Solomon Marcus şi „Rănile deschise”/ de Ziarul de Duminică
Editura Spandugino publică în colecţia "Distinguo" un somptuos şi impozant volum, de aproape 1.300 de pagini în care academicianul Solomon Marcus adună articole publicate în ultimii patruzeci de ani, conferinţe, interviuri, textele unor întâlniri cu oameni ai şcolii, o iniţiativă pentru care editoarea Lavinia Spandonide merită toate laudele. (Din păcate, grupul de studenţi care a strâns materialul a uitat să adauge interviurilor şi pe cel publicat de "Ziarul de Duminică" în august 2000, sub semnătura lui Tudor Călin Zarojanu; şi n-a inclus în volum nici excepţionalul discurs rostit în Aula Academiei Române, în 2008, "Singurătatea matematicianului")
Solomon Marcus, academician, profesor universitar, doctor în
matematică, cercetător interdisciplinar, este una dintre minţile
cele mai luminate pe care încă le mai avem, un om capabil să
vorbească, să explice, să convingă despre cele cele mai dificile
subiecte ale cunoaşterii. Preluăm de pe site-ul editurii
informaţiile care urmează. Născut pe 1 martie 1925, a absolvit
Liceul "George Bacovia" (acum Colegiul Naţional "Ferdinand I") din
Bacău în 1944, a urmat cursurile Facultăţii de Matematică, la
Universitatea din Bucureşti, între 1945 şi 1949. A absolvit
facultatea în 1949 cu Diplomă de Merit. A fost numit Asistent
universitar în 1950, Lector în 1955, Profesor asociat în 1964,
Profesor în 1966, Profesor consultant (Profesor Emeritus) al
Universităţii din Bucureşti în 1991. A obţinut titlul de Doctor în
Matematică în 1956, cu o teză despre "Funcţiile monotone cu doua
variabile". În 1968 a obţinut titlul de Doctor docent al
Universităţii din Bucureşti. A fost ales Membru Corespondent al
Academiei Române în aprilie 1993 şi Membru Titular al Academiei
Române (Academician) în decembrie 2001. Printre domeniile sale de
cercetare şi profesorat se numără diverse ramuri ştiinţifice, de la
analiza matematică, informatica teoretică, teoria măsurii şi
topologia generală, până la lingvistică, istoria şi filozofia
matematicii, poetică, semiotică şi aplicaţii ale matematicii la
ştiinţele naturii sau la ştiinţele sociale.
Cartea publicată de Editura Spandugino se cheamă "Răni deschise".
În prefaţa "O şansă pe care n-am vrut s-o ratez", autorul scrie: "O
trăsătură comună a celor mai multe texte din această carte este
faptul că ele au fost scrise ca urmare a unor invitaţii primite de
la diferite instituţii (luând astfel forma unor articole, reproduse
în prima secţiune a cărţii), sau constituie transcrierea unor
expuneri orale invitate (acestea formează a doua secţiune a
cărţii); altele sunt interviuri care mi-au fost solicitate (a treia
secţiune); o a patra categorie include transcrierea unor dezbateri
cu oameni ai şcolii, de la învăţători şi copii (inclusiv părinţi)
de şcoală primară, profesori şi elevi din învăţământul
preuniversitar, până la universitate şi postuniversitate (ultima
secţiune a cărţii). A fost o vreme în care mergeam în şcoli ca
inspector (pentru acordarea gradului I unor profesori). Impresiile
de la acele vizite au fost consemnate într-un caiet, ele m-au
ajutat în orientarea mea ulterioară. Dar de la inspecţie ca sarcină
de serviciu la vizită invitată e o cale lungă, onoarea de care am
beneficiat în acest al doilea caz m-a încărcat de o răspundere
incomparabil mai mare decăt în primul caz. Mi-am dat seama că mă
aflu în faţa unor oportunităţi extraordinare, pe care n-am voie să
le ratez. Dacă m-au invitat, înseamnă că-mi acordă încredere, că
aşteaptă ceva de la mine. Dar de fapt, şi eu eram interesat să aflu
mai mult despre ei. M-am simţit de două ori stimulat şi mărturisesc
aici bucuria cu care am participat la acţiunile evocate mai sus.
Această bucurie, această plăcere de a simţi interesul comun pe
care-l am cu mulţi interlocutori ai mei le-am injectat, sper, în
textele propuse cititorilor, chiar dacă, în cele mai multe cazuri,
cele constatate nu erau vesele.
Cuprinse într-un interval de aproape 40 de ani (1973-2011),
scrierile de faţă exprimă reacţiile mele la evenimente cu care am
fost contemporan sau la istorie şi la lecturi deosebite. Perioada
copilăriei, în anii treizeci ai secolului trecut; anii celui de al
doilea război mondial, anii de studenţie, din perioada imediat
următoare, decalajul dintre istoria relatată şi cea trăită,
semnificaţia lui 23 august 1944; luminile şi umbrele din diferite
perioade ale dictaturii comuniste; un nou mod de lectură a istoriei
culturii românesti, prin aducerea în aceeaşi albie a ştiinţei şi
socio-umanului; rolul unificator al Junimii maioresciene ; cele
două alfabetizări de neocolit: de la citit, scris şi socotit la
folosirea calculatorului electronic; de la Haret la Moisil. Cum au
apărut primele manuale în limba română: de la Gheorghe Lazăr la
Traian Lalescu. Decalajul dintre creaţie şi comunicare în istoria
culturii româneşti; valoarea culturală a matematicii; contrastul
dintre ştiinţa de azi şi cea de ieri; aspecte antieducaţionale în
mass media; cum modifică internetul procesele de învăţare
şi predare; pericolul diabolizării internetului. România europeană,
între pleonasm şi oximoron; cultura ştiinţifică, între oximoron şi
limba de lemn; relaţia controversată dintre integrarea europeană şi
identitatea naţională; de ce unii profesori nu se împrietenesc cu
elevii lor şi de ce unii părinţi nu devin prietenii copiilor lor;
de ce oscilează mulţi elevi între plictiseală şi distracţie; cum să
înlocuim în şcoală modalitatea predominant imperativă cu una
predominant interogativă; latura artistică a ştiinţei; câtă
geografie şi istorie pot învăţa copiii, discutând cu părinţii şi cu
bunicii lor; cât de relevant e bacalaureatul; dar doctoratul? De ce
pătrunde greu ştiinţa secolului 20 în programele de învăţământ; de
ce pierd copiii pofta de a pune întrebări, de îndată ce trec pragul
şcolii; de ce nu reuşesc disciplinele şcolare să comunice între
ele; relaţia dintre infinit şi Divinitate; limba română, mai
subtilă decât mulţi dintre vorbitorii ei; cum arată serbările
şcolare; de la prezumţia de nevinovăţie la cea de suspiciune; un
posibil deficit de imaginaţie al literaturii şi teatrului (semnalat
de Eugen Ionesco); paradoxul lui Diderot; cât de euclidiană este
fiinţa umană; a face din joc o componentă inevitabilă a învăţării;
rostul îndoielnic al inspectoratelor şcolare; o sperietoare:
inspectorul; gradele acordate cadrelor didactice, sub semnul
întrebării; succes şi valoare; interdisciplinaritatea, o promisiune
neonorată; transdiscipinaritatea; o eroare: obligaţia de a restitui
manualul şcolar la sfârşit de an; poate educaţia să recupereze
povestea? Umorul, un ingredient obligatoriu al unei educaţii de
succes.
Toate aceste chestiuni fierbinţi şi multe altele pe care le
discutăm în această carte sunt tot atâtea răni deschise, pe care nu
avem dreptul de a le ignora."