Adevărat s-a inaugurat!

Ziarul Financiar 30.06.2011

Luna iunie a pus capăt aşteptării bucureştenilor care circulă dinspre Drumul Taberei spre Piaţa Victoriei sau nordul Capitalei.

După cinci ani de la demararea lucrărilor, Pasajul Basarab, cu o lungime de 1,9 kilometri, a fost inaugurat în a doua jumătate a lunii, costul total ridicându-se la aproximativ 240 de milioane de euro, cu 120% mai mult faţă de contractul iniţial semnat cu constructorii FCC Construccion (Spania) şi Astaldi (Italia).

Anunţat pe vremea în care primar al Capitalei era Traian Băsescu, demarat în mandatul lui Adriean Videanu şi finalizat de către Sorin Oprescu, pasajul Basarab este cel mai scump proiect de infrastructură urbană din Capitală şi, în acelaşi timp, una dintre cele mai complexe lu­crări supraterane. Oprescu a insistat să am­plaseze pe unul dintre stâlpii de sus­ţi­nere o plăcuţă pe care scrie "Început de Băsescu şi finalizat de Oprescu".

Pasajul Basarab a fost un proiect extrem de controversat, având în vedere că au existat o serie de acte adiţionale care au dublat de-a lungul timpului costul proiectului. Dacă iniţial contractul era de 110 milioane de euro, costul total, final, este de 240 mil. euro, plus sau minus corecţiile datorate cursului valutar, potrivit Direcţiei Infrastructură şi Servicii Publice din Primăria Municipiului Bucureşti.

În ciuda criticilor, proiectul arată însă mai bine ca orice altă lucrare de infrastructură finalizată în România ultimilor ani, marile semne de întrebare fiind legate de eficienţa sa în descongestionarea traficului care va fi demonstrată în ur­mă­toa­rele săptămâni.

Proiectul este construit într-o zonă unde există o concentrare mare de clădiri rezidenţiale şi comerciale, fiind intens tranzitată de vehicule de toate tipurile. Pe acest pasaj ar urma să circule zilnic aproape 80.000 de maşini, respectiv circa 7-8% din parcul auto al Capitalei.

Pasajul Basarab face legătura rutieră şi de tramvai între bulevardul Nicolae Titulescu - Şoseaua Orhideelor - podul Grozăveşti - bulevardul Vasile Milea, respectiv şoseaua Grozăveşti, întregindu-se astfel inelul principal de circulaţie al Municipiului Bucureşti în partea de nord-vest. Proiectul cuprinde două traversări majore de obstacole, a râului Dâm­boviţa peste podul existent şi a căii ferate în zona Gării Basarab.