Componentele produse la Ghimbav vor fi asamblate pe avioane Airbus care vor zbura în toată lumea
Gigantul aeronautic EADS, care a livrat anul trecut peste 500 de avioane Airbus, va exporta întreaga producţie de componente a fabricii din localitatea braşoveană Ghimbav şi va mai angaja 300 de oameni până la finalul lui 2013, an în care investiţiile companiei la Braşov vor ajunge la 90 mil. euro.
EADS a inaugurat ieri la Ghimbav prima fază a investiţiilor derulate în fabrica de componente pentru Airbus, investiţii care se ridică la 40 mil. euro şi care au fost derulate prin intermediul companiei Premium Aerotec. Bugetul total al grupului pentru această platformă ajunge însă la 90 mil. euro, iar compania a primit şi un ajutor de stat de 19 mil. euro. "Investiţia de la Braşov reprezintă o piatră de hotar nu numai pentru EADS, ci şi pentru România. Începem să punem la punct forţa de muncă pentru ca în scurt timp să ajungem la 1.000 de angajaţi în România", a spus Louis Gallois, CEO al EADS.
Gallois, 67 de ani, a fost prezent ieri la Braşov la inaugurarea oficială a fabricii, aflându-se pentru a doua oară în România, la mai bine de zece ani de la prima vizită. "Am fost impresionat de progresele înregistrate de România în ultimii zece ani", spune Louis Gallois, care conduce un grup cu afaceri de 45 mld. euro şi 121.000 de angajaţi.
EADS este prezent în România prin compania Premium Aerotec de la Ghimbav şi prin Eurcopter România, ultima fiind un joint venture la care statul are 49% din acţiuni.
"Ne bucurăm de suportul autorităţilor locale şi guvernamentale, am identificat cu acestea noi proiecte de investiţii, dar ceea ce dorim pentru a le pune în aplicare este mai multă vizibilitate în plan legislativ. La Eurocopter România avem o înţelegere pe termen scurt cu statul român pe care dorim să o extindem. La IAR Ghimbav dorim să clarificăm relaţiile pe termen lung, lucru care este foarte bine înţeles de autorităţile române", a mai spus Gallois.
În prezent Premium Aerotec are 260 de angajaţi şi după finalizarea următoarelor stagii de investiţii, programată pentru anul 2013, conducerea estimează că numărul acestora va urca la 550 de angajaţi. "Investiţia de la Ghimbav a EADS este un model de seriozitate în investiţii şi crearea de locuri de muncă", a declarat Emil Boc, prezent la evenimentul de ieri.
EADS produce pe platforma IAR Ghimbav componente de structură (profiluri subansamble şi alte componente metalice) pentru avioanele Airbus.
"Fabrica de la Braşov a EADS va exporta întreaga producţie şi va deservi toată zona de sud-est a Europei", a mai spus şeful EADS, iar componentele produse aici vor fi asamblate pe avioane Airbus care vor zbura în toată lumea.
În primele şase luni noua fabrică a Premium Eurotec de la Ghimbav a produs 240.000 de componente pentru avioane de tip Airbus şi conducerea companiei estimează că la finalizarea proiectelor de investiţii vor ajunge să producă 1,3 milioane de componente pe an.
Reprezentanţii companiei nu au furnizat ieri informaţii legate de valoarea vânzărilor din România, dar potrivit unor estimări anterioare în primul an de funcţionare fabrica ar urma să genereze vânzări de 40 mil. euro.
Investiţia de la Ghimbav a venit la puţin timp după ce Airbus a anunţat că a semnat cea mai mare comandă din istoria aeronauticii mondiale. Astfel, operatorul indian IndiGo va achiziţiona pentru suma record de 15 mld. dolari 180 de aeronave de tipul Airbus A320. Investiţiile pe platforma din Ghimbav s-au realizat în colaborare cu producătorul de elicoptere IAR Braşov, care a pus la dispoziţie un teren de şase hectare, reprezentanţii grupului precizând la demararea acesteia că ar putea angaja şi muncitori disponibilizaţi de la compania românească.
"Aş dori să felicit angajaţii români pentru calitatea muncii pe care o prestează. Am avut rezultate excelente în prima fază de livrare, fapt ce reprezintă o premisă pentru continuarea dezvoltării companiei", a spus Butschek, director de operaţiuni în cadrul Airbus.
Investiţiile EADS la Braşov sunt cele mai importante din ultimii ani şi vin într-o perioadă în care industria aeronautică românească a fost puternic afectată de criza mondială, dar mai ales ca urmare a austerităţii statului care şi-a redus semnificativ cheltuielile din acest sector, în condiţiile în care multe companii locale erau dependente de comenzile primite de la stat.