Raport OTE: Cablul şi reţeaua CDMA, salvarea Romtelecom. Plus: Un scandal de 12 mil. euro cu Vama. Ce a mai rămas din Zapp

Autor: Adrian Seceleanu 21.06.2011



Compania de cablu NextGen, lansată în anul 2008 şi reţeaua de comunicaţii mobile în standard CDMA - disponibilă comercial din aprilie 2009, au adus anul trecut Romtelecom cele mai mari rate de creştere ale numărului de clienţi pe serviciile de televiziune şi internet, arată date publicate în premieră de grupul elen OTE, proprietarul companiei.

Evoluţia pozitivă înregistrată pe cele două segmente a compensat încetinirea creşterii Romtelecom pe televiziunea prin satelit şi pe serviciile de internet prin liniile de telefonie fixă. Datele din raportul OTE arată şi că, excluzând impactul Telemobil (Zapp), operatorul de telefonie mobilă Cosmote a avut venituri în stagnare în 2010, dar şi că angajaţii Romtelecom vor primi o cotă de 2,4 mil. lei (aproximativ 600.000 de euro) din profitul operatorului.

Compania de cablu NextGen, un proiect lansat în mare secret de Romtelecom în 2008, care a crescut atât prin achiziţii cât şi prin tarife agresive - comparabile cu cele ale RCS&RDS, a fost în 2010 motorul de creştere al Romtelecom pe televiziune.

Romtelecom a închis 2010 cu 1.053.627 clienţi pe TV, cu 142.587 mai mulţi decât în 2009, o creştere de 16%. Pe televiziunea prin satelit însă compania a încheiat anul cu doar 2.005 de clienţi în plus (+0,2%), în timp ce pe cablu numărul de clienţi a crescut cu 110.982 (+407%). O contribuţie importantă a avut şi televiziunea prin internet (IPTV), cu 29.600 clienţi la finele anului.

Pe internet, Romtelecom a încheiat anul 2010 cu 1.013.445 clienţi, cu 189.379 mai mulţi decât la finele anului 2009. Cel mai mare număr de clienţi noi a fost adus de compania de cablu NextGen, care este coordonată de Ovidiu Ghiman: 66.499 clienţi, respectiv o creştere de 349% faţă de anul precedent.

Potrivit calculelor ZF, Romtelecom avea la finele anului trecut 85.556 clienţi la internet prin reţeaua de cablu, faţă de 19.057 în 2009. Compania Romtelecom nu a publicat aceste cifre, însă pe de altă parte a publicat numărul total de clienţi la serviciile de date (1.013.445) şi numărul de utilizatori pentru fiecare dintre celelalte tehnologii (ADSL, VDSL şi internet mobil prin reţeaua CDMA), astfel că datele sunt uşor de calculat.

Romtelecom a crescut puternic şi pe segmentul de internet VDSL (Very-high-bitrate DSL), care îi permite companiei să ofere net cu viteze de download de până la 50 Mbps prin firele vechi de cupru utilizate prin telefonia fixă. Numărul de clienţi VDSL a crescut în 2010 cu 46.584 clienţi (Ă2.005 %) de la puţin peste 2.000 în 2009.

Pe tehnologia ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line), care îi permite Romtelecom să ofere viteze maxime de 20 Mbps prin aceleaşi fire de cupru, compania avea la finele anului 2010 peste 826.000 de clienţi, în creştere cu 50.500 (+6,5%) faţă de anul precedent. O creştere puternică a fost înregistrată de Romtelecom şi pe segmentul de internet mobil furnizat prin reţeaua de comunicaţii mobile în tehnologie CDMA (Code division multiple access). Romtelecom avea la finele lui 2010 aproape 53.000 de clienţi pe net mobil, cu 25.796 mai mulţi (+96%) faţă de finele anului 2009.

Salariaţii Romtelecom vor primi 2,4 mil. lei din profitul companiei

Conform datelor din raportul OTE salariaţii Romtelecom urmază să primească, după ce va fi obţinut acordul acţionarilor, o cotă parte de 2,4 mil. lei din profitul companiei aferent anilor 2008 şi 2009, în conformitate cu prevederile din contractul de muncă. În anii 2008 şi 2009 Romtelecom a înregistrat un profit de 4 mil. lei, respectiv 113 mil. lei.

O dispută de 12 mil. euro cu Autoritatea Naţională a Vămilor pe taxarea unor echipamente, în coadă de peşte

Din luna februarie 2010 Romtelecom are o dispută cu Autoritatea Naţională a Vămilor (ANV) în legătură cu clasificarea unor echipamente importate de companie: ANV susţine că operatorul ar fi încadrat incorect echipamentele într-o categorie scutită de taxe, potrivit datelor din raportul OTE. "Reclasificarea duce la recalcularea taxelor vamale, care au o valoare de 12 mil. euro, cu tot cu penalităţi şi întârzieri".

Romtelecom a solicitat însă o nouă expertiză în iulie 2010 care a avut drept concluzie faptul că echipamentele au fost corect încadrate în categoria de echipamente scutite de taxe. ANV nu a acceptat rezultatele expertizei şi a solicitat un nou "examen" solicitare respinsă de Romtelecom. "Compania nu a fost de acord cu noua analiză şi a cerut ANV să finalizeze controlul pe baza certificatului favorabil Romtelecom. Romtelecom nu a primit până acum niciun răspuns de la ANV".

Cosmote şi-a redus de peste 6 ori pierderile operaţionale în 2010

Cosmote România, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, a încheiat anul 2010 cu o pierdere operaţională de 8,2 mil. euro, de peste şase ori mai mică decât în anul 2008 şi de aproape trei ori mai mică decât în 2009, potrivit datelor din raportul OTE, acţionarul majoritar. Compania a avut în 2010 pierderi de 31,5 mil. euro, faţă de 57,9 mil. euro în 2009 şi de 111,3 mil. euro în 2008.

Veniturile Cosmote în 2010 au fost de 422,5 mil. euro, aproape egale cu cele înregistrate în 2009, de 423,2 mil. euro, potrivit raportului OTE, care nu include şi datele Telemobil, companie achiziţionată în iunie 2009. Conform datelor OTE Zapp a avut venituri de 29,9 mil. euro în 2010, faţă de 37 mil. euro în 2009.

Conform datelor din raportul OTE Cosmote avea la finele anului trecut o cotă de piaţă de 24% şi 6,585 milioane clienţi, dintre care 79% sunt clienţi ai cartelelor preplătite.