Cum poate Malta să atragă la fel de mulţi turişti cât România pe o suprafaţă de mărimea Bucureştiului

Autor: Mirabela Tiron 26.06.2011

Cu o suprafaţă aproape cât cea a Bucureştiului şi cu doar 400.000 de locuitori, insula Malta a atras anul trecut 1,3 milioane de turişti, care au lăsat 1,1 miliarde de euro în ţara cavalerilor, potrivit oficialilor de la Autoritatea de Turism a Maltei. Cum reuşeşte această ţară să atragă de peste trei ori mai mulţi turişti decât populaţia pe care o are?

"Anul trecut, în ciuda crizei, am avut cea mai mare creştere a numărului de turişti din Uniunea Europeană. Malta a înregistrat cu 9% mai mulţi turişti faţă de anul anterior, turismul ajungând la o contribuţie de aproape 20% în PIB-ul ţării", susţine Mario de Marco, ministrul turismului din Malta. Chiar dacă este o ţară cu doar 400.000 de locuitori, infrastructura Maltei permite prezenţa a peste un million de turişti. Capacitatea de cazare a Maltei (cu o suprafaţă de 316 kilometri pătraţi) se ridică la 44.000 de paturi, inclusiv în hoteluri de cinci stele operate de Intercontinental, potrivit oficialilor din minister. Anul trecut în Romania s-au cazat aproape 1,4 milioane de turişti străini, potrivit datelor de la Institutul National de Statistica (INSSE). Contribuţia turismului romanesc în PIB-ul ţării se ridică la 4%-5%, potrivit ultimelor date disponibile.

"Nu este suficient sa prezinţi un clip în care să arăţi câteva imagini cu principalele atracţii ale ţării. Trebuie să te asiguri că persoana care a văzut acel clip îşi va rezerva o vacanţă în acea destinaţie, aşa că la fiecare spot sau reclamă în publicaţiile scrise inserăm numele agenţiei de turism la care turistul poate merge să îşi rezerve vacanţa, dar şi numele companiei aeriene cu care poate ajunge în Malta. Îi invităm la acţiune pe cei la care ajung mesajele noastre", a declarat pentru ZF Carlo Micallef, director de marketing al Autorităţii de Turism din Malta.

El susţine că este aproape tot timpul plecat în străinătate pentru a încheia noi parteneriate cu operatori din turism, care pot aduce turişti în Malta. Principalele pieţe sursă de turişti străini pentru Malta sunt Italia, Germania, Franţa şi Spania.

"Cum avem o ţară foarte mică, trebuie să "strigăm tare" pentru a ne face auziţi. De aceea, suntem mereu activi şi încercăm să găsim tot felul de evenimente pentru a atrage turişti", susţine el. Carlo Micallef precizează că pentru promovarea Maltei se folosesc spoturi care sunt difuzate la televiziunile din străinătate, dar şi printuri în broşurile touroperatorilor străini.

Ministerul Turismului din Malta are un buget de 35 de milioane de euro, din care 16 milioane alocate pentru promovarea ţării în străinătate.

"Mai mult, organizăm anual festivaluri de muzică, evenimente cu cei mai celebri DJ din lume, dar şi concerte susţinute de cei mai în vogă cântăreţi, pe care ministerul maltez îi aduce printr-un parteneriat cu MTV. Localnicii şi turiştii o pot vedea pe Lady Gaga pe gratis prin acest parteneriat", susţine Micallef.

Arhipeleagul din centrul Mării Mediterane nu atrage turişti doar cu oraşul baroc Valleta (capitala Maltei), fondat de cavaleri, sau cu vechea capitală Medina, ci în special prin opţiunile de divertisment pe care le promovează maltezii. Pe lângă tururile de cetăţeni, operatorii din turism propun safari în Gozo, plimbări cu bărci de viteză şi vizite în sate pescăreşti şi bazare cu produse tradiţionale malteze.

"Nu am fost niciodată în România, însă dacă ar trebui să mă ocup de promovarea ei în străinătate aş începe prin a încheia parteneriate cu companiile aeriene, care pot aduce turişti şi cu touroperatorii din alte state pentru a mă asigura că turistul este destul de informat astfel încât să ştie exact de unde să îşi cumpere biletul de avion şi să îşi rezerve hotelul", susţine Micallef.