Oresa creşte miza la Somaco

Autor: Ioan Dornescu 30.06.2011

Cu doar o lună înainte de căderea Lehman Brothers, în septembrie 2008, Consiliul Concurenţei anunţa că a aprobat preluarea de către compania suedeză de investiţii Oresa Ventures a trei fabrici de la Somaco Bucureşti. Pentru 32,5 milioane de euro, un preţ considerat uriaş în prezent, Oresa a cumpărat sucursalele Somaco din Buzău, Roman şi Adjud, specializate în producţia de prefabricate şi BCA. Piaţa locală de construcţii a fost secerată de atunci, dar după trei ani, în loc să contabilizeze pierderile, Oresa anunţă noi investiţii.



Pentru "doar" patru milioane de euro, Somaco a achiziţionat fabrica de elemente prefabricate din beton G&D Teiuş, judeţul Alba, urmând să investească în extinderea gamei de produse alte două milioane de euro.

Preţul achiziţiei nu este însă un chilipir, spune Cornel Marian, managing director al Oresa în România, companie prezentă pe piaţa locală încă din 1995, având în portofoliu şi producătorul de lacuri şi vopsele Fabryo Corporation.

Reprezentantul Oresa spune despre noua achi­ziţie că din punctul de vedere al activelor şi poziţiei strategice a fabricii este un preţ bun, dar raportat la banii generaţi de această afacere în actuala perioadă, s-ar putea să fie un preţ mare. În schimb, el recu­noaşte că banii plătiţi în 2008, la intrarea în afacerea cu prefabricate şi BCA, pentru cele trei fabrici, au fost mulţi chiar şi dacă nu ar fi venit criza.

În aceste condiţii, concluzia e simplă: prin continuarea investiţiilor, Oresa vrea să îşi asigure concurenţa şi clienţii că nu şi-a pierdut încrederea în piaţa românească, în ciuda scăderilor din ultimii ani. "Dacă am fi plătit un preţ mare, dar ne-am fi pierdut încrederea, ne-am fi luat banii pe care putem să-i luăm şi să îi mutăm în altceva, pentru că noi suntem administratori de bani (...). N-am mai fi pus bani aici dacă n-am crede că putem să facem bani. Noi punem bani să facem bani", a spus Marian.

Pe lângă achiziţia din Alba, Somaco a lansat la Roman o nouă linie de producţie, specializată în elemente prefabricate pentru sisteme de apă şi canalizare. Investiţia se ridică la aproximativ trei milioane de euro în prima fază şi a implicat modernizarea unei hale de producţie şi instalarea unei linii livrate de furnizori din Germania.

"Echipa de management şi operatorii pentru echipamente au fost recrutaţi încă din primul trimestru şi au trecut printr-un program de instruire. Fabrica a fost în teste până recent, producţia şi primele livrări au început, iar lansarea oficială va avea loc probabil în luna iulie", spune directorul general executiv al Somaco Grup Prefabricate, Gabriel Colobaţiu.

Noua unitate de producţie va permite companiei să livreze către mulţi dintre clienţii deja existenţi, respectiv firme de construcţii din zona Moldovei, care cumpără în mod tradiţional de la Somaco elemente pentru proiectele de infrastructură sau cele industriale, dar lucrează şi pe proiecte municipale de canalizare sau aducţiuni de apă sau staţii de tratare. "Avem astfel asigurată o parte din vânzarea producţiei de la noua fabrică din Roman către clienţii existenţi cu care avem relaţii bune de cooperare", a completat managerul producătorului de materiale de construcţii.


Afaceri mai mari cu 15-20%.
Afacerile producătorului de BCA şi prefabricate din beton au crescut anul trecut de la 13 milioane de euro la 15 milioane de euro, iar pentru 2011 compania îşi propune un avans de 15-20% al vânzărilor, incluzând rulajul fabricii de la Teiuş.

"Aş dori să subliniez că achiziţia fabricii are o motivaţie pe termen lung. Anul 2011 nu credem că va fi spectaculos pentru piaţa de BCA sau cea a prefabricatelor. Nu este exclus chiar ca piaţa să scadă faţă de 2010. Achiziţia şi investiţiile pe care le facem sunt o reacţie la faptul că există o capacitate instalată de 2-3 ori peste cererea de produse şi noi credem că această industrie poate să rămână profitabilă şi sănătoasă

numai dacă se va consolida. Ne aşteptăm ca unii jucători slabi să iasă de pe piaţă în 2011 şi 2012, mai ales în prefabricate, cei care nu reuşesc să investească în tehnologia nouă cerută acum de clienţii serioşi, care au cereri tot mai sofisticate", spune Colobaţiu.

În condiţiile în care pentru infrastructura rutieră se va lucra pe modelul "design-build", constructorii care au câştigat licitaţii vor avea libertatea să folosească soluţii din beton moderne şi mai eficiente, iar unele firme care livrau, de exemplu, grinzi de pod bazate pe unele proiecte învechite nu vor putea ţine pasul cu cerinţele noi ale clienţilor, apreciază Colobaţiu.

Totodată, companiile de construcţii care au rezistat crizei nu vor mai accepta să lucreze cu firme de prefabricate "aventuriere", pe care nu te poţi baza că livrează produse conform cerinţelor de calitate şi siguranţă cerute în construcţii, în special având în vedere riscurile seismice din România.

"Aş concluziona că achiziţia fabricii din Teiuş ne diferenţiază clar de competiţie prin mărimea capacităţii de producţie acumulată în cele 3 fabrici de prefabricate. Nu aşteptăm să vedem mari creşteri în 2011, însă în viitor clienţii vor rămâne fideli celor care investesc şi pe care se pot baza, aşa că ne aşteptăm ca rezultatele acestei achiziţii să se vadă în anii următori", a mai spus Colobaţiu.

Gabriel Colobaţiu, directorul general executiv al Somaco Grup Prefabricate: Nu ştim exact când îşi vor reveni construcţiile, dar ştim precis că îşi vor reveni pentru că este enorm de mult de construit în România. Din păcate, înainte să fie mai bine credem că va fi mai greu, cel puţin în anul 2011 şi poate în prima parte din 2012.Reprezentanţii Somaco Grup estimează piaţa de BCA la 2 milioane de metri cubi, iar pe cea de prefabricate, împărţită în mai multe categorii, la aproximativ 400.000 de metri cubi.

Pe segmentul BCA, compania este în competiţie cu producătorii Celco, Elpreco, Macon, Prefab, Prefabricate Vest, Soceram şi Xella Ro, iar printre concurenţii din domeniul prefabricatelor se numără ASA Cons, SW Umwelttechnik, Europrefabricate, Ergon şi Bauelemente.

Cele mai importante contracte încheiate de companie în ultima perioadă au presupus livrarea de soluţii complete sau elemente prefabricate pentru construcţia unor centre Kaufland, bauMax, Hornbach, Obi, real,- şi Metro, soluţii pentru consolidări hidrotehnice sau pentru modernizări de linii electrice de către Enel, potrivit lui Colobaţiu.


Previziuni rezervate.
"Nu ştim exact când îşi vor reveni construcţiile, dar ştim precis că îşi vor reveni pentru că este enorm de mult de construit în România. Din păcate, înainte să fie mai bine credem că va fi mai greu, cel puţin în anul 2011 şi poate în prima parte din 2012. (...) Piaţa construcţiilor este foarte importantă pentru orice economie, iar guvernul are responsabilitatea să se asigure că în momente de recesiune investeşte în proiecte de infrastructură şi încurajează construcţia de locuinţe pentru a se asigura că firmele locale pot trece perioada mai grea fără a pierde mult din forţa de muncă bine calificată şi din capacitatea tehnică, care dacă nu este folosită, se deteriorează", apreciază Colobaţiu.

La rândul său, reprezentantul acţionarului spune că se aşteaptă la o revenire lentă a pieţei construcţiilor, dar are încredere în potenţialul existent, pe segmente precum cel al lucrărilor de infrastructură, structurilor de clădiri, de apă şi canalizare sau pentru construcţia de locuinţe.

El afirmă că are încredere mai mare în iniţiativa privată, în condiţiile în care din partea autorităţilor nu vine decât "foarte mult zgomot".

La întrebarea boardului din Suedia referitoare la situaţia din România, Cornel Marian nu şi-a schimbat răspunsul: "It's drifting in the right direction" (este purtată de curent în direcţia bună, n.r.). "N-avem lideri care ne trag şi ne dezvoltă controlat, şi cu ţinte ambiţioase, nu suntem polonezi, dar mergem aşa, în zigzag, în direcţia bună", adaugă el.


Pariul Oresa.
La Somaco Grup, pariul Oresa este că piaţa de prefabricate ar putea creşte de zece ori în zece ani. Compania este în continuare interesată de extinderi, însă doar prin achiziţii sau fuziuni, în contextul în care piaţa acoperă 50% din capacitatea existentă, iar investiţiile în fabrici noi de prefabricate nu sunt justificate. "Cred că în industria asta, în câţiva ani, dacă e să facem bani cei care am investit în prefabricate, va trebui să ajungem la 4-5 jucători mari în toată ţara, iar noi vrem să fim numărul unu sau doi, cu acoperire naţională", a afirmat Marian.

Întrebat dacă a fost fixat un nivel al afacerii pentru ieşirea din acţionariatul Somaco, el a replicat că nu mărimea companiei va declanşa exitul. "Cred că va trebui să avem răbdarea să aşteptăm mai mult până putem creşte firma şi în timpul ăsta să vedem ce oportunităţi sunt de achiziţii, de produse noi."

Tot la capitolul pariuri, vine şi ultima întrebare: a fost un pariu câştigat achiziţia primelor trei fabrici de materiale de construcţii la începutul crizei? "Suntem de-abia la începutul jocului. Eu consider că am intrat la joc, am format echipa, suntem în teren, a început jocul. (...) Avem energia, avem banii, avem încrederea pe termen lung", a răspuns Marian.