Germanii de la Rewe ar putea ieşi de pe piaţa locală a discounterilor, acolo unde începe să se simtă ofensiva Lidl

Autor: Ioana David 11.07.2011

Grupul german Rewe, care operează în România lanţurile de magazine Penny Market, Penny Market XXL şi Billa, ar putea renunţa la magazinele Penny Market din România şi Bulgaria, iar fondul de investiţii Enterprise Investors (EI) ar putea fi interesat de preluare, potrivit Mediafax care citează publicaţia germană Lebensmittel Zeitung.

Potrivit publicaţiei, citată şi de portalul Planet Retail, Penny trebuie să-şi tempereze strategia din cauza evoluţiei slabe din Germania, piaţa de origine, în condiţiile în care pe pieţele din România şi Bulgaria perspectiva este pesimistă şi din cauza intrării rivalilor de la Lidl. Sursa citată sugerează că operaţiunile Penny Market din ambele ţări au ratat, până în prezent, ţintele interne stabilite. Posibila vânzare de către grupul german Rewe a diviziei Penny Market din România va marca ieşirea unuia dintre cei mai puternici retaileri europeni din discountul local, dar şi revenirea unui fond de investiţii, Enterprise Investors, pe acest segment de piaţă, deosebit de competitiv în ultima perioadă.

Prin preluarea Penny Market, cumpărătorul va avea acces la o reţea de peste 115 magazine, cea mai extinsă din piaţa de profil din România.

Penny Market a avut anul trecut o cifră de afaceri de 384 mil. euro, în creştere cu 4,5% comparativ cu nivelul de 368 mil. euro din 2009.

În cazul Penny Market, vânzările din România au avut cea mai bună evoluţie din regiune, având în vedere că divizia de discount din Germania a scăzut cu 1,2% anul trecut (cifra de afaceri a grupului ajungând la 6,9 mld. euro în această ţară) şi că cea din Cehia a înregistrat un avans de 3,8%. De altfel, magazinele Penny Market au contribuit cu 10,3 miliarde de euro (în creştere cu 0,3% faţă de 2009) anul trecut la cifra de afaceri a grupului Rewe, ceea ce înseamnă că România nu a adus decât 3,7% din vânzările totale de anul trecut ale grupului, conform datelor din raportul anual.

Penny Market a intrat pe pe piaţa românească în 2005, iar în prezent este cea mai extinsă reţea de magazine de tip discount din România.

Segmentul magazinelor de tip discount este singurul din retail care acoperă toate judeţele din România, cu peste 400 de unităţi, dar este şi un segment extrem de competitiv odată cu intrarea nemţilor de la Lidl şi cu scăderea puterii de cumpărare.

Considerat unul dintre cei mai agresivi discounturi europeni, Lidl ar putea aduce schimbarea la faţă la retailului modern din România, odată cu câştigarea de cotă de piaţă în defavoarea celorlalţi discounteri, dar şi a jucătorilor pe format mare, cred consultanţii.

Numele fondului de investiţii Enterprise Investors vehiculat de presa germană în această tranzacţie apare din nou în prim-planul pieţei de retail după ce în toamna anului 2009 fondul polonez a cumpărat cu 66 mil. euro reţeaua Profi din România, la acea vreme definită ca o reţea de tip discount. Acum reprezentanţii Profi nu mai ataşează eticheta de discounter lângă reţeaua de magazine, deoarece are mai multe produse faţă de un discounter clasic şi un format diferit, după cum au explicat pentru ZF.

Contactaţi de ZF, reprezentanţii fondului de investiţii nu au dorit să facă niciun comentariu pe marginea interesului faţă de Penny Market.


Au vândut şi Selgros

Dacă va vinde Penny Market în România şi Bulgaria, Rewe nu ar fi la prima tranzacţie, după ce la începutul anului a băutut palma cu firma Coop, care operează al doilea mare lanţ de supermarketuri de pe piaţa din Elveţia pentru reţeaua Selgros prezentă şi în România. Contactaţi de ZF, nici reprezentanţii Rewe Group, nici cei ai Penny Market nu au făcut niciun comentariu până la închiderea ediţiei.