Situaţia economiei în viziunea guvernatorului BNR: Eşti tot în Trabant, dar vrei să te întreci cu un Mercedes - VIDEO
Economia românească oferă multe ţinte de achiziţii pentru marii jucători la nivel internaţional care ar dori să îşi extindă prezenţa în regiune datorită numărului mare de firme locale, care nu reuşesc însă să îşi consolideze cota de piaţă.
"Multe afaceri din anii '90 au fost create mai puţin profesionist şi mai mult din instinct. Lecţiile crizei vor ajuta antreprenorii să pună baze mai ştiinţifice investiţiilor", spune Cristian Nacu, managing partner al Enterprise Investors.
Ce a spus Iuga despre cartea "Formule de success pentru următorul deceniu. Companii care au învins criza":
-
Cartea îşi propune să răstoarne nişte mituri şi prejudecăţi - că românii sunt teoreticieni fără operă, lipsiţi de spirit practic, că românii sunt incapabili să lucreze în echipă şi caută salvarea individuală;
-
Este o carte de strategie şi îşi propune să fie simplă - nu există lucruri complicate, ci doar lucruri neînţelese sau prost explicate;
-
Cartea îşi propune să analizeze o realitate la nivel global - tendinţa de concentrare - şi care care sunt strategiile de succes;
-
Încercăm să punem la dispoziţia mediului de afaceri o resursă care să faciliteze înţelegerea situaţiei complicate pe care o traversăm;
-
Cartea identifică patru categorii largi de învingători ai crizei.
Vasile Iuga, country managing partner, PwC România şi SEE managing partner
-
Avem nevoie de optimism pentru reluarea creşterii economice. Criza ne-a învăţat să fim mai realişti. Cred că am câştigat realism şi înţelepciune şi o mai mare aplecare pentru o viziune pe termen mediu şi lung;
-
Încrederea este esenţială pentru funcţionarea capitalismului. Acum traversăm o perioadă de pesimism exagerat. După criză, toată lumea vine doar cu veşti proaste. Dacă vii cu o notă de optimism, eşti puţin ciudat;
-
Preţurile activelor româneşti pot să fie atrăgătoare pentru investitorii strategici;
-
Identitatea şi naţionalitatea capitalului contează mai puţin. Important este să fie pus cu adevărat la lucru capitalul;
-
Într-o lume globalizată creşterea organică este insuficientă pentru ca un jucător să devină cu adevărat global. Există sectoare extrem de concentrate. Capacitatea de achiziţie este esenţială pentru a produce "jucători globali" într-un timp rezonabil;
-
Valoarea anulă a fuziunilor şi achiziţiilor reprezintă circa 5% din PIB global; şi în perioada de criză există oportunităţi;
-
Există oportunităţi de concentrare în economie. Trăim într-o lume globalizată şi trebuie să ne adaptăm. În ceea ce priveşte spiritul antreprenorial, există oportunităţi şi în multinaţionale. Mi-aş dori mai mulţi antreprenori care să-şi asume riscuri şi să captureze valoare. Avem jucători şi în businessul românesc care au o prezenţă regională;
-
În Polonia, politicile macroeconomice şi de investiţii au traversat ciclurile electorale în zone esenţiale, cum ar fi infrastructura. Au un număr mare de campioni naţionali şi jucători regionali puternici;
-
Lacunele din educaţie costă România procente din PIB. Pe viitor proprietarii de companii şi managerii ar trebui să ştie mai bine încotro se îndreaptă afacerea pe care o conduc;
-
Economia nu are suficienţi manageri profesionişti, foarte necesari într-o perioadă de trecere a afacerilor de la fondatori la copii.
Mugur Isărescu, guvernatorul BNR
-
România ar trebui să intre pe o creştere economică solidă şi mai "plicticoasă", care să nu se bazeze doar pe explozia creditului de consum;
-
Cam o pătrime din creşterea economică din perioada 2006-2008 a fost peste potenţial. Dar care este momentul de la care apăsând pe acceleraţie nu mai obţii nimic în plus? Doar creşte consumul şi uzura motorului. Eşti tot în Trabant, dar vrei să te întreci cu un Mercedes;
-
Stabilitatea la nivel macro fără succes la nivel micro este o himeră;
-
Păstrarea disciplinei şi o stabilitate la nivelul fiecărei bănci nu înseamnă să ai stabilitate financiară la nivel macro. Când fiecare bancă este strânsă la pungă, s-ar putea să ai la nivelul economiei altceva;
-
Politizarea şi repetarea obsedantă că nu ştiu câte firme au fost închise ocultează un adevăr. Asta este economia de piaţă. Intrarea şi ieşirea pe piaţă trebuie să se facă rapid şi fără multe obstacole. Numărul firmelor închise în anii de criză poate fi înspăimântător. Când auzi că
-
s-au închis 140.000 de firme, se sperie gândul. Însă multe dintre aceste firme activau în domenii precum cel imobiliar, care s-au umflat prea mult în anii de boom;
-
Să nu credeţi că trecerea bac-ului ţine doar de clasa politică, e o eroare. Ţine de modelele pe care societatea le-a creat. Copiii ăştia de la cine să înveţe? A scos în faţă cohorte de mitomani care nici măcar nu au acum decenţa să recunoască că au făcut bani doar dintr-o întâmplare;
-
Tema de discuţie ar trebui să fie cât de greu se pot câştiga banii adevăraţi.
