Malluri noi, de la Arad până la Constanţa

Autor: Cristi Moga 30.06.2011
În materie de malluri noi, România pare a fi ieşit din criză în acest an, ţinând cont că inaugurările programate pentru la toamnă sunt comparabile ca număr cu cele din anii 2007-2008 şi mult mai multe decât în 2010. Iar apetitul pentru malluri noi al dezvoltatorilor nu s-a oprit încă, bazat pe estimările consultanţilor că retailul modern din România are şansa de a creşte cu încă 60% până în 2020, cel mai mare potenţial din Europa.


Dezvoltatorii de malluri "cu tra­diţie" de pe piaţa locală sunt foarte ocupaţi în această vară. Pe lângă faptul că au proiecte noi în lucru, care ar trebui finalizate la toamnă, competiţia mare este pe atragerea chiriaşilor, dar în fiecare săptămână sunt făcute noi anunţuri cu retaileri dispuşi să deschidă noi magazine, astfel că oamenii de pe zona de în­chiriere sunt zilnic în negocieri.

De construit însă construiesc doar dezvoltatori care au realizat cel puţin un mall pe piaţa locală, excepţie făcând omul de afaceri Panico Panayi, proprietarul proiectului Colosseum din Bucureşti, care investeşte în Chitila banii câştigaţi prin sălile de bingo şi pub-urile pe care le deţine în Anglia. Cu toate acestea, Panayi are până în prezent trei contracte mari bătute în cuie: Leroy Merlin, Carrefour şi Altex, care vor ocupa aproape jumătate din suprafaţa parcului comercial din cadrul proiectului. Bani a obţinut şi de la Bank of Cyprus, astfel că la începutul lunii iunie muncitorii trăgeau tare la viitorul spaţiu al Carrefour, care ar trebui deschis pe 18 octombrie.

Deschiderea este programată astfel cu aproape o lună înainte de un alt parc comercial în care francezii de la Carrefour vor fi "vioara întâi", aflat însă la Botoşani. "Proiectul din Botoşani va fi deschis pe 15 noiembrie. Va fi un hipermarket Carrefour de 9.500 de metri pătraţi şi o galerie de 5.500 de metri pătraţi cu Domo, New Yorker, Leonardo, Beauty Mania, Orsay şi alţii. Proiectul este finanţat de BRD", a declarat Piet van Waes, director în cadrul BelRom, dezvoltator care a realizat pe piaţa locală alte şase parcuri comerciale de acest gen, în Sibiu, Târgu-Mureş, Brăila, Bacău, Focşani şi Turnu Severin.

Acţionarii belgieni ai companiei s-au separat şi au împărţit proiectele, iar grupul condus de Kris Carton şi Steven van den Bossche are programată o deschidere în aceeaşi zi, 15 noiembrie, respectiv proiectul Electroputere Parc Craiova, unde principalii retaileri vor fi Auchan, Decathlon, C&A sau New Yorker.

Malluri noi, de la Arad până la Constanţa

Auchan va fi proprietarul spaţiului din acest centru comercial, la fel cum au procedat francezii şi în proiectul Maritimo Constanţa, anunţat pentru luna octombrie a acestui an de către reprezentanţii Immofinanz. La Constanţa pe lista de chiriaşi se mai găsesc şi giganţii din zona de fashion - Inditex şi C&A - precum şi un multiplex Cinema City.

Dar cele două proiecte nu vor aduce singurele deschideri ale Auchan din acest an - megaproiectul Palas din Iaşi, cea mai mare investiţie imobiliară a acestui an şi cel mai ambiţios proiect al omului de afaceri Iulian Dascălu - este de asemenea în cărţi pentru deschiderea în acest an. Dascălu anunţă la fiecare două săptămâni câte un nou contract de închiriere, iar lista cuprinde deja, pe lângă Auchan, nume precum H&M, C&A, New Yorker sau Stefanel.

Vestul ţării nu va fi ocolit de malluri noi în acest an. În această zonă a ţării, cel mai bine poziţionat proiect din punctul de vedere al chiriaşilor anunţaţi până în prezent este mallul Galleria al celor de la GTC, cu Cora, Inditex, Altex sau Cinema City.

În Oradea în schimb se lucrează la alte două proiecte, unul lângă altul, dar care nu şi-au asigurat până în prezent semnătura jucătorilor mari din retailul de fashion, cei care pot decide în bună măsură soarta unui mall. Proprietarii parcului comercial ERA Oradea vor să deschidă în toamnă un mall de 23.000 de metri pătraţi, cu un mix de chiriaşi preponderent local, în timp ce Gabriel Popoviciu, proprietarul Bănea­sa Shopping City, a avansat cu proiectul Oradea Shopping City, programat pentru această toamnă. El a atras printre chiriaşi pe Domo, Famous Brands, Bigotti şi cinematograful The Light, dar până la atingerea unui grad de ocupare de măcar 70% pentru mallul de 30.000 mp mai trebuie aduse şi alte nume.

În cadrul Băneasa Shopping City omul de afaceri a decis într-un final să nu colaboreze cu vreun operator de cinematografe, astfel că în toamnă va deschide în mallul din Bucureşti un multiplex cu 13 săli pe care îl va administra o echipă internă. Finalizarea investiţiei de 22 de milioane de euro în extinderea Băneasa are scopul de a ţine clienţii mai mult în cadrul mallului, pe o piaţă a Capitalei tot mai competitivă.

Dar concurenţială nu este doar piaţa centrelor comerciale din Capitală: în următorii ani vor mai fi deschise cel mai probabil malluri în Craiova (Adora), Oradea (Prima), Constanţa (Corall) sau Botoşani (Uvertura), astfel că sigur până în 2020, când cheltuielile în retail modern pe cap de locuitor ar trebui să ajungă la 1.700 de euro anual (faţă de 1.000 de euro în 2010, potrivit Oxford Economics), nu vor mai fi cozi în magazine. Poate doar în ziua deschiderilor.