Cine a cheltuit cei mai mulţi pe publicitate în 2010

Autor: Cristina Rosca 09.06.2011

Anul trecut Procter&Gamble a fost compania care a cheltuit cei mai mulţi bani pe publicitate pe toate mediile de distribuţie, cu un buget rate card (fără discounturi) de 658,9 mil. euro. Următorii doi clasaţi în topul advertiserilor din 2010 după valoarea bugetului rate card au fost Kraft Foods (287,7 mil. euro) şi Reckitt Benckiser (259,6 mil. euro), potrivit raportului Media Fact Book, o analiză a pieţei româneşti de media realizat de compania Initiative Media Romania, parte a grupului de comunicare Lowe.

Primii trei jucători şi-au majorat bugetele de publicitate rate card comparativ cu 2009. Astfel, bugetul P&G a crescut cu 58% comparativ cu anul anterior, cea mai importantă creştere din top 10, după cum arată datele studiului citat.

Piaţa locală de publicitate a fost una dintre cele mai afectate de criză. Anul trecut piaţa de advertising a scăzut cu 9% comparativ cu 2009, până la 316 mil. euro, potrivit raportului Media Fact Book. Piaţa scade astfel sub nivelul din 2006. Momentul culminant pentru piaţa de profil în România a fost anul 2008, când valoarea s-a apropiat de 540 mil. euro. Piaţa de profil a scăzut după ce advertiserii au presat mediile să reducă preţurile, pentru ca astfel să îşi păstreze clienţii sau să câştige alţii noi.

Top 10 advertiseri în 2010 - bugete rate card pe toate mediile

Advertiser Buget rate card (mil. euro) Evoluţie
Procter&Gamble 658,9 58%
Kraft Foods 287,7 5%
Reckitt Benckiser 259,6 19%
Orange 241,9 46%
Henkel 216,5 13%
Vodafone 203,4 24%
Unilever 185,9 21%
Danone 184,7 -5%
Cosmote 169,1 -1%
Ferrero 167,1 57%
Surse: TV - Gfk România, Radio, presă - AlfaCont