Iñaki Berroeta, Vodafone: Economia nu şi-a revenit, important e că s-a oprit declinul

Autor: Adrian Seceleanu 19.06.2011

Afacerile Vodafone, numărul doi pe piaţa de telefonie mobilă din România şi una dintre cele mai mari companii locale, sunt într-o situaţie "mai bună" decât anul trecut, în condiţiile în care economia şi-a oprit declinul iar unele sectoare economice sunt în creştere, spune spaniolul Iñaki Berroeta, 43 de ani, care a preluat în decembrie 2010 conducerea operatorului.

"Ce pot spune este că suntem mai bine decât anul trecut. În general întreaga industrie telecom a suferit. Acum însă vedem nişte tendinţe de îmbunătăţire. Nu avem însă motive să sărbătorim deocamdată", a declarat Berroeta. "Nu aş spune că economia şi-a revenit, ci că şi-a oprit declinul, rezultat determinat în mare parte de evoluţia anumitor sectoare, precum exporturile. Această evoluţie este importantă. Vedem creştere în unele sectoare, sunt pers­pective bune, dar încrederea consumatorilor nu este acolo. Va veni însă şi acest moment pentru că exporturile, plus alte investiţii care vor fi realizate, vor distribui un pic mai bine bogăţia."

În anul fiscal încheiat în martie 2011, veniturile Vodafone România au fost de 835,6 mil. euro, în scădere cu 9%, în timp ce profitul operaţional (EBITDA) a fost de 305,6 mil. euro, în scădere cu peste 22%.

Potrivit unei estimări a France Telecom, piaţa de telefonie mobilă din România a suferit în 2010 o contracţie de 12,4%, până la valoarea de 2,123 mld. euro. În 2008, cel mai bun an pentru industria locală de telefonie mobilă, încasările operatorilor atinseseră 2,8 mld. euro.

Există însă şi zone ale businessului care cresc puternic, spune Berroeta, referindu-se la vânzările de servicii de internet mobil şi de smartphone-uri - telefoane inteligente, care le permit utilizatorilor să intre pe internet, să instaleze diferite aplicaţii şi să vizualizeze şi să editeze diferite tipuri de fişiere precum cele realizate în aplicaţiile Microsoft Word sau Excel.

"Ceea ce pot spune este că internetul este principala noastră arie de creştere şi înregistrăm o creştere sănătoasă, de peste 10%", a spus Berroeta, fără a oferi cifre exacte. Ultimele informaţii publicate de Vodafone în ceea ce priveşte baza de clienţi pentru serviciile de internet 3G datează din martie 2009, când compania avea 1,1 milioane de clienţi.

Numărul de utilizatori creşte puternic, insistă Berroeta, care pune această evoluţie şi pe seama faptului că Vodafone este momentan singurul operator care poate oferi şi în oraşele mai mici şi în mediul rural net mobil la viteze mari, printr-o reţea 3G în frecvenţa de 900 MHz.

Evoluţia menţionată de şeful Vodafone este confirmată de datele publicate recent de autoritatea de reglementare în comunicaţii: numărul de abonaţi la serviciile de internet mobil de mare viteză a crescut în ultimul semestru din 2010 cu 380.000 de utilizatori, la 2,23 mil. clienţi, de peste cinci ori mai rapid decât serviciile de net fix. Vodafone are în plan să accelereze şi mai mult creşterea pe această piaţă, cu obiectivul de a face din internetul mobil un produs "pentru mase", spune Berroeta.

"Astăzi, smartphone-urile şi datele mobile sunt cele care cresc cel mai rapid în companie. De aceea facem şi mai multe eforturi pe acest segment. Săptămâna aceasta vom lansa pe piaţa din România cel mai accesibil smartphone. Este un produs pe care l-am dezvoltat la nivelul grupului, împreună cu compania chineză Huawei, care va fi disponibil şi pentru clienţii prepay şi abonaţi: este un efort de a aduce internetul mobil pe piaţa mass-market", a spus şeful Vodafone, fără a oferi alte detalii.

Potrivit unor articole din presa britanică, smartphone-ul dezvoltat de Vodafone şi Huawei are un ecran touchscreen capacitiv de 2,8 inchi, platforma Google Android 2.2, conectivitate Bluetooth, 3G şi WiFi şi modul GPS încorporat.

Pe lângă lansarea smartphone-ului Huawei împreună cu o nouă ofertă de date mobile, Vodafone va face schimbări şi în reţeaua de magazine.

"Pe partea de magazine - anul trecut a fost unul dur pentru industrie şi pentru economie în general şi nu am avut destule resurse pentru a investi în toate segmentele şi am fost mai mult preocupaţi să ne menţinem businessul sănătos, pentru a le putea oferi valoare clienţilor. Acum însă credem că odată cu noile oferte, şi în special cu noile oferte de date mobile, magazinele trebuie să fie aliniate la acest obiectiv de a face netul accesibil pentru mase. Vrem un loc în care clienţii noştri să intre şi să descopere noi produse, să le testeze, să le atingă, şi să primească sfaturi în legătură cu utilizarea lor. Pentru a face acest lucru şi magazinele, şi experienţa trebuie să se schimbe, trebuie să fie adecvată noilor noastre oferte".

Schimbările din reţeaua de retail sunt coordonate de Anamaria Rotar, care lucra la Vodafone din mai 2010, ca Director Credit and Collection. Înainte de Vodafone, ea a lucrat pentru Unicredit Ţiriac Bank ca Head of Retail Sales şi pentru Kiwi Finance ca director de operaţiuni. Ea a absolvit Universitatea Babeş-Bolyay, facultatea de Ştiinte Economice, cu specializare în Banking şi Burse de Valori.

"Echipa ei finalizează acum noul design al magazinelor Vodafone, a cărui implementare va începe cât de curând. Lucrăm şi la trainingul oamenilor şi la structura de puncte de vânzare".

Pe segmentul de marketing pentru serviciile de internet mobil Vodafone l-a recrutat pe Dragoş Chivu, 39 de ani, unul dintre cei mai cunoscuţi manageri din telecom din România, care conducea operaţiunile locale ale producătorului de echipamente Nokia Siemens Networks (NSN).

Într-o jumătate de an, spaniolul I-aki Berroeta a schimbat aproape integral echipa care conduce al doilea operator de telefonie mobilă de pe piaţă. Şase departamente cheie din Vodafone au acum şefi noi: marketing, comercial rezidenţial, financiar, operaţiuni clienţi, retail şi marketing internet mobil.

Ce s-a schimbat în "numărătoarea" clienţilor Vodafone

Evoluţia bazei de clienţi a Vodafone în perioada ianuarie-martie 2011, respectiv o scădere cu peste 533.000 a numărului de "clienţi", a fost determinată şi de modificările aduse de companie standardelor de raportare, spune Iñaki Berroeta. "Spre exemplu, cartelele sim Vodafone folosite în sisteme Machine to Machine (M2M) nu mai sunt luate în considerare: dacă un client are 500 de camioane pe care are instalate sisteme de management al flotei care includ şi cartele sim Vodafone, noi luăm în calcul acum un singur client, nu 500". Şeful Vodafone afirmă că aceste "ajustări" au în vedere raportări mai exacte ale numărului de clienţi pe care îi are operatorul. "Când publicăm datele financiare şi detalii despre numărul de clienţi, cifrele pot fi mereu înşelătoare pentru că nu toţi operatorii definesc acelaşi lucru cu acelaşi termen şi atunci apar confuzii."