De ce să citiţi cartea despre Steve Jobs

Autor: Adrian Seceleanu 13.06.2011

Cine s-a întrebat măcar o dată cum a ajuns Apple compania IT numărul unu a lumii, de ce iPhone a venit pe piaţă într-un ambalaj atât de simplu şi elegant care acum e copiat (ca şi smartphone-ul în sine) de restul competitorilor ar trebui să-şi rezerve câteva ore pentru citi cartea lui Jay Elliot, o incursiune cu adevărat captivantă în istoria companiei americane.

Cartea întreţine magia din jurul charismaticului şef al Apple, dar nu uită să treacă în revistă nici eşecurile înregistrate de-a lungul timpului de liderul Apple, cum sunt construcţia unei fabrici proprii pentru asamblarea computerelor - care avea nişte costuri exorbitante - sau dorinţa de a construi de la zero propriul hard disc etc.

Admiratorii fanatici ai brandului Apple şi ai lui Steve Jobs vor fi fascinaţi şi îşi vor explica, poate, iubirea necondiţionată pentru iProdusele şi iServiciile firmei americane. Cei care nu vor să audă de iPhone, iPad şi Mac vor găsi şi ei "muniţie" pentru nesfârşitele discuţii despre care produs e mai bun în lumea IT: cel al Apple, al Google sau al Microsoft.

Între 15 şi 21 iunie, ZF va fi disponibil la chioşcuri împreună cu cartea „Steve Jobs - iLeadership pentru o nouă generaţie” la preţul de 15,9 lei.Dincolo de unele detalii picante din viaţa unui lider excentric şi autoritar (Elliot relatează, de exemplu, cum Jobs îşi conducea Mercedesul cu muzica dată atât de tare încât trebuia să strige ca să se înţeleagă cu el; sau că în anii care precedau lansarea "fenomenului" iPhone îşi studia uneori fascinat mâna în timpul şedinţelor de board ale Apple), cartea este pentru oamenii din business preţiosul jurnal al unui om care a stat ani de zile în apropierea liderului Apple.

Un manager care are el însuşi o carieră impresionantă în spate Elliot a tras linie după experienţa sa lângă Jobs şi a pus pe hârtie care sunt lucrurile pe care le-a făcut diferit faţă de alţii liderul Apple pentru a face din compania născută într-un garaj cea mai mare firmă IT a lumii, cu produse şi servicii care sunt dorite şi în Bucureşti, şi în Shanghai sau New York.

Elliot nu e primul care descrie stilul aproape dictatorial al lui Jobs în relaţia cu angajaţii, însă el pune informaţiile în context, arătând şi preocuparea constantă a lui de a lucra mereu cu cei mai buni oameni disponibili pe piaţă şi de a-i recompensa de fiecare dată când reuşeau să ducă proiectele la bun sfârşit. Cartea arată cum Jobs a schimbat mereu oamenii din boardul Apple, aducând de fiecare dată când intra într-un domeniu nou cei mai buni experţi sau lideri de business de pe acel segment.

Liderul Apple este obsedat de detalii şi de felul în care cli­enţii se raportează la produs. Ce vede clientul nostru când deschide cutia? Ce putem face să fie un rezultat cât mai bun - sunt câteva dintre întrebările cu care Jobs îşi "asasinează" colaboratorii.

Adrian Seceleanu este Editorul Business Hi-Tech al ZF