Topul ministerelor care au atras fonduri europene
România nu a făcut în luna mai nicio plată din bani europeni pentru Programul Operaţional de Transport, cu ajutorul căruia ar trebui dezvoltată infrastructura locală. În perioada 2007-2013 România are disponibile fonduri europene de 4,5 miliarde de euro pentru infrastructură, însă la sfârşitul lunii mai responsabilii din Ministerul Transporturilor reuşiseră să plătească din aceşti bani sub 120 de milioane de euro, 2,6% din total.
Reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) spun că în luna mai au fost făcute plăţi de la bugetul de stat (adică prefinanţări şi nu rambursări din bani europeni). "Pentru proiectele POS Transport, în luna mai s-au efectuat plăţi de la bugetul de stat de 53 mil. lei (12,7 mil. euro - n. red.)", potrivit unui răspuns remis ZF de către Direcţia Generală Relaţi Financiare Externe din cadrul MTI.
Luna trecută au fost semnate însă trei contracte pe fonduri europene prin POS Transport în valoare totală de 270 de milioane de euro, însă rămâne de văzut dacă aceste proiecte vor fi implementate, iar plăţile vor ajunge la beneficiari şi implicit în economia românească în următoarele luni.
De asemenea, reprezentanţii MTI spun că primele plăţile aferente contractelor semnate în mai vor fi făcute până la sfârşitul lunii iunie. "Pentru toate cele opt tronsoane de autostradă cu contracte semnate inclusiv cele din luna mai primele plăţi (avansuri) se vor face până la sfârşitul lunii iunie şi vor avea valoarea de 709 mil. lei (170 mil. euro)".
Chiar şi asa, dacă banii vor fi plătiţi în următoarele săptămâni şi absorbţia va ajunge la aproape 400 de milioane de euro, respectiv 8,6% la sfârşitul lui iunie, avansul nu schimbă în mare măsură calculele în condiţiile în care alte programe au făcut deja plăţi de 15-20% din total. Din 2007 până în prezent au fost semnate 44 de contracte pe fonduri europene în valoare totală de 2,3 miliarde de euro, jumătate din sumele puse la dispoziţie de Bruxelles. MTI estimează că până la sfârşitul acestui an va face plăţi din fonduri europene de 523 milioane de euro.
De la începutul anului România a făcut plăţi din fondurile europene pentru Transport în valoare totală de 68 mil. euro, cele mai proaste luni fiind martie, aprilie şi mai când plăţile au totalizat 2,7 mil. euro. Explicaţia responsabililor din MTI pentru plăţile mici este că în această perioadă au fost semnate contracte pentru reabilitarea de drumuri naţionale şi construcţia de centuri, dar s-au finalizat şi licitaţiile pentru construcţia de autostrăzi. "Se estimează că în trimestrul trei se vor face plăţi doar la proiectele de reabilitare a drumurilor naţionale, iar în trimestrul patru se vor face plăţi atât pentru DN-uri, cât şi pentru construcţia de autostrăzi".
PO Regional, lider la plăţi
La şfârşitul lunii mai fuseseră depuse în total 28.400 de proiecte pentru atragerea de fonduri structurale, cu 400 mai multe decât în luna anterioară, respectiv cu 3.500 mai multe faţă de începutul anului.
Ce proiecte au trimis Transporturile spre aprobare la
Bruxelles în mandatul Ancăi Boagiu
-
Construcţia autostrăzii Lugoj - Deva, sectorul Lugoj - Dumbrava (contribuţie UE 259 mil. euro)
-
Construcţia autostrăzii Orăştie - Sibiu (contribuţie UE 716 mil. euro)
-
Construcţia autostrăzii Nădlac - Arad (contribuţie UE 243 mil. euro)
-
Construcţia autostrăzii Timişoara - Lugoj (contribuţie UE 230 mil. euro)
-
Reabilitarea căii ferate Curtici - Radna (contribuţie UE 242 mil. euro)
-
Reabilitarea căii ferate Coşlariu - Simeria (contribuţie UE 532 mil. euro)