În anul electoral 2012, Transporturile promit că vor inaugura încă 276 km de autostrăzi

Autor: Andreea Mioara Neferu 04.07.2011

Ministerul Transporturilor are în plan să fina­lizeze până la sfârşitul lui 2012, an electo­ral, încă 276 km de autostradă, potrivit unor hărţi prezentate de instituţie. Astfel, România ar putea avea peste un an 590 de kilometri de autostradă, în condiţiile în care în prezent are doar circa 314 kilometri, situându-se la coada ierarhiei UE la capitolul autostrăzi.

În 2011 ar urma să fie deschise circulaţiei doar tronsoane parţial finalizate, precum şi auto­­strada Moara Vlăsiei-Ploieşti, cu o lun­gime de 42,5 kilometri. Restul autostrăzilor vor fi inaugurate în 2012, costul total al celor 276 de noi kilometri ce vor apărea pe harta infra­structurii din România începând de anul viitor ridicându-se la aproape 3 miliarde de euro.

La începutul anului 2011 Compania Naţio­nală de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anunţa că va inau­gura anul acesta 83 de kilometri de autostrăzi, la care urmau să se adauge încă 34 de kilometri de centuri la standard de autostradă. La jumă­tatea anului CNADNR a anunţat că anul acesta nu se vor finaliza în totalitate au­tostrăzile anunţate, ci doar parţial, urmând să fie funcţională câte o bandă pe sens.

Astfel, porţiunile care au cele mai mari şanse să fie deschise circulaţiei anul acesta, chiar şi parţial, sunt Medgidia-Constanţa şi Arad-Timişoara, la care se adaugă variantele de ocolire la standard de autostrada ale oraşelor Constanţa şi Arad.

Tot de anul viitor, Capitala va fi legată de Constanţa printr-o autostradă continuă, în condiţiile în care în trimestrul al patrulea al lui 2012, şi tronsonul Cernavodă-Medgidia va fi finalizat. Ministerul Transporturilor a reziliat în aprilie contractul pentru acest tronson cu francezii de la Colas, licitând din nou tronsonul la începutul lunii iunie, valoarea estimată a contractului fiind de 762,2 milioane de lei (175,8 milioane de euro) fără TVA.

Pe de altă parte, singurul tronson de autostradă care ar urma să fie finalizat în 2011 este Moara Vlăsiei-Ploieşti, care în urmă cu două luni risca să îşi piardă constructorii, şi anume firmele Spedition UMB, Tehnostrade (ambele companii fiind controlate de Dorinel Umbrărescu), Euroconstruct Trading '98 (Dan Beşciu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu), pentru că Ministerul Transporturilor transmisese consorţiului constructor o notificare de reziliere a contractului.

Motivul era faptul că firmele controlate de cei trei regi ai asfaltului au cerut suplimentarea contractului cu 47%, echivalentul a circa 100 de milioane de euro, şi au părăsit timp de 16 luni lucrările pe un sector de aproape doi kilometri din cei 42,5 ai tronsonului. Ulterior, constructorii au renunţat la pretenţiile financiare şi s-au angajat să finalizeze tronsonul până la finalul anului, astfel că dacă la începutul anului această autostradă nici măcar nu era luată în calcul pentru 2011, acum a devenit singura despre care se vorbeşte că va fi inaugurată anul acesta.

Reprezentanţii constructorilor susţin însă că trebuie menţinută o doză de prudenţă atunci când se vorbeşte de finalizarea celor 276 de kilometri de autostrăzi până în 2012. Ê

"Faptul că 2012 este an electoral ar trebui să fie o premisă favorabilă pentru realizarea acestor promisiuni. Din experienţa anilor anteriori însă, regula a arătat că nu s-a întâmplat aşa. Dacă nu vor exista cutremure macroeconomice de amploare, şi la nivelul României, şi la nivel internaţional, am putea circula anul viitor pe aceste autostrăzi promise. Cu toate acestea, trebuie să păstrăm un optimism prudent privind realizarea acestor promisiuni", a declarat Laurenţiu Plosceanu, preşedinte al Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).

În acest moment, în România există 314 kilometri de autostradă, potrivit informaţiilor furnizate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, şi anume Bucureşti Ð Piteşti (111 km), Bucureşti Ð Cernavodă (151 km) şi Câmpia Turzii Ð Gilău (52 km).