul a fost recunoscut. Unele voci, dintre cele mai
autorizate, cărora li s-a acordat spaţiu în pelicula "Adevărul
despre criză", au vorbit chiar despre un declin prelungit şi grav.
Vedem, în film, ceea ce s-a întâmplat şi în viaţă: disputa pe
marginea crizei s-a înteţit. Relaxarea politicii monetare,
practicată de Fed, e acum criticată dur. E vehiculat inclusiv "un
crez greşit": acela că "piaţa ar avea capacitatea de a-şi corecta
singură greşelile". Dar n-o are. Sau n-o are întotdeauna.
Turbulenţele din America au indicat un simptom al instabilităţii
financiare şi economice. Glasul fostului şef al Fed, Allan
Greenspan, care susţine că actuala criză din SUA are drept cauze
erorile în deciziile investiţionale, nu s-a făcut auzit în film.
Realizatorii filmului i-au solicitat un interviu, dar a refuzat să
vorbească. Despre "euforia investitorilor", generată de un optimism
exuberant specific perioadelor lungi de creştere economică, filmul
nu pomeneşte nimic. Prim-planul e ocupat de un cu totul alt aspect.
Şi anume: acela că excepţia a devenit regulă. Excesul la care au
recurs băncile americane lacome este invocat între cauzele crizei.