Centralele termice sunt pe plus dinainte de eliminarea subvenţiilor

Autor: Ioan Dornescu 30.06.2011

După un an 2009 în care vânzările de centrale termice s-au redus cu peste 30%, piaţa a revenit pe creşteri anuale de două cifre, rar auzite în industria construcţiilor de la venirea crizei. Principalele explicaţii oferite de jucători nu duc cu gândul la revenirea "bunăstării" generale, ci subliniază mai degrabă alte deficienţe ale sistemului: debranşările de la sistemul centralizat şi anunţul eliminării subvenţiilor la încălzire sunt factorii care au impulsionat o piaţă evaluată la 125.000 - 135.000 de unităţi şi o valoare de 55-75 mil. euro anual, cu perspective importante de creştere în 2011.



"Faţă de anii precedenţi, din cauza crizei financiare, segmentul de construcţii a scăzut considerabil, nemaifiind principalul factor de creştere a vânzărilor în piaţă, aşa cum s-a întâmplat până în 2008-2009. În locul acestuia, în 2010, principalele motoare care au susţinut vânzările (de centrale termice - n.red.) au fost reprezentate atât de segmentul celor care s-au debranşat de la sistemul termic centralizat, cât şi de cel de înlocuire a centralelor termice vechi. Dacă până în prezent mai bine de jumătate din preţul unei gigacalorii era subvenţionat, odată cu eliminarea subvenţiilor se va înregistra o creştere a cheltuielilor cu încălzirea chiar şi până la de trei ori, fapt ce va rezulta într-un val de debran­şări de la sistemul termic centralizat", afirmă Sever Scarlat, directorul general al Baxi România.

El estimează că vânzările de centrale termice s-au majorat cu aproximativ 20% anul trecut, la un nivel de 125.000 de unităţi, factorii principali fiind atât debranşarea de la sistemul centralizat de încălzire, cât şi înlocuirea echipamentelor vechi, instalate acum mai bine de 7-8 ani, ineficiente şi cu un consum mare de combustibil.

Pentru 2011 el estimează o creştere de cel pu­ţin 20% a pieţei, generată în special de eliminarea subvenţiilor la încălzire.

"În România sunt peste 1,5 milioane de familii care trăiesc la discreţia sistemului centralizat de încălzire. După ce ani de zile a golit buzunarele românilor prin ineficienţă şi risipă, fără să le ofere în schimb confortul necesar, acest sistem îşi va arăta adevărata faţă după eliminarea subvenţiilor", a adău­gat reprezentantul Baxi, care pune accent pe deficienţele sistemului central de încălzire: risipa de apă rece plătită la preţ de apă caldă până când se încăl­zeş­te apa pe coloană sau dependenţa de factori externi, precum regia sau administraţia blocului care decid data de pornire şi oprire a furnizării de căldură.


Nu există date exacte
. Date exacte referitoare la numărul de centrale termice individuale nu există, dar ţinând cont de actualul ritm de vânzare, în fiecare an în 1,5% din lo­cuinţele din România este montată o asemenea instalaţie. Numărul celor care încă depind de sistemul centralizat de încălzire este însă de zece ori mai mare.

Conform estimărilor generale, creşterea pieţei de centrale termice a fost chiar de 25% în 2010, existând un potenţial important de creştere şi în acest an, datorită măsurilor guvernamentale de eliminare a subvenţiilor la energia termică, susţine Adrian Bălşanu, director regional de vânzări al diviziei de termotehnică în cadrul Robert Bosch.

"Privind situaţia la momentul de faţă şi comparând-o cu momentul similar din 2010, nu simţim încă o mişcare de amploare care să justifice estimările optimiste ale multora dintre jucătorii din piaţă. Cu toate acestea, dacă ritmul debranşărilor va creşte în a doua parte a anului şi dacă piaţa construcţiilor de locuinţe private va reveni pe un trend ascendent, estimăm o creştere de circa 20-25% pe întregul an 2011", a precizat Bălşanu.

