ANRMAP: Contractele cu finanţare UE vor fi exceptate de la publicarea în SEAP

Autor: Dinca Thomas 14.06.2011

Derularea contractelor UE acor­da­te prin cerere de ofertă va fi mai di­ficil de urmărit prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), după ce au­torităţilor de management li s-a in­terzis să mai ceară firmelor private să se înscrie în sistem, cu argumentul că legea nu impune o astfel obligaţie.

Autoritatea Naţională pentru Re­glementarea şi Mo­ni­torizarea Achiziţiilor Pu­blice (ANRMAP) a restrâns atribuţiile au­torităţilor de ma­nage­ment la verifi­carea criteriilor de atri­buire a con­trac­telor finanţate şi de UE, argumentând că acestea impun în prezent firmelor, în mod nejustificat, să fie înscrise în Siste­mul Electronic de Achiziţii Publice şi să aibă un birou de achi­ziţii pentru a aplica la astfel de proiecte.
Autorităţile de management nu vor mai cere astfel firmelor private să se în­scrie în Sistemul Electronic de Achiziţii Pu­blice, să aibă un departament de achi­ziţii sau să urmeze proceduri de achi­ziţii publice în derularea proiectelor cu fonduri structurale, ci se vor rezuma la a verifica un set limitat de criterii la atribuirea acestor proiecte.
Interdicţia este aplicată în cazul contractelor de lucrări sau de servicii fi­nanţate ori subvenţionate de stat în pro­por­ţie mai mică de 50%, al contractelor de lucrări cu o valoare sub 4,8 milioane euro sau al contractului de servicii în valoare mai mică de 193.000 euro.
Plafonul de 4,8 mil. euro, ri­di­cat la sfârşitul anului trecut de la limita de un milion euro, este cel în mar­ja că­ruia autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte, în locul organizării unei licitaţii.
Legislaţia naţională impune institu­ţiei de stat care atribuie contrac­tul să publice în SEAP invitaţia de participare şi documentaţia aferentă, dar nu obligă firmele private să fie înscrise în sistem dacă doresc să participe la o astfel de procedură şi nici dacă transferă ulterior unei alte firme o parte din contractul astfel obţinut, cu fondurile aferente.
Obligaţia neprevăzută în lege era totuşi impusă firmelor private de către autorităţile de management printr-un manual privind licitaţiile pentru proiec­te UE, ceea ce facilita urmărirea prin intermediul SEAP a modului în care contractul respectiv era derulat şi atribuit ulterior, parţial, unei alte firme de către firma câştigătoare, in­clusiv prin publi­ca­rea obligatorie a unui anunţ de atribuire.
În baza ma­nualu­lui stabilit de către autorităţile de ma­nagement, fir­mele erau obligate să se înscrie în SEAP ca au­toritate contrac­tan­tă, să îşi constituie de­par­tamente de achiziţii, iar decon­ta­rea sumelor cheltuite în proiect era con­diţionată de respectarea strictă a pro­cedurilor de achiziţii publice.
Atribuţiile autorităţilor de manage­ment la verificarea criteriilor de atri­bu­ire a contractelor finanţate şi de UE au fost însă restrânse, modificare ar­gu­mentată de ANRMAP prin faptul că decizia autorităţii de managent de a extinde firmelor private, fără o bază le­ga­lă, dar prin elaborarea unor ghiduri sau manuale de aplicare a proiectelor europene, prevederile din OUG 34/2006 privind achiziţiile publice, aplicabile doar autorităţilor contrac­tante, a "în­gre­u­nat" derularea multor contracte.
"Elaborarea unor liste unice de ele­men­te care trebuie verificate la atri­bu­irea acestor contracte a fost necesară, prin­tre altele, deoarece autorităţile de ma­nagement impuneau prevederi ale OUG 34/2006 tuturor entităţilor pri­vate, dar care nu au calitatea de auto­ritate con­tractantă", a declarat agenţiei MEDIAFAX şeful ANRMAP.