Opinie Daniel Dăianu: Când finanţa perverteşte piaţa şi corodează democraţia (II)
Autor:
Daniel Daianu
28.06.2011
Criza financiară accentuează erodarea clasei mijlocii. Pentru că
salvarea industriei financiare a împovărat bugetele publice
considerabil. În numeroase economii avansate datoriile publice au
crescut cu peste 40% în câţiva ani, de la niveluri ce depăşeau 60%
din PIB, şi tendinţa continuă. Întrucât corecţii bugetare majore
vor fi inevitabile între timp, înseamnă că cetăţenii vor fi
confruntaţi în anii ce vin cu importante creşteri de taxe şi
impozite, cu reduceri de cheltuieli sociale.
În al doilea rând, apare spectrul unei inflaţii mărite. Deja
tensiuni pe pieţele produselor de bază împing în sus inflaţia.
Injecţii de lichiditate repetate, efectuate de bănci centrale mari,
anunţă diminuarea veniturilor prin taxa prin inflaţie.
În viitor,
blocaje politice extreme ar putea conduce la subjugarea unor bănci
centrale şi emisiuni necontrolate de monedă. Criza financiară a
indus deja o dominantă fiscală asupra conduitei multor bănci
centrale (inclusiv asupra FED şi BCE). Şi înclinaţia multora dintre
cei avuţi de a face plasamente în entităţi înregistrate în
paradisuri fiscale accentuează povara fiscală pentru clasa
mijlocie.
Înainte de criza financiară, Larry Summers şi Robert Reich
(profesori la Harvard) atrăgeau atenţia asupra pericolelor
decurgând din erodarea clasei mijlocii. Şi Anthony Giddens a
examinat acest fenomen. Dar ei aveau în vedere, în principal,
efecte ale globalizării, ale creşterii economice din Asia la
confluenţă cu fenomene demografice şi scleroze instituţionale. În
1996, Paul Samuelson vorbea de jocuri cu suma nulă în economia
globală, care slăbesc poziţiile economiilor occidentale. Criza
financiară/economică accelerează asemenea efecte. Dacă adăugăm şi
consecinţe ale crizei ecologice, lucrurile se complică în plus.
Amintesc că fostul economist-şef la Banca Mondială Nicholas Stern,
care condusese o analiză amplă, a spus răspicat ceea ce economiştii
serioşi ştiu: că pieţele nu internalizează corect relaţia om-natură
şi că este necesară o politică publică.
Dominanta exercitată de industria financiară
şi erodarea clasei mijlocii sunt de rău augur pentru democraţie,
pentru funcţionarea sistemului de controale reciproce
instituţionalizate (checks and balances), pentru asigurarea
cimentului social şi a capitalului social (în accepţia lui Robert
Putnam), de care democraţia are nevoie. Când grupuri de interese
devin prea puternice, ele pot captura politica publică. Aşa s-a
întâmplat cu valul de dereglementări, dincolo de influenţa unei
cosmologii a pieţelor perfecte (the efficient market hypothesis)
care a neglijat riscuri sistemice şi a simplificat până la
deformare înţelegerea realităţii.
Când societatea se polarizează, se creează premise pentru
fragmentare socială, pentru deteriorarea spaţiului public (ca
perimetru de dialog şi ajungere la compromisuri), pentru articulări
politice extremiste. Asemenea reacţii sunt în nu puţine ţări din UE
şi chiar în SUA. Polarizarea politică stridentă, intoleranţa,
creşterea xenofobiei şi şovinismului sunt şi ele rău prevestitoare.
Avem de-a face şi cu o mare problemă morală. Companii mari vorbesc
despre "responsabilitate corporatistă socială" (social corporate
responsability/SCR).
Unde este aceasta ca răspundere morală/fiduciară faţă de clienţi
când se plasează produse financiare toxice unor investitori naivi
în timp ce distribuitorii produselor le short-ează (mizează pe
deprecierea activelor respective)? Penalităţile pe care bănci mari
de investiţii le plătesc în SUA lui Securities and Exchange
Commission pentru asemenea practici sunt edificatoare. Unde este
responsabilitatea când firme cu venituri nete de multe miliarde de
dolari plătesc fiscului cvasinimic? Mă întreb dacă preşedintele
Barack Obama l-a numit pe şeful GE în fruntea unui comitet special
de învigorare a afacerilor având în vedere o asemenea performanţă.
