Companiile telecom şi furnizorii de energie ar putea colabora pentru a dezvolta reţele la costuri mai mici
Viitorul va aduce o convergenţă între comunicaţii şi energie pentru că până la 70% dintre costurile necesare implementării unei reţele sunt costuri de construcţie, iar cooperarea între furnizorii de diferite tipuri de reţele duce la scăderea semnificativă a costurilor.
Astfel, este posibilă implementarea mai rapidă a reţelelor în zonele rurale sau izolate, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele Autorităţii de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), la seminarul "Piaţa telecom, încotro? Pot operatorii de utilităţi să intre cu infrastructura lor în această luptă?", organizat de ZF în parteneriat cu compania ECI Telecom.
"Reţelele de furnizare a energiei electrice au nevoie de infrastructura şi de experienţa din telecom pentru a realiza aşa-numitul «smart grid» - reţeaua inteligentă capabilă să integreze şi să răspundă la acţiunile şi comportamentul tuturor utilizatorilor şi furnizorilor conectaţi", a spus Marinescu.
"Reţelele de telecomunicaţii trebuie să se extindă pentru a oferi servicii broadband şi au nevoie să exploateze sinergiile dintre infrastructurile existente în telecom şi energie şi de implementarea comună a noilor reţele dezvoltate de furnizorii de comunicaţii şi energie pentru a crea sinergii şi a reduce costurile."
Rata încă redusă de penetrare a serviciilor de internet în oraşele mici şi mediul rural, precum şi potenţialul de apariţie al unor smart grid-uri prin colaborarea dintre operatori telecom şi furnizori de energie fac din România o piaţă cu un potenţial important de creştere în următorii ani, au declarat reprezentanţii companiei israeliene ECI Telecom.
"Credem puternic în piaţa din România, aici sunt încă multe oportunităţi de creştere, pentru că serviciile de internet au încă o penetrare redusă în multe zone. Dar şi primăriile şi companiile de utilităţi, ca parte a unor reţele smart grid, sunt potenţiali clienţi", a declarat Yoav Gazelle, preşedinte & director general, Divizia de Business pentru Europa al ECI Telecom. "Credem că în următorii ani piaţa telecom din România se va dezvolta destul de mult astfel încât România să devină un jucător important pentru noi în estul Europei."
Compania israeliană ECI Telecom, prezentă de 10 ani pe piaţa din România, unde are clienţi precum RCS&RDS sau UPC, are centre de cercetare în SUA, India, China şi Israel şi lucrează la nivel internaţional cu companii precum Deutsche Telekom şi France Telecom.
Compania oferă diferite soluţii tehnice pentru reţele de internet rapid prin diferite tehnologii şi inclusiv pentru smart grid-uri.
"Smart grid-urile, reţelele inteligente de electricitate, pot ajuta nu doar la reducerea valorii facturilor la energia electrică, ci şi, spre exemplu, la detectarea furturilor din reţea. Purtăm deja discuţii cu operatorii de utilităţi din regiune pentru furnizarea unor soluţii smart grid", a declarat Matthias Nass, vicepreşedintele de marketing pentru regiunea EMEA al ECI Telecom.
Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM
Companiile sunt nevoite să meargă spre convergenţă pentru că până la 70% dintre costurile necesare implementării unei reţele sunt costuri de construcţie (de exemplu, săpatul şanţurilor). Cooperarea între furnizorii de diferite tipuri de reţele duce la scăderea semnificativă a costurilor, iar astfel este posibilă implementarea mai rapidă a reţelelor în zonele rurale sau izolate.
Dinu Malacopol, CEO, Digital Cable Systems
Nu contează ceea ce vrea industria telecom, ci ceea ce vrea piaţa. Serviciile de date vor creşte accelerat, iar televiziunea va rămâne preferata publicului. Ce s-ar putea întâmpla este ca tarifele egale indiferent de palierul orar să dispară, pentru a reflecta şi modelele diferite de consum. Clienţii ar putea plăti mai mult pentru acces prioritar la servicii.
Marius Mariţescu, Switching & Services Division Director, Cosmote România
Din 2005 până în prezent Cosmote a investit în România peste un
miliard de euro. În prezent vocea este în continuare «killer-app»,
dar datele încep să crească deja şi nu doar în oraşe. Estimăm că în
cinci ani de zile aproape toţi utilizatorii de telefoane mobile de
pe piaţă vor avea smartphone-uri.
Yoav Gazelle, preşedinte & director general, Divizia de Business pentru Europa, ECI Telecom
În România suntem prezenţi de zece ani, unde lucrăm cu companii ca RCS&RDS, DCS (AKTA) sau UPC. Cu RCS şi UPC lucrăm pe mai multe pieţe europene. Credem puternic în piaţa din România, aici sunt încă multe oportunităţi de creştere, pentru că serviciile de internet au încă o penetrare redusă. Dar şi primăriile şi companiile de utilităţi sunt potenţiali clienţi.
Babak Fouladi, director tehnic, Vodafone România
Am făcut investiţii masive în segmentul de date, pentru dezvoltarea reţelei 3G în 900 MHz şi vom continua să facem acest lucru pentru că internetul mobil este zona noastră de creştere. Vedem un avans al utilizării datelor mobile la nivel naţional, nu doar în marile oraşe, cum este Bucureştiul.
Matthias Nass, vicepreşedinte marketing, regiunea EMEA, ECI Telecom
Smart grid-urile, reţelele inteligente de electricitate, pot
ajuta nu doar la reducerea valorii facturilor la energia electrică,
ci şi, spre exemplu, la detectarea furturilor din reţea. Purtăm
deja discuţii cu operatorii de utilităţi din regiune pentru
furnizarea unor soluţii smart grid.
Adrian Ciobanu, Managing Partner, Reimens Group
Ca să ofere şi servicii de comunicaţii, operatorii de utilităţi ar avea nevoie de tehnologie, infrastructură şi finanţare şi, în plus, de branduri distincte, servicii care să pornească de la nevoile clienţilor şi mai multă flexibilitate şi transparenţă.