Reprezentanţii Ariston Thermo România estimează că piaţa locală de centrale termice a urcat anul trecut cu 35%, la 135.000 de unităţi, creşterea fiind determinată în primul rând de "anunţurile contradictorii" privind eliminarea subvenţiilor la încălzire. Totodată, vânzările ar putea avansa cu peste 30% în acest an, în anumite zone ale ţării, a afirmat Cătălin Drăguleanu, director de vânzări al Ariston Thermo.

Compania a comercializat anul trecut aproximativ 50.000 de centrale termice, iar pentru 2011 mizează pe vânzări de 60.000 de unităţi.


2010, an de creştere
. "Piaţa locală de centrale termice murale a atins în 2009 valoarea de 55 milioane de euro, pentru ca în 2010 să crească la 75 milioane de euro. Cifrele sunt estimative ţinând cont că, spre exemplu, în 2010, o parte din vânzări au fost realizate cu TVA de 19% şi o parte cu TVA de 24%", a mai spus Drăguleanu.

Aurel Köber, acţionarul majoritar al primului producător de profil din România, estimează că piaţa a crescut uşor anul trecut, vânzările totalizând la nivelul lui 2010 un număr de 130.000 de unităţi şi o valoare de aproximativ 50-55 milioane euro, reprezentând centralele comercializate doar pe teritoriul României.

"Fac această precizare deoarece o parte din competitori includ în cifra lor de afaceri şi vânzările realizate în Republica Moldova, de exemplu", spune şeful companiei, cu un rulaj susţinut în principal de comercializarea de lacuri şi vopsele. El a adăugat că principalii factori care au susţinut vânzările de centrale termice au fost debranşările de la sistemul centralizat, dar şi programul "Prima casă".

"Posibila măsură de eliminare a subvenţiilor la energia termică poate avea un impact în creşterea vânzărilor, dar acesta o să fie mult mai mic decât ne aşteptăm, pentru că, să nu uităm simplul fapt că majoritatea beneficiarilor serviciilor sistemului centralizat de încălzire au venituri reduse, iar o astfel de investiţie reprezintă un efort financiar important pentru cei mai mulţi dintre ei", a punctat Köber.


Köber îşi propune pentru acest an menţinerea rulajului din vânzarea de centrale după un avans de 11% anul trecut, anticipând că acest an va fi mai dificil decât 2010 Bătălie pe preţ.
Jucătorii spun că au fost nevoiţi să-şi adapteze oferta la cererea internă, din cauza scăderii consumului şi a puterii de cumpărare a românilor, iar preţurile au scăzut pentru a face faţă concurenţei.

Ariston comercializează în România aceleaşi produse vândute de grup pe pieţele vestice, dar la preţuri mult mai mici.

"Preţurile cu care operăm în România sunt adaptate pieţei locale, fiind extrem de atractive în comparaţie cu cotaţiile întâlnite în alte ţări pentru aceleaşi produse, aceeaşi centrală termică fiind vândută în Vest cu un preţ aproape dublu", spune directorul de vânzări al companiei controlate de grupul italian Ariston Thermo. Compania livrează pe piaţa românească mărcile de centrale Ariston, Chaffoteaux şi Rendamax, produse în Italia.

Dacă până în 2008-2009 preţul mediu al unei centrale termice cu eficienţă standard era de circa 2.500 de lei, în 2010 acesta a scăzut cu circa 10-15%, potrivit Baxi, parte a grupului BDR Thermea, înregistrat în Olanda.

Baxi România comercializează pe piaţa autohtonă brandurile Baxi şi Westen, iar centralele termice sunt produse în Italia. Compania estimează că preţurile nu vor suferi modificări în acest an, o prognoză similară venind şi din partea Köber.

