Cristian Crisbăşan: „Un nud artistic este cea mai completă şi onestă specie de portret”/ de Stelian Ţurlea
Autor:
Stelian Turlea
08.07.2011
Cristian Crisbăşan a fost mulţi ani, la începuturile "Ziarului
de duminică", un colaborator permanent. A semnat, între altele,
rubrica "Kitschul nostru cel de toate zilele". Textele apărute în
ziar au fost adunate mai târziu în două volume care au dispărut
aproape instantaneu de pe piaţă. Crisbăşan era un tânăr fermecător
- acum nu mai este atât de tânăr, dar a rămas fermecător -, cu
umor, idei limpezi şi exprimări superbe. E pasionat de fotografie,
dar din păcate e mai cunoscut în străinătate decât la noi. Despre
pasiunea sa vorbeşte cu căldură în acest interviu.
- Cristian Crisbăşan, ce îţi este mai aproape de suflet - fotografia, scrisul, filmul?
- Toate trei. Şi dacă fotografiez şi scriu, recunosc că mi-ar
plăcea să fac şi film. Sau chiar să joc într-un film. Scris şi
regizat de Cristi Puiu. Sau scris împreună şi regizat de el.
- Să vorbim întâi de fotografie. Am prezentat în urmă cu
câţiva ani în "Ziarul de duminică" admirabilul tău album "Digital
Sessions" (DAAB, Koln, 2005). A mai apărut ceva nou? Pregăteşti
ceva nou?
- Da, în 2007 am fost inclus (cu 4 fotografii) în antologia
"The New Erotic Photography" publicată de Taschen USA. Apoi, în
2010 mi-au fost publicate tot 4 imagini în antologia "NUDE
Photography" publicată de "LOFT Publications" din Barcelona.
Urmează o apariţie într-o nouă antologie Taschen - "The Big Book Of
Vulva" - probabil în 2012. Asta îmi dă un motiv special de bucurie,
pentru că de acum înainte, dacă mă mai întreabă vreun puritan
îngust la minte şi bigot de ce fotografiez femei goale, am să-i
răspund că fac asta fix din acelaşi motiv din care o mare editură
internaţională ca Taschen a publicat un album de artă numit "Marea
Carte A Vulvei".
- Care este lucrul cel mai ascuns, mai greu de aflat, mai
minunat pe care l-ai aflat fotografiind femei, mai ales femei
goale?
- Că în fiecare femeie există un demon - treaz şi activ, în
stare de veghe, adormit sau reprimat. Că de aceea, femeia este un
monstru fascinant, o fiinţă superioară bărbatului, căruia îi este
complementară - nu egală. Că aproape toate femeile îşi doresc să
fie fotografiate nud, în adâncul sufletului lor, chiar dacă nu
toate vor să recunoască.
Că oglinda le minte pe femei. Şi mass-media le minte şi le
manipulează. Aceste două tipuri de reflectare a imaginii femeii
sunt false, sunt nişte falsificări ordinare. Imaginea din aceste
"oglinzi" nu are nici o legătură cu felul în care există cu
adevărat imaginea unei femei. Eu, unul, prefer să preţuiesc femeia
pentru ceea ce este şi nu să-i aduc corecţii în funcţie de nişte
şabloane şi prejudecăţi stupide sau să o critic pentru ceea ce nu
este şi nu poate să fie.
Că frumuseţea şi inteligenţa femeilor din România este ultima
mare bogăţie naturală a acestei ţări - inepuizabilă - şi că toate
femeile ar trebui să fie fotografiate nud de artişti foarte buni,
să realizăm o enciclopedie a tezaurului de frumuseţe feminin
autohton.
- După atâţia ani de fotografie, ai descoperit vreun mister
feminin? Există el?
- Este misterul vieţii şi femeia este singura care îl poartă
în ea. S-a dovedit ştiinţific că o femeie nu are nevoie de un
bărbat sau de sperma lui pentru a procrea. Şi cred că acest mister
al vieţii, este, de fapt, misterul Apei.
- Eşti unul dintre cei mai buni fotografi de nuduri, dovadă
apariţia în mari albume realizate în Occident. După atâţia ani în
domeniu, ai putea spune ce deosebeşte un nud de alte fotografii
artistice?
- Sexualitatea şi erosul. Umanitatea. Emoţia umană. Unicitatea
identităţii. Un nud artistic este cea mai completă şi onestă specie
de portret.
- Ştiam că preferi să lucrezi în alb-negru. E şi astăzi la
fel? De ce?
Cât de importantă e tehnica în meseria ta?
- Pentru mine, fotografia este o stare de spirit, un anumit
mod de a depune o mărturie vizuală despre om, viaţa ta şi lumea în
care trăieşti. Fotografia este portretul subiectiv al unei
amintiri. O imagine bună este aceea care ne spune mai mult decât ne
arată. Eu mi-am adaptat tehnica la ceea ce simt şi ştiu că am de
spus, nu invers. Fotograful face fotografia, nu camera sau tehnica.
Eu realizez imaginile brute in format RAW - un format care conservă
întreaga informaţie dintr-o imagine. Uneori las o imagine color.
Alteori o fac alb-negru pe computer. Şi, deseori, ea ajunge să aibă
la final două versiuni - şi color, şi alb-negru. Important, în
fotografia artistică, nu este ce surprinzi într-o fracţiune de
secundă, ci ceea ce alegi tu, ca artist, să prezinţi public, în
final. În fond, o imagine este reprezentarea subiectivă a unei
amintiri. Este un fel de medie între ceea ce ai văzut cu ochiul
liber în acea secundă, ce ai reuşit să captezi pe cameră din ceea
ce ai văzut şi ceea ce îţi aminteşti mai târziu că ai văzut.
