De ce continuă retailerii să deschidă magazine în România, deşi consumul scade? Piaţa locală a fost şi va rămâne cea mai dinamică din regiune

Autor: Cristina Roşca 01.06.2011

Piaţa locală de retail, estimată anul trecut la 16 mld. euro, va continua să crească în următorii zece ani cu 62% faţă de nivelul din 2010, urmând să ajungă la o valoare de circa 26 mld. euro la sfârşitul anului 2020.

"După ce în ultimul deceniu piaţa locală de retail a crescut cu 123%, fiind de departe cea mai activă din regiune, şi în următorii zece ani piaţa de profil din România va continua să crească urmând a fi în continuare cea mai dinamică din regiune. Potenţial de creştere încă există", spune Adrian Comăneci, senior project manager în cadrul companiei de consultanţă în management Contrast Management Consulting.

Contrast este o companie de consultanţă în management înfiinţată în Austria în 1993. Compania a intrat pe piaţa locală în 2005 şi a ajuns în 2009 la o cifră de afaceri de 17,2 mil. lei (4 mil. euro) şi un profit de 2,2 mil. lei (0,5 mil. euro).

Prognozele de creştere a pieţei şi faptul că România a avut în ultimii zece ani şi va avea şi până în 2020 cel mai mare ritm de creştere în retail ar putea explica faptul că retailerii continuă să investească în România în pofida crizei şi a scăderii consumului atât în 2010, cât şi în primele trei luni din acest an cu peste 5%.

În 2010 retailerii de pe segmentul modern - cash & carry, hipermarket, supermarket şi magazine de tip discount - au deschis 132 de magazine, potrivit studiului citat, în care au investit, potrivit calculelor ZF, circa 200 de milioane de euro.

Cei mai activi jucători pe expansiune sunt cei pe formate mici - supermarketuri şi discounteri. "Investiţiile ar fi fost şi mai mari dacă nu era criză. S-au realizat investiţii, însă au existat unele frâne precum preţurile din sectorul imobiliar şi faptul că retailerii au redus bugetul de investiţii faţă de anii de boom." Dacă retailerii moderni au avut bani să investească având susţinerea companiilor mamă, retailerii tradiţionali au fost mai puternic expuşi situaţiei economice locale.

Astfel, anul trecut valoarea pieţei retailului tradiţional a fost de 8 mld. euro, în scădere de la 10 mld. euro în 2009, potrivit cifrelor Contrast Management Consulting. În cazul retailului modern, deşi consumul a scăzut valoarea pieţei a crescut uşor, egalând-o pe cea a retailului tradiţional.

"Piaţa de retail a scăzut la 16 mld. euro anul trecut, revenind la un nivel similar anilor 2005-2006. Peste 4-5 ani vom reveni şi chiar depăşi nivelul pieţei din perioada de vârf 2007-2008, când valoarea era de 21 mld. euro", adaugă Comăneci.

El spune că anul trecut, pentru prima dată în România, ponderea retailului modern a fost egală cu cea a retailului tradiţional. Pe viitor, retailul modern va continua să câştige teren, însă în momentul când raportul va ajunge la 60-40%, se va stabiliza pentru că în România structura urban-rural nu permite ca retailul modern să ajungă la o cotă mai mare. Potrivit Contrast, piaţa de retail FMCG cuprinde jucătorii din comerţul cu preponderenţă alimentară.