Aurel Köber spune că "din păcate pentru viitorii cumpărători" preţurile nu vor mai scădea în acest an sau vor descreşte foarte uşor, în contextul în care distribuitorii practică deja adaosuri comerciale foarte mici, iar materiile prime au înregistrat scumpiri importante. Compania comercializează centralele termice sub brandul "Motan", produse de Köber la sucursala din localitatea Vaduri, la 10 kilometri de Piatra- Neamţ.

"În 2010 am sesizat o puternică concurenţă prin preţ. Se pare că şi anul 2011 va fi marcat de aceeaşi bătălie a preţurilor. Nu considerăm acest trend ca fiind unul sănătos, atâta timp cât se fac concesii în privinţa calităţii şi a serviciilor", spune reprezentantul Robert Bosch.

Centralele marca Bosch şi Buderus, comercializate în România de subsidiara grupului german Bosch, sunt produse în Germania, Olanda, Franţa, Portugalia şi Turcia.


Prognoze optimiste.
Strategiile implementate şi contextul favorabil al pieţei generează prognoze pozitive ale jucătorilor pentru anul în curs. Baxi România a înregistrat anul trecut afaceri mai mari cu 42% faţă de 2009, până la 19,7 milioane lei (4,7 mil. euro).

Ponderea centralelor termice este de circa 80%, diferenţa fiind dată de alte echipamente, precum boilere, panouri solare, accesorii, automatizări sau piese de schimb. Pentru 2011 compania se aşteaptă la o creştere a vânzărilor cu cel putin 20%.

Centralele termice generează în prezent aproximativ 60% din businessul Ariston Thermo România, iar 30% este reprezentat de boilerele electrice. În portofoliul companiei se regăsesc şi aparate de aer con­diţionat şi sisteme solare. Compania estimează o creştere a afacerilor de peste 25% în acest an, la 35,5 milioane euro.

Köber îşi propune pentru acest an menţinerea rulajului din vânzarea de centrale după un avans de 11% anul trecut, anticipând că acest an va fi mai dificil decât 2010, în special din cauza numeroaselor măsuri de austeritate luate de Guvern, ale căror efecte se vor resimţi puternic în buzunarele românilor.

"Pentru acest an ne propunem menţinerea cifrei de afaceri şi a cotei de piaţă realizată în 2010, iar dacă se va putea mai mult, atunci cu atât mai bine", a spus Köber. Vânzările de centrale termice au o pondere de 5-6% în afacerile companiei, cea mai mare parte a businessului fiind generată de vopselele decorative (65%) şi vopselele industriale, marine, auto şi pulberi (30%). Afacerile Köber s-au menţinut anul trecut la circa 35,6 milioane de euro, nivel estimat şi pentru 2011, astfel că vânzările de centrale termice nu de­păşesc 2 mil. euro în cadrul companiei.

Vânzările diviziei de termotehnică din cadrul companiei Robert Bosch au crescut anul trecut cu 7% faţă de 2009, iar centralele termice au o pondere de 30% din ru­lajul anual. Pe lângă centrale termice, portofoliul diviziei include cazane pe combustibil solid, panouri solare, încălzitoare pe gaz, pompe de căldură, cazane industriale de apă fiebinte şi abur. Afacerile grupului german din România, unde este prezent prin mai multe companii, au crescut anul trecut cu 17%, la 161 milioane de euro.

Alţi jucători importanţi pe piaţa din România, dominată autoritar de importuri, sunt Immergas, Vaillant sau Viessmann.

În actualul context economic, vânzările de centrale termice sunt din ce în ce mai puţin conectate la pia­ţa construcţiilor noi, însă "isteria" generată de eliminarea subvenţiilor nu poate garanta o creştere pe termen lung a afacerilor din branşă, mai ales în contextul puterii de cumpărare încă reduse.

Astfel, deşi nemarcaţi de criză, distribuitorii de centrale va trebui mai devreme sau mai târziu să completeze corul celor mulţi din construcţii care speră la revenirea încrederii clientului şi solicită atât ajutor coerent din partea statului, cât şi suportul real al băn­cilor pentru reluarea investiţiilor în proiecte noi.