Deseori, ceea ce simţi despre o amintire fixată într-o imagine se
modifică în memoria ta de-a lungul timpului. Şi imaginea aceea
poate suferi modificări subiective, în funcţie de felul în care se
transformă în mintea ta acea amintire. Diane Arbus spunea pe bună
dreptate: "Niciodată o imagine nu mi-a ieşit aşa cum am crezut că
vreau. A ieşit ori mai bună, ori mai proastă".
- Care este limita între artă şi pornografie când
fotografiezi femei goale în cele mai "seducătoare"
poziţii?
- Nu există "poziţii seducătoare". Ele devin seducătoare numai
prin ochii şi mintea celui care le priveşte. Pentru unii, o femeie
frumoasă goală este o operă de artă, pentru alţii doar un obiect
sexual sau chiar mai rău, o curvă ordinară. În fond, ce este
pornografia? Este doar ceea ce am reuşit noi, Occidentul modern şi
contemporan să facem din ceva ce în Asia este de mii de ani poezie,
iubire, sexualitate, artă, magie, mister, Kama Sutra, psihologie,
emoţie umană, naturaleţe. Am transformat asta într-un fruct oprit,
într-un bau-bau fals şi s-a întâmplat ca la marea prohibiţie din
America interbelică. Cred sincer că, dacă nu s-ar fi impus
prohibiţia, ca să facă unii mulţi bani, numărul alcoolicilor şi
celor decedaţi din comă alcoolică ar fi fost mult mai mic. Aşa se
întâmplă cu un lucru când îl interzici. Aşa a devenit reprezentarea
nudităţii şi sexualităţii umane pornografie. Pentru că, fiind
interzise ca vizual, unii s-au apucat să facă imagini (filme sau
fotografii) golite de viziune, conţinut, concept şi emoţie umană,
rezumându-se strict la o anumită spectaculozitate a mecanicii
sexului. Pentru că aceasta a devenit tentantă şi spectaculoasă,
devreme ce a fost interzisă. Recomand oricui interesat de subiect
să citească "Trupuri de femei, priviri de bărbaţi. Despre
sociologia sânilor goi" de Kaufmann, (apărută la Humanitas) ca să
vadă când şi de ce a devenit imaginea nudităţii umane o
problemă.
- Ai fost de curând invitat în Franţa. De ce?
- Am fost invitat de consulul României la Bordeaux şi de Anne
Karine Peret - critic şi curator de artă, director al centrului
cultural "Espace 29" - să iau parte, în calitate de conferenţiar,
la un eveniment cultural dedicat Zilelor Europei, organizat în
parteneriat cu La Maison de L'Europe, Institutul Goethe - Bordeaux,
Centrul Cultural Francez din Timişoara şi Primăria oraşului
Bordeaux. Tema a fost "Diversitatea culturală în creaţia artiştilor
europeni". Conferinţa a avut loc în sediul Institutului Goethe. În
afară de mine, au vorbit filosoful şi profesorul de filosofie
francez de origine ploneză, Mateusz Panko şi artista franceză
Amandine Braconnier. Intervenţia mea a avut o parte vorbită şi o
parte de proiecţie de imagini din creaţia mea. Am vorbit liber
despre cum văd eu creaţia artiştilor vizuali (fotografi) din
România şi din ţările foste comuniste şi despre felul în care fac
eu imagine. La finalul conferinţei, o doamnă din sală a venit la
mine cu soţul ei de mână. Avea vreo 70 de ani şi se vedea că fusese
o femeie foarte frumoasă. Mi-a zis că demult nu i-a mai părut aşa
de rău că este bătrână şi că, dacă ar fi fost tânără, mi-ar fi
pozat nud oricând. Apoi, am avut o întâlnire excelentă cu vreo 20
de studenţi români de la universităţile din Bordeaux şi am stat de
vorbă aproape o oră. Au fost trei zile minunate, iar oraşul
Bordeaux este extraordinar.
- Când vei deschide o expoziţie cu fotografiile tale? Crezi
că n-ar avea public?
- Nu ştiu când voi mai deschide o expoziţie. Ultima am avut-o
în februarie 2010 la Galeriile Artmark. Mi-aş dori să realizez o
mare retrospectivă din creaţia mea - cele mai bune imagini din 10
ani, 2001-2011 - dar este nevoie de bani. Nu pot investi în
printuri fotografice de calitate, dacă după aceea nu reuşesc să
vând lucrări. În România nu se colecţionează artă fotografică, din
păcate. Dacă mi-aş permite să fac expoziţia asta pe banii mei, aş
face-o, ca oamenii să vină şi să vadă. Este o mare diferenţă între
o imagine văzută pe computer, tipărită într-un album şi un print
fotografic de calitate. Printul fotografic - de colecţionat şi pus
pe perete - nu o să dispară niciodată.
- Am citit cu mare plăcere textele tale despre kitschul de
toate zilele, publicate în urmă cu mulţi ani în "Ziarul de
duminică", apoi în două volume distincte. Presupun că descoperi în
continuare kitschul în jurul nostru. De ce nu mai scrii despre
asta?
- Scriu de vreo 2 ani şi jumătate în "Jurnalul de Duminică",
suplimentul săptămânal al Jurnalului Naţional şi aici, uneori,
ating în articolele mele şi tema kitschului. Mai scriu rubrica de
parfumerie din revista lunară "Shopping Report". Nu cred că o să
mai scriu despre kitsch pentru că, din păcate, s-a generalizat şi,
de aceea, nu mai provoacă nimănui emoţii. E ca şi cum ai scrie
despre apă. Nu mai interesează pe nimeni.