Spedition UMB a lui Dorinel Umbrărescu a luat o treime din reabilitările de drumuri naţionale

Autor: Andreea Mioara Neferu 14.06.2011
O treime dintre contractele pentru reabilitare de drumuri naţionale semnate în perioada mandatului actualului ministru al transporturilor, Anca Boagiu, au fost câştigate de firmele Spedition UMB şi Tehnostrade, controlate de unul dintre "regii asfaltului", Dorinel Umbrărescu.


Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), instituţie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a semnat din luna septembrie 2010 până la finalul lui mai 2011 contracte de reabilitare pentru 473 de kilometri de drumuri naţionale, cu o valoare totală de 370 de milioane de euro cu TVA. Dintre cele 12 contracte semnate, nouă au finanţare din Fondul European de Dezvoltare Regională, două primesc bani de la Banca Europeană de Investiţii, în timp ce un contract este finanţat de la bugetul de stat. Statistica reiese dintr-o hartă prezentată de Ministerul Transporturilor la finalul lunii mai, când au fost semnate cinci contracte de construcţie de autostrăzi pe Coridorul IV paneuropean.

Spedition UMB şi Tehnostrade, două firme controlate de Dorinel Umbrărescu, au reuşit să-şi adjudece patru contracte: reabilitarea a 42 de kilometri de pe DN 1H Zalău-Aleşd şi a trei tronsoane, cu o lungime totală de 102 kilometri, de pe DN 24, de la limita de judeţ dintre Galaţi şi Vaslui până la Crasna, şi DN 24B, între Crasna şi Albiţa. Tot Spedition UMB şi Tehnostrade au câştigat anul acesta, alături de italienii de la Carena, un lot de 9,5 kilometri din autostrada Timişoara-Lugoj, valoarea ofertei câştigătoare fiind de 51,1 milioane de euro. Spedition UMB nu a comunicat încă rezultatele financiare pe 2010, însă în 2009 era una dintre cele mai mari firme de construcţii din România, cu afaceri de 220 de milioane de euro şi un profit de 56,8 milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor de la Registrul Comerţului. Spedition UMB a reuşit să-şi crească cifra de afaceri de 29 de ori în 2009 comparativ cu anul 2000.

Dorinel Umbrărescu nu a putut fi contactat până la închiderea ediţiei pentru a arăta ce impact vor avea aceste contracte de drumuri naţionale, semnate recent, asupra businessului Spedition UMB.

În total, contractele de reabilitare de drumuri naţionale semnate în ultimele nouă luni cu Spedition UMB şi Tehnostrade se ridică la aproape 95 de milioane de euro, echivalentul a circa 26% din valoarea totală a contractelor de drumuri naţionale semnate în mandatul lui Boagiu.

Până de curând, firmele lui Umbrărescu s-au aflat în mijlocul unui scandal, în condiţiile în care Transporturile au vrut să rezilieze contractul de construcţie a autostrăzii Moara Vlăsiei - Ploieşti, la care lucrau Spedition UMB, Tehnostrade, Euroconstruct Trading 98 (Dan Beşciu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu). Ulterior, cele patru companii au făcut un pas înapoi, renunţând la pretenţiile de suplimentare a contractului cu încă aproximativ 100 de milioane de euro, doar pentru a putea păstra tronsonul de autostradă.

Şi Romstrade, firmă controlată de Nelu Iordache, cu afaceri de 267 de milioane de euro anul trecut, a reuşit să semneze în ultimele nouă luni două contracte pentru reabilitarea de drumuri naţionale. Unul este în asociere cu spaniolii de la Ezentis şi cu firma românească Euroconstruct Trading 98 pentru reabilitarea unei porţiuni de aproape 53 de kilometri din DN 6 Alexandria -Craiova, cu o valoare de peste 41 milioane de euro, în timp ce al doilea contract vizează modernizarea DN 5 Bucureşti - Adunaţii Copăceni pe un tronson de 11,6 kilometri la un cost de 19,6 milioane de euro. Romstrade are sediul în judeţul Giurgiu, localitatea Adunaţii Copăceni.

Pe de altă parte, oamenii de afaceri Alexandru şi Traian Horpos au reuşit să semneze prin firmele pe care le controlează, Straco şi Genesis, un contract de 35 milioane de euro pentru reabilitarea şi lărgirea la patru benzi a 4,1 kilometri din DN 73 şi a drumului de legătură cu DN 73D. Straco Grup se numără printre cei mai activi constructori din Bucureşti, fiind, de-a lungul timpului, implicat în mai multe contracte de reabilitare a străzilor atât cu Primăria sectorului 3, cât şi cu Primăria Bucureşti, însă în ultima perioadă a câştigat o serie de contracte pentru infrastructura "mare", printre care şi construcţia autostrăzii Deva-Orăştie, alături de austriecii de la Strabag, cu o valoare de 180 mil. euro fără TVA, precum şi construc­ţia unui tronson de aproape 20 de kilometri din autostrada Orăştie-Sibiu, alături de italienii de la Studio Corona, pentru 91,8 milioane de euro. Ambele contracte au fost sem­nate, iar în cazul autostrăzii Deva-Orăş­tie, lucrările au început deja în luna aprilie.

Straco şi Genesis au pierdut la începutul lunii iunie un proiect de peste 20 milioane de euro, după ce CNADNR a reziliat contractul pentru modernizarea DN 76 Şoimuş-Baia de Criş, care era construit în consorţiu cu Societatea de Întreţinere şi Reparaţii Drumuri Timişoara şi SCT Bucureşti.

Constructorii români de dimensiuni mai mici lipsesc din lista firmelor care au primit în ultima vreme reabilitări de drumuri naţionale, iar explicaţia pentru această situaţie vine din restricţiile impuse în caietele de sarcini. "În general, licitaţiile de infrastructură se câştigă la preţ de dumping, mai ales acum în perioada de criză. Pe de altă parte, asistăm la imposibilitatea unor firme mai mici de a se califica la licitaţii dacă în caietele de sarcini sunt stipulate anumite condiţii, care închid porţile constructorilor mai mici", spune Adriana Iftime, secretar general al Patronatului Societăţilor din Construcţii.