Acum zece ani nimeni nu vorbea de maşini electrice. Peste un deceniu ele ar putea fi o obişnuinţă
Revoluţia maşinilor electrice este doar la un pas distanţă. Dependenţa din ce în ce mai mare de petrol, creşterea preţului materiilor prime folosite în industria auto, precum şi dezideratul de a reduce emisiile de dioxid de carbon îi determină pe mai toţi producătorii de profil, de la Nissan şi Citroën la Audi, să ia în considerare producţia de serie a maşinilor electrice. Deocamdată, pe şoselele din întreaga lume, maşinile electrice sunt o apariţie rară. Dintr-un total de circa 750 de milioane de autovehicule la nivel mondial în 2010, potrivit Organizaţiei Naţiunilor Unite, doar câteva mii sunt modele electrice.
În România deocamdată există doar o singură maşină electrică înmatriculată, şi anume un Mitsubishi i-MiEV.
"Acum un deceniu, nimeni nu vorbea de dezvoltarea sustenabilă, de emisiile de dioxid de carbon, iar acum aceasta este preocuparea noastră principală", a declarat Michel Rollier, CEO al producătorului de anvelope Michelin, în deschiderea celei de-a 11-a ediţii a Michelin Challenge Bibendum, eveniment ce a tratat şi anul acesta subiecte de actualitate cu privire la problemele din sistemele de transport, energie, siguranţă rutieră, emisii de gaze cu efect de seră. Evenimentul de anul acesta, desfăşurat la Berlin, pe amplasamantul fostului aeroport Templehof, a adunat cea mai mare parte a producătorilor de automobile şi de componente auto, care au dezvoltat tehnologia electrică auto, implementată acum pe modele care se apropie de producţia de serie.
"În cinci-zece ani modelele pe care le vedeţi astăzi aici le-am putea vedea destul de des şi pe şosele", a mai spus Rollier.
Michelin Bibendum a reunit peste 280 de modele de maşini, de la cele standard, pe benzină sau diesel, până la hibride şi electrice.
Una dintre maşinile electrice care au captat atenţia în cadrul evenimentului Michelin Bibendum a fost Mia, produsă de compania francezo-nemţească Mia Electric, un automobil cu un preţ de pornire de 15.000 de euro, dar care poate ajunge până la 24.000 de euro. "Deocamdată vom începe livrările doar pe pieţele din Germania şi Franţa, care şi-au manifestat deja interesul pentru maşina noastră", a spus Patrick Largeau, director de cercetare şi dezvoltare în cadrul Mia Electric, companie care are o capacitate de producţie de circa 10-12.000 de maşini pe an. "Din România încă nu am avut cereri, însă suntem deschişi la orice propunere. Ceea ce ne leagă însă de România este furnizorul nostru de scaune auto, Eurotehnic, care livrează şi pentru Dacia", explică Largeau.
Chiar şi aşa, problema maşinilor electrice, în general, rămâne autonomia, dar şi viteza maximă pe care o astfel de maşină o poate atinge. La o greutate de aproape 1,2 tone şi o lungime cuprinsă între 2,87 şi 3,19 metri, Mia nu poate merge decât cu maximum 100 de kilometri la oră, iar distanţa care poate fi parcursă cu o singură încărcare a bateriei nu depăşeşte 90 de kilometri.
Pe de altă parte însă, există şi modalităţi prin care perioada de viaţă a bateriilor poate fi prelungită, susţine directorul de cercetare din cadrul Michelin, Philippe Denimal. "Anvelopele verzi, adaptate pentru maşini electrice, deşi au un preţ cu 10-20% mai mare decât cele standard, pot creşte cu până la 10% distanţa pe care pot rula aceste maşini electrice", explică reprezentantul Michelin, companie ce investeşte anual 500 de milioane de euro în cercetare şi care vinde 170 de milioane de anvelope în fiecare an, dintre care 30 de milioane sunt anvelope verzi.
Conceptul "electric" a prins şi în rândul producătorilor de biciclete. Full Moon, un producător german de biciclete electrice, a vândut până acum circa 200 de astfel de vehicule pe două roţi, cu un preţ de aproximativ 3.500 de euro fiecare. "Am avut chiar un proiect pilot în Stuttgart, prin care am încercat să contribuim la conştientizarea importanţei vehiculelor electrice. Timp de un an, am oferit circa 500 de biciclete spre încercare unor locuitori din acest oraş, cărora le-am asigurat de asemenea staţii de încărcare rapidă a bateriilor", spune Etti, unul dintre reprezentanţii companiei.
O astfel de bicicletă electrică, care de altfel este o replică mai rudimentară a unui scuter, poate atinge 45 de kilometri la oră, iar autonomia unei baterii este de circa 60 de kilometri.