Test Auto ZF: noul Volkswagen Tiguan facelift, update la tehnologie - GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 10.06.2011

Volkswagen Tiguan, SUV-ul compact al gamei constructorului din Wolfsburg a ajuns la jumătatea vieţii primei generaţii lansate la finele lui 2007.

Noul Tiguan este una dintre cele mai importante lansări ale Volkswagen pe piaţa locală în acest an, în condiţiile în care acesta este cel mai bine vândut SUV de import de pe piaţa locală atât la nivelul anului trecut cât şi în primele patru luni ale acestui an, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Faceliftul vizează în principal "actualizarea" SUV-ului cu cele mai noi sisteme precum cel de păstrare a benzii de rulare care şi intervine activ asupra direcţiei, sistem start/stop pentru reducerea consumului în oraş sau cel de asistenţă la pacare, fie că vorbim de parcarea laterală sau cea perpendiculară la bordură.

În ceea ce priveşte designul cele mai multe modificări au fost aduse părţii frontale care acum se înscrie în liniile mărcii alături de Golf, Touareg şi Passat. Pe lista modificărilor aduse noii generaţii mai apare şi optimizarea gamei de motorizări care acum oferă un consum şi mai scăzut faţă de cele de pe generaţia anterioară.
Prima motorizare testată a fost cea de 2,0 TSI şi 180 CP, cu sistem de tracţiune integrală 4Motion şi cutie de viteze DSG cu şapte trepte, configuraţie care reprezintă totodată şi vârful de gamă al Tiguan. În condiţiile în care traseul nu a cuprins şi un parcurs pe teren accidentat, ci doar unul pe macadam, am ales versiunea care are o parte frontală adaptată pentru rularea pe asfalt, cu un unghi de atac de 18 grade, în timp ce versiunea "de teren" are un unghi de atac de 28 de grade, potrivit celor ce utilizează maşina în condiţii de off-road.

Motorul pe benzină 2,0 TSI transformă Tiguanul dintr-un SUV compact "obişnuit" într-unul care poate oferi fără probleme prestanţe sportive. Pe celebrele autostrăzi din Germania fără limită de viteză se poate rula fără probleme chiar şi cu 200 km/h fără ca zgomotul de la motor său cel aerodinamic să deranjeze pasagerii. Mai mult, cutia de viteze schimbă într-un timp foarte scurt treptele de viteză (este cunoscut faptul că transmisiile DSG pot schimba treptele mai repede decât cele dintr-un Ferrari) iar motorul "trage" liniar fără a se simţi niciun moment vreun gol de putere. La caracterul sportiv al maşinii contribuie şi sistemul de suspensie adaptiv, care oferă două moduri - sport şi confort, între care chiar se simte o diferenţă atunci când se rulează pe drumuri cu multe viraje. Sistemul de tracţiune integrală deşi nu a avut mult de lucru în această sesiune de teste, s-a simţit repartiţia puterii către roţile cu cea mai multă aderenţă la rularea pe macadam.

În ceea ce priveşte consumul, pe un traseu care a inclus şi autobahn, dar şi trafic "bară la bară" şi drum montan până la o altitudine de 1.500 m, acesta nu a depăşit nivelul de 9,3 litri/100 km. Volkswagen comunică un consum mediu de 8,6 litri/100 km, valoare care nu a fost depăşită la fel de mult ca în cazul altor modele concurente.

În ceea ce priveşte habitaclul, Volkswagen nu vine cu nicio surpriză în cazul noului Tiguan, dar nici se simţea nevoia unor modificări radicale. Cum era de aşteptat calitatea materialelor şi ergonomia comenzilor este peste medie şi în cazul versiunilor de top echipate inclusiv cu tapiţerie din piele se poate discuta deja de influenţe premium având în vedere calitatea acesteia.

La drum lung noul Tiguan se dovedeşte a fi un automobil confortabil atât pentru cei din faţă cât şi pentru cei de pe banchetă, locurile fiind configurate în aşa fel încât să nu apară dureri de spate după ce se stă în maşină mai multe ore. La capitolul minusuri am putea include faptul că bancheta spate nu dispune în continuare de o cotieră normală integrată în partea verticală, ci de o parte centrală care se rabatează. Soluţia este una de confort, având în vedere masivitatea cotierei obţinute, dar deschiderea directă spre portbagaj afectează esteticul interiorului. În ceea ce priveşte confortul pasagerilor din spate, aceştia dispun de guri de ventilaţie şi de o priză de 12 volţi. Tot la capitolul spaţiu trebuie subliniată capacitatea de 470 de litri a portbagajului, peste cea a modelelor compacte dar în partea inferioară a clasei medii. Pe de altă parte, spre deosebire de acestea, accesul este mult mai bun, ceea ce automat are o influenţă directă asupra utilităţii spaţiului.

Cu toate că VW adoptă o strategie mai clasică în ceea ce priveşte modelele sale nu înseamnă că acestea nu sunt "distractive". La acest capitol trebuie subliniată prezenţa unui sistem multimedia care dispune inclusiv de hard-disk pentru stocarea melodiilor dar şi de conexiune USB şi auxiliară în cotiera faţă. Sistemul de navigaţie s-a dovedit extrem de util în Germania şi Austria, acesta neavând întârzieri sau pierderi de semnal.

Gama motorizărilor noului Tiguan este alcătuită din şapte propulsoare, din care patru pe benzină, 1,4 TSI 122 CP, 1,4 TSI 160 CP, 2,0 TSI 180 CP, 2,0 TSI 210 CP şi trei diesel 2,0 TDI 110 CP, 2,0 TDI 140 CP şi 2,0 TDI 170 CP.

În cazul versiunilor 1,4 TSI 122 CP/160 CP şi 2,0 TDI 110 CP/140 CP se poate alege ca maşina să dispună şi numai de tracţiune faţă şi nu integrală.

Pe piaţa locală noul Tiguan este disponibil de săptămâna viitoare atunci când vor fi comunicate preţurile oficiale. În Germania noul Tiguan porneşte de la aproximativ 24.000 de euro în cazul versiunii de 1,4 TSI 122 CP şi tracţiune numai pe puntea spate.