Guy Poupet, CEO BRD - Soc Gen
-
Rezultatul financiar nu este acelaşi ca acum doi sau trei ani. Ponderea provizioanelor este importantă; nu cred că băncile sunt câştigătorii crizei;
-
Sectorul bancar românesc a rezistat cu bine în faţa crizei şi acum ne gândim la reluarea creşterii economice. Unii vor dispărea, alţii vor supravieţui, se vor redresa;
-
Dacă vorbim de sectorul bancar, de BRD, cred că oamenii sunt pregătiţi pentru reluarea activităţii, a creşterii economice. Activitatea s-a menţinut în această perioadă în sectorul bancar, contrabalansând sectoare mai puţin favorabile;
-
Sectorul bancar este pregătit să participe la reluarea creşterii economice. Capacitatea de împrumut este importantă, nu există probleme. În ceea ce priveşte consumatorii, este mai mult o problemă de încredere;
-
Ritmul de creştere economică de dinainte de criză poate să fie atins din nou
-
Nu este vorba de oboseală, ci dimpotrivă de pregătire pentru reluarea ritmului de creştere economică;
-
Marile companii au rămas cât se poate de sănătoase şi au capacitatea să tragă economia în sus după criză;
-
Numeroase companii au dat deja faliment. Este primul efect al crizei. O parte din companiile mici nu vor supravieţui;
-
La nivelul întreprinderilor mici şi mijlocii situaţia este complicată şi este esenţială reconstituirea stocurilor şi realizarea de investiţii; după ani îndelungaţi nu au făcut modernizări şi multe sunt supraîndatorate pentru a supravieţui; reluarea creşterii se va face progresiv pentru aceste companii;
-
Naţionalitatea capitalului este mai puţin importantă. De câţiva ani nu ne mai ocupăm de originea capitalului. Important este să ai capital ca să favorizezi dezvoltarea şi investiţiile. Este necesar din ce în ce mai mult capital, există oportunităţi să investeşti în România.
Dragoş Bîlteanu, CEO Group Romenergo
-
Creşterea economică în România a fost peste potenţial; şi perioada de creştere economică a fost accentuată emoţional, dar şi perioada de scădere a fost accentuată emoţional;
-
Cred că ar trebui să ajungem la o creştere economică de peste 5%. România are foarte mult de recuperat, în special în ceea ce priveşte proiectele de infrastructură;
-
Peste cinci ani România va fi şi mai antreprenorială şi mai multinaţională, îmi place să cred. În Polonia multe privatizări s-au făcut prin intermediul bursei, viaţa companiilor fiind adusă în faţa publicului;
-
În timpul crizei, slăbiciunile ascunse pe piaţă în perioada de boom au ieşit la iveală şi firmele care reuşit să se adapteze şi să facă schimbări rapide, au supravieţuit şi au reuşit să meargă mai departe.
Jérôme Olive, CEO Automobile Dacia
-
Am ieşit cu toţii întăriţi din criză. Competiţia este mai dură decât înainte de criză;
-
Criza în lumea auto este o realitate. Toată lumea poate confrunta cifrele. Pierderile sunt evidente;
-
Dacă privim parcul de automobile din România, mai mult de jumătate au peste 10 ani vechime; este o oportunitate reală susţinerea pieţei cu un sistem gen Rabla, care este esenţial pentru înnoirea parcului;
-
Este important să avem o piaţă locală solidă. Nu ştiu să existe producători auto care să se dezvolte fără o piaţă locală solidă. Gradul de echipare în România ne face să vorbim despre acest potenţial.
Cristian Nacu, managing partner Enterprise Investors
-
După numărul tranzacţiilor, în 2010 a fost probabil una dintre cele mai sărace recolte;
-
Toată lumea a învăţat lecţii foarte importante din criză;
-
Atenţie la modul de finanţare şi la modul cum structurezi creşterea unei companii;
-
Eu sper ca spiritual antreprenorial să rămână şi să se dezvolte în continuare; sper ca businessurile care vor fi create vor fi mult mai eficiente;
-
Multe afaceri din anii '90 au fost create mai puţin profesionist şi mai mult din instinct; lecţiile crizei vor ajuta antreprenorii să pună baze mai ştiinţifice investiţiilor.
Andrej Vizjak, partner PwC România şi SEE consulting leader
-
Companiile locale trebuie să se specializeze pentru a face faţă competiţiei. Aveţi constructori, ar trebui să devină foarte buni în tuneluri submarine;
-
Uneori este mai bine să fii primul la tine în sat decât al şaselea la oraş. Este mai bine să fii campion pe piaţa locală, pentru că o extindere internaţională îţi poate disipa resursele;
-
Am văzut o companie cu operaţiuni în Cehia şi Serbia care se extinsese în Australia. Cum putea să fie competitivă? Doar marii rechini industriali pot fi competitivi la nivel mondial;
-
În actualul context economic, în care se manifestă puternice tendinţe de concentrare în toate sectoarele, accesul la finanţare este destul de costisitor şi dificil, iar globalizarea pune presiune asupra companiilor.