Mătuşi fabuloase şi alte istorioare bucureştene/ de Silvia Colfescu
"De multă vreme aveam de gând să scriu lucrurile pe care mi le mai amintesc despre câteva mătuşi fabuloase. Mătuşile mele adevărate, câteva mătuşi adoptate şi chiar mătuşi ale prietenilor mei, femei care, la prima vedere, erau (unele mai sunt) foarte deosebite unele de altele, dar care se asemănau într-o anume privinţă: erau cu toatele nişte supravieţuitoare, femei cu suflete de oţel - e drept, cele mai multe ascunse în învelişuri moi de catifea. A, să nu uit: bucureştence, desigur - măcar în unele perioade importante ale vieţii lor - altfel de ce-aş scrie despre ele "istorioare bucureştene"? Voiam să scriu pentru că mi se pare nedrept să las să se piardă amănuntele pline de farmec - sau de haz - ale vieţilor lor, amestecate de-a valma în fluviul destinelor ultimului veac. Am tot amânat, prinsă în plasa unor ocupaţii care mi se păreau mai importante. Până într-o zi, când o observaţie a unui prieten m-a făcut să-mi dau seama că e mai important să scriu despre ele, trecătoarele. Înainte de a deveni eu însămi, pentru cine ştie cine, o mătuşă fabuloasă." (Silvia Colfescu)
Tante Sanda sau
triumful spiritului asupra materiei
Ei, cum putea femeia asta să cucerească imediat bărbaţii, femeile şi copiii care-i ieşeau în cale, e un fenomen inexplicabil pentru mine. Întotdeauna am considerat că tante Sanda întruchipa desăvârşit triumful spiritului asupra materiei.
Materia are, cum bine se ştie, legile ei de fier. Sunt legi obiective, inconturnabile, absolut deprimante. Pe de altă parte, şi spiritul are legile lui, numai că astea sunt mai maleabile, mai adaptabile, rămânând, din nefericire, tot atât de inconturnabile ca şi cele ale materiei: s-ar putea spune că nu sunt de fier, ci de oţel. Iar tante Sanda mânuia legile spiritului cu o îndemânare drăcească. Spiritul primând asupra materiei, bătrâna cucoană reuşea, atunci când voia, să apară în ochii contemporanilor ca o regină. Nu numai o regină a frumuseţii, ci de-a dreptul o regină încoronată, a cărei augustă prezenţă îi copleşeşte pe simplii muritori, îngenunchindu-i de admiraţie, respect şi … imposibilă dorinţă. Ca o încarnare a spiritului ce se afla, era şi ea de oţel.
Copila Sanda
Copila Sanda se născuse într-o familie de
negustori foarte avuţi. Ca atare, avusese parte în copilărie şi în
adolescenţă de tot ce presupune acest statut părintesc: bonă
englezoaică, păpuşi de porţelan, untură de peşte, pensionul Choisy
Mangâru, vara la vila de la Sinaia şi din când în când Paris, Davos
sau alte centre cultural-sportive ale Europei. În logica acestei
copilării, tinereţea nu putea să-i aducă decât un soţ (englez), un
apartament de lux (în cartierul select al capitalei), o viaţă fără
griji şi un divorţ fără regrete. Apoi, după eliberarea de arătosul
soţ ("un bel animal" spunea ea 50 de ani mai târziu, uitându-se cu
un dram de nostalgie la fotografia lui de pe comodă), viitoarea
tante, pe atunci splendida Sanda (un fel de a zice splendidă, dar
se ştie că frumuseţea stă în ochii privitorului) avusese ocazia
să-şi pună la punct capacitatea de subjugare până la anihilare a
celor din jur. Privirea ochilor ei spunea tot: era o leoaică.
Din păcate
Din păcate, logica vieţii personale s-a
ciocnit la un moment dat cu logica istoriei mondiale şi, implicit,
europene. Viaţa personală, mult mai fragilă decât istoria a
cogeamite continentul, s-a spart în ţăndări. Englezul fost soţ şi-a
luat tălpăşiţa spre zări cu orânduiri mai stabile, la fel ca mulţi
dintre prietenii şi admiratorii tinerei Sanda. Vila de la Sinaia a
devenit pensiune pentru musafirii de stat şi de partid, iar
celelalte proprietăţi ale familiei au fost puse la dispoziţia
poporului. În două dintre încăperile apartamentului de lux au
primit repartiţie o ardeleancă văduvă cu fetiţa ei de şase ani şi
un june solid, cu o slujbă pe cât de misterioasă pe atât de uşor de
bănuit. La început, Sanda a subzistat vânzându-şi din casă diverse
bibelouri şi alte fleacuri scumpe, la care nu ţinea, precum şi ceva
mobile stil, pe care fusese obligată să le scoată din camerele în
care locuiau acum reprezentanţii clasei muncitoare. Era foarte
fericită că, deşi apartamentul fusese naţionalizat, primise măcar
permisiunea să rămână în propriul ei dormitor, şi să folosească în
comun cu ceilalţi locatari holul, baia şi bucătăria.
Avusese mai mult noroc
Avusese mai mult noroc decât aproape toţi
prietenii ei, care fuseseră alungaţi din casele lor, fără alte
mofturi. După ce termină bibelourile disponibile, îşi găsi o
slujbă. Sub cuvântul "documentarist" care o definea, se înşirau o
serie de activităţi anodine, pe care Sanda le deprinse şi le
îndeplini cu stricteţe până la vârsta de pensionare. Tot anodină
era şi înfăţişarea pe care şi-o compusese. Timp de 30 de ani, purtă
la slujbă o mască fără culoare, care o făcea invizibilă.
Nu şi acasă. În două săptămâni, ardeleanca văduvă şi copila ei îi
deveniră sclave. Junele solid scăpă de această soartă, nu pentru că
aşa ar fi dorit, ci pentru că avatarurile misterioasei sale slujbe
îl purtau prin nebănuite meleaguri, astfel încât nu dădea pe la
camera lui cu lunile.
Până în ziua pensionării
Până în ziua pensionării, Sanda păstră pentru
lumea exterioară înfăţişarea de şoarece invizibil. Leoaica ieşea la
iveală acasă. Îşi lua invariabil cina în holul comun, aşezată
solemn la masa florentină care supravieţuise cataclismelor, pe o
faţă de masă scrobită, cu tacâmuri de argint şi cristaluri de
Baccarat, între două lumânări aprinse în sfeşnice grele de argint,
veghind la capetele mesei. Vecinele sclave erau onorate să asiste
la ceremonie, stând respectuos în picioare şi pândind prilejul de
a-i face vreun mic serviciu.
Avea în dulapuri o inepuizabilă zestre de lenjerie din mătase
naturală roz, cu broderii complicate: jupe festonate cu mătase,
încrustate cu dantele spumoase de culoarea smântânii, combinezoane
de satin, cu ornamente fine ca pânza de păianjen, pieptăraşe
brodate mărunt ca nişte pajişti minuscule cu flori dese de câmp, un
tezaur de capodopere pieritoare, pe care le schimba cu sfinţenie în
fiecare zi. Erau spălate şi călcate cu egală sfinţenie de vecinele
ardelence, mai întâi de mama Veta, apoi de fiica Margareta, care,
crescând, se declarase cu hotărâre demnă de acest privilegiu. Cine
o vedea pe stradă pe modesta documentaristă, îmbrