ANRMAP: Contractele cu finanţare UE vor fi exceptate de la publicarea în SEAP
Autor:
Dinca Thomas
14.06.2011
Derularea contractelor UE acordate prin cerere de ofertă va fi
mai dificil de urmărit prin Sistemul Electronic de Achiziţii
Publice (SEAP), după ce autorităţilor de management li s-a
interzis să mai ceară firmelor private să se înscrie în sistem, cu
argumentul că legea nu impune o astfel obligaţie.
Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a restrâns atribuţiile
autorităţilor de management la verificarea criteriilor de
atribuire a contractelor finanţate şi de UE, argumentând că
acestea impun în prezent firmelor, în mod nejustificat, să fie
înscrise în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice şi să aibă un
birou de achiziţii pentru a aplica la astfel de proiecte.
Autorităţile de management nu vor mai cere astfel firmelor private
să se înscrie în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, să
aibă un departament de achiziţii sau să urmeze proceduri de
achiziţii publice în derularea proiectelor cu fonduri structurale,
ci se vor rezuma la a verifica un set limitat de criterii la
atribuirea acestor proiecte.
Interdicţia este aplicată în cazul contractelor de lucrări sau de
servicii finanţate ori subvenţionate de stat în proporţie mai
mică de 50%, al contractelor de lucrări cu o valoare sub 4,8
milioane euro sau al contractului de servicii în valoare mai mică
de 193.000 euro.
Plafonul de 4,8 mil. euro, ridicat la sfârşitul anului trecut de
la limita de un milion euro, este cel în marja căruia autoritatea
contractantă are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte,
în locul organizării unei licitaţii.
Legislaţia naţională impune instituţiei de stat care atribuie
contractul să publice în SEAP invitaţia de participare şi
documentaţia aferentă, dar nu obligă firmele private să fie
înscrise în sistem dacă doresc să participe la o astfel de
procedură şi nici dacă transferă ulterior unei alte firme o parte
din contractul astfel obţinut, cu fondurile aferente.
Obligaţia neprevăzută în lege era totuşi impusă firmelor private de
către autorităţile de management printr-un manual privind
licitaţiile pentru proiecte UE, ceea ce facilita urmărirea prin
intermediul SEAP a modului în care contractul respectiv era derulat
şi atribuit ulterior, parţial, unei alte firme de către firma
câştigătoare, inclusiv prin publicarea obligatorie a unui anunţ
de atribuire.
În baza manualului stabilit de către autorităţile de management,
firmele erau obligate să se înscrie în SEAP ca autoritate
contractantă, să îşi constituie departamente de achiziţii, iar
decontarea sumelor cheltuite în proiect era condiţionată de
respectarea strictă a procedurilor de achiziţii publice.
Atribuţiile autorităţilor de management la verificarea criteriilor
de atribuire a contractelor finanţate şi de UE au fost însă
restrânse, modificare argumentată de ANRMAP prin faptul că
decizia autorităţii de managent de a extinde firmelor private, fără
o bază legală, dar prin elaborarea unor ghiduri sau manuale de
aplicare a proiectelor europene, prevederile din OUG 34/2006
privind achiziţiile publice, aplicabile doar autorităţilor
contractante, a "îngreunat" derularea multor contracte.
"Elaborarea unor liste unice de elemente care trebuie verificate
la atribuirea acestor contracte a fost necesară, printre altele,
deoarece autorităţile de management impuneau prevederi ale OUG
34/2006 tuturor entităţilor private, dar care nu au calitatea de
autoritate contractantă", a declarat agenţiei MEDIAFAX şeful
ANRMAP.