Nu în mod întâmplător, după o serie de scandaluri corporatiste
(vezi cazurile Enron, Worldcom, Parmalat etc.), Claude Bebear, şef
al patronatului francez, scria într-o carte că "Ils vont tuer le
capitalisme" (Ei vor distruge capitalismul). Parafrazându-l, ne
putetm gândi la economia de piaţă, la democraţie.
Când evenimente rare, "lebede negre" (black swans) cum le numeşte
Nicholas Taleb, pun la grea încercare capacitatea guvernelor de a
gestiona treburile publice, sentimentul de echitate (fairness) în
împărţirea poverii devine esenţial în prezervarea cimentului
social. Aşa cum am remarcat cu ani în urmă în ZF (2006), Adam
Smith, Max Weber, Kenneth Arrow, Amartya Sen şi alţii au subliniat
relaţia între valori morale şi o bună funcţionare a economiei, a
societăţii. Când cinismul, lăcomia, iresponsabilitatea faţă de
soarta celorlalţi, egoismul se răspândesc, anomiile pot deregla
serios societatea.
Criza este însoţită şi de false piste în dezbaterea publică. A
susţine că actuala criză financiară este cauzată în principal de
rolul excesiv al statului în economie este, în opinia mea, o teză
falsă. Criza financiară are la origine, în esenţă, un sistem de
intermediere financiară care a luat-o razna în ultimele decenii.
Sistemul financiar a dezvoltat un raison d'etre al său, tot mai în
divorţ de nevoile economiei reale - grav fiind că politici publice,
în ţări proeminente în economia lumii, au fost "capturate" de
finanţa în folosul ei. Este adevărat însă că criza financiară se
împleteşte cu una a statului asistenţial. Aceasta din urmă era
vizibilă de mai bine de un deceniu, fiind determinată de excese
populiste, clientelism politic şi hipertrofierea sectorului public
în unele ţări (Grecia fiind cazul cel mai notoriu), de
suprasolicitarea posibilităţilor din raţiuni militare şi de altă
natură (ceea ce Paul Kennedy a numit «overstretch» în cazul SUA) şi
nu în cele din urmă, de o demografie tot mai nefavorabilă
societăţilor industrializate (care îmbătrânesc).
Criza financiară amplifică o criză a statului asistenţial, care o
premerge. Deci, a afirma, cum fac unii, că se impune o demantelare
a "statului social" pentru a rezolva criza financiară/economică
denotă neînţelegerea originilor celor două crize. Statul
asistenţial trebuie să fie reformat, fiindcă opera peste putinţele
sale şi este necesară, în acest conext, o responsabilizare
individuală a cetăţenilor, dar care nu înseamnă ca cei mai slabi să
fie abandonaţi. Dar şi sistemul financiar trebuie să fie reformat
în mod radical. Aceste două reforme implică o rescriere a
contractului social între cetăţean şi stat şi o revenire a
industriei financiare într-o matcă care aduce beneficii întregii
societăţi.
Fără îmblânzirea pieţelor financiare, fără revenirea la logica
iniţială a aranjamentelor Bretton Woods (care stăvileau mişcările
de capital destabilizatoare), alte crize, cu efecte nu mai puţin
grave, vor fi invitate. Trebuie să se accepte că funcţionarea
pieţelor financiare nu este un dat celest, că politicile publice le
pot influenţa! Aşa s-a întâmplat după Marea Depresiune şi al Doilea
Război Mondial. Dacă procesele îngrijorătoare evocate mai sus
continuă, este periclitată funcţionarea a însăşi democraţiei.
PS: criza zonei euro este cauzată şi de aranjamente instituţionale
şi de politici defectuoase. De aceea este nevoie de o reformă
profundă a guvernanţei economice, care nu se poate rezuma la
disciplină fiscală şi controlul unor dezechilibre interne. Fără
instrumente care să favorizeze convergenţa reală, fără elemente de
politică fiscală comună şi mecanisme la nivelul UE de asigurare
împotriva riscurilor asimetrice zona euro va fi greu să reziste.
Partea I a opiniei a apărut ieri, 26 iunie 2011
Daniel Dăianu este profesor universitar, fost ministru de
finanţe