Uleiul, făina şi zahărul s-au scumpit cu peste 30% în ultimul an. Promoţiile aduc însă şi câteva scăderi de preţ în iunie faţă de mai
Făina, laptele, carnea de pui şi respectiv porc s-au ieftinit cu peste 6% în luna iunie comparativ cu luna mai, arată indicele alimentar al ZF, calculat pe baza preţurilor din hipermarketurile din Capitală.
"Scăderile de preţuri pot avea două explicaţii. În primul rând există o tendinţă de stabilizare, chiar de scădere a preţurilor produselor dependente de cereale. Preţul cerealelor crescuse foarte mult în ultima perioadă şi de aceea era aşteptată o stabilizare. În cazul în care scăderile sunt semnificative, acestea pot fi însă explicate prin discounturi practicate fie de retailer, fie de producător", spune Sorin Minea, preşedintele Romalimenta şi acţionarul majoritar al producătorului de mezeluri Angst, care deţine şi lanţul de supermarketuri cu acelaşi nume. El explică însă că discounturile practicate de retaileri durează doar câteva săptămâni, perioadă după care preţul revine la normal.
Potrivit lui Minea, preţul la produse precum lapte, ulei şi făină, care sunt influenţate de preţul cerealelor, nu va mai creşte decât dacă "va exista un amestec extern puternic".
În luna iunie preţul uleiului a scăzut comparativ cu luna anterioară cu aproximativ 2,8%, cel al făinii cu 6,2%, iar cel al laptelui cu aproape 7%. Din totalul de 15 produse analizate de ZF, în cazul a 11 dintre acestea preţurile au scăzut în perioada mai-iunie 2011. Singurele produse în cazul cărora preţurile au crescut au fost zahărul Lemarco la 1 kg (1,45%), merele (14,07%), apa minerală Borsec la 1,5 litri (4,57%) şi doza de bere Timişoreana (0,98%).
Mai puţine promoţii
În cazul celorlalte produse, declinul a fost între 1% - în cazul pieptului de pui de la Transavia - şi 36,8% în cazul cartofilor noi. Unele dintre produsele analizate de ZF al căror preţ a scăzut - ouă, banane şi cartofi - sunt însă la ofertă în una sau chiar în amândouă reţelele de unde au fost culese datele (Carrefour, Real). Bananele şi cartofii se aflau însă la promoţie şi în luna anterioară. Numărul promoţiilor practicate de retaileri este însă mult mai mic acum comparativ cu începutul anului când zece dintre cele 15 produse se aflau la promoţie. ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculează începând din decembrie 2008 este realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft în magazinele Real şi Carrefour din Capitală, iar preţul final este calculat ca o medie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pe fiecare reţea în parte şi nu analizează distinct produsele la promoţii.
Coşul de produse alimentare de bază în hipermarket - alcătuit din cele 15 produse analizate de ZF - costă în prezent circa 92,5 de lei, cu circa 6% mai puţin faţă de luna mai, arată datele culese de ZF. "În ultimele săptămâni am observat că valoarea bonului meu de cumpărături este relativ constantă. Nu pot să spun că a scăzut semnificativ, însă nici nu a mai crescut de la o săptămână la alta aşa cum eram obişnuită din lunile anterioare", spune Elena (45 de ani) aflată la cumpărături.
Mâncăm mai scump ca acum un an
Preţurile au scăzut lună la lună în iunie, însă comparativ cu acum 12 luni acestea au crescut cu peste 10%. Cele mai importante majorări sunt la făină Băneasa (aproape 54%), paste Băneasa (45%) şi zahăr Lemarco (49%).
În ultimul an preţul cerealelor precum porumb, floarea-soarelui, grâu a crescut cu 50 până la 100% la nivel internaţional pe fondul secetei din Rusia şi Ucraina.
Cum se realizează indexul ZF
ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculează lunar este realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft în magazinele Real şi Carrefour, iar preţul final este calculat ca o medie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pe fiecare reţea în parte. Mai mult, indexul nu ia în considerare promoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite categorii de alimente în funcţie de provenienţă sau calitate. De asemenea, când calculează acest index, ZF ia în calcul numai un număr limitat de produse de bază (15) faţă de 60.000 câte ar fi într-un magazin. ZF nu are pretenţia de a fi un institut de statistică sau o companie de cercetare, care culeg date mult mai amănunţite. În aceste condiţii, indexul ZF este doar orientativ, iar procentul de creştere sau scădere a preţului nu poate fi aplicat la întreg portofoliul de produse dintr-un magazin. În luna iunie produse precum cartofi, ouă şi banane se aflau la promoţie. Şi în luna mai se aflau la promoţie cartofii şi bananele.