Americanii de la Delphi vin cu sute de milioane de euro în auto şi se instalează la graniţa de vest pentru a evita drumurile româneşti

Autor: Cristi Moga 08.06.2011

Forţa de muncă ieftină şi pregătită, sprijinul autorităţilor locale şi apropierea de graniţă i-au determinat pe americanii de la Delphi să se poziţioneze strategic în sud-vestul ţării.



Gigantul american Delphi a anunţat ieri o investiţie într-o fabrică de cabluri auto la Mol­dova Nouă (Caraş-Se­verin), unde va angaja 1.000 de oa­meni, după ce a ajuns deja la circa 9.000 de oameni în alte două fabrici din Ineu (Arad) şi Sânnicolau Mare (Timiş). Niciuna dintre aceste fabrici nu este la o distanţă mai mare de 100 de kilometri de graniţa vestică a ţării, semn că americanii se feresc de drumurile româneşti.

Grupul american Delphi Automotive, cu afaceri de 13,8 miliarde de dolari în 2010, îşi continuă investiţiile pe piaţa locală printr-o nouă linie de producţie de cabluri electrice în Moldova Nouă (Caraş-Severin), unde a angajat deja circa 500 de oameni.

Americanii au intrat pe piaţa locală în urmă cu 15 ani, printr-o investiţie lângă Timişoara, la Sânnicolau Mare, s-au extins apoi la Ineu (Arad), în 2004, unde au construit tot o linie de producţie de cabluri electrice, în timp ce la Iaşi au început în urmă cu doi ani producţia la o linie de sisteme pentru motoare.

Pe plan local compania este condusă de un român din zona Timişoarei, Cristian Guliscska, care, deşi are pe mână peste 10.000 de angajaţi, nu a apărut public în presă, iar informaţiile despre el sunt puţine.

Strategia firmei este de a ataca localităţi mici, de 10.000-15.000 de locuitori, în care poate fi găsită forţă de muncă pentru salarii de 1.200-1.500 de lei, iar în ceea ce priveşte producţia de cabluri au fost alese oraşe din imediata apropiere a graniţei de vest, către ţări din Europa unde se află fabricile Mercedes, Audi, Skoda sau Renault pentru care este destinată producţia locală.

Ce caută americanii pentru a investi

"Noua fabrică ne va permite să construim pe baza expertizei şi investiţiilor realizate la celelalte fabrici din România cu scopul de a face faţă cererii clienţilor noştri de a creşte volumele de producţie. Am considerat că oraşul Moldova Nouă oferă cea mai bună com­binaţie între factori precum disponi­bilitatea forţei de muncă specializate pentru producţia manufacturieră, logistică şi proximitate faţă de clienţii noştri din estul şi vestul Europei, infrastructură şi utilităţi, precum şi costuri pentru realizarea unei afaceri: salarii, utilităţi, servicii, dar şi suport din partea autorităţilor locale", au declarat pentru ZF reprezentanţii Delphi.

Date exacte cu privire la cifra de afaceri a companiei sau valoarea investiţiilor realizate pe piaţa locală nu au fost prezentate de către reprezentanţii Delphi, iar cele mai recente informaţii sunt din 2009, când firma Delphi Packard România înregistrase venituri de 170 de milioane de euro.

Cum au ajuns americanii la Moldova Nouă?

"Au venit singuri în zonă şi s-au mişcat repede: anul trecut în august au făcut prima vizită, pe 6 decembrie ne-au trimis o scrisoare de intenţie că ar dori să investească, iar în 4 aprilie au pornit producţia. Au până în prezent circa 500 de angajaţi, iar până la sfârşitul anului ar putea ajunge la 1.500. Pentru primii 1.000 de muncitori pot găsi oameni în oraş, dar apoi vor fi nevoiţi să meargă în localităţile din împrejurimi pentru forţă de muncă", a declarat pentru ZF Nicolae Lixandru, şef serviciu de investiţii în cadrul Primăriei Moldova Nouă.

La Moldova Nouă Delphi a început producţia într-un spaţiu de 1.400 de metri pătraţi, iar alţi 2.400 de metri pătraţi vor fi daţi în folosinţă în luna septembrie a acestui an.

"Le-am pus la dispoziţie prin contract de închiriere pe o durată de zece ani un teren de 8,6 hectare şi o hală care a fost folosită drept bază de recepţie pentru cereale. Pe acest lot de teren pot fi angajaţi până la 3.000 de oameni. Tot ce produc e con­tractat di­nain­te cu termene fer­me de către fa­bri­cile Mer­ce­des, Re­nault, Audi sau Skoda, iar pro­dusele finite sunt transportate cu autotrenurile către vestul Euro­pei", a mai spus oficialul din Moldova Nouă.

Fără minerit, locuitorii au început să plece din Moldova Nouă

Zona de sud-vest a ţării este printre cele mai sărace din ţară, în condiţiile în care mineritul, una dintre cele mai importante activităţi din regiune, a fost desfiinţat aproape complet. "Nu prea am avut investiţii în zonă, doar semnale, când şi când. Aici este o zonă minieră, dar mina a fost închisă în 2005 definitiv. A scăzut şi numărul de locuitori. În 1990 erau 20.000. Acum mai sunt 14.000. Mai este o investiţie, dar mai mică, într-o instalaţie de încărcat materiale vrac, cereale. Şomajul a mai scăzut acum, după venirea Delphi", explică Lixandru.

Cum şi-au lăsat americanii amprenta pe celelalte zone în care au fabrici? "La noi au venit în 1995-1996 şi au aproximativ 4.500-5.000 de angajaţi. Şomajul la noi este pe minus, nu pe plus; avem navetişti care vin de la 60 de kilometri să lu­cre­ze aici. Din câte ştiu pro­duc pentru Mercedes, Audi, Renault şi alţii", spune Dănuţ Groza, primarul localităţii Sânnicolau Mare, de lângă Timişoara.

Spre deosebire de Caraş-Severin, Timiş este unul dintre judeţele cu cea mai mică rată a şomajului la nivel naţional şi printre cele mai mari salarii.

"Au venit în Sânnicolau deoarece oraşul este aproape de graniţă, îi sprijinim şi noi, iar oamenii de pe aici erau obişnuiţi să lucreze în schimburi, cu o anumită disciplină, deoarece am mai avut fabrici pe aici, de cânepă, de ciorapi, şi avem în continuare afaceri atrase, în producţia de rezistenţe electrice sau transporturi", a mai declarat primarul din Sânnicolau Mare.

Cât plătesc americanii la Ineu, în Arad, de unde pleacă zilnic 8-9 camioane cu sisteme electrice de distribuţie către fabricile auto din Germania, unde sunt produse modele precum Mercedes E Classe sau S Classe, Porsche Cayenne sau Volkswagen Tiguan?

"Delphi a avut la Ineu 1.600 de angajaţi la înce­put, dar a ajuns la 4.300 de oameni, la o populaţie de 10.000 de locuitori. Numai cine nu vrea nu lucrează aici. Sunt foarte serioşi şi e bine pentru toată lumea. Dau salarii de 1.200 de lei plus bonuri de masă plus transport gratuit", spune Gheorghe Nicolae Mehelean, primarul localităţii Ineu, unde sunt totodată şi mai multe fabrici de confecţii, inclusiv a producătorului de lenjerie Jolidon.

Industria auto locală înseamnă în momentul de faţă Dacia, Ford, dar şi companii precum Continental, Michelin, Autoliv sau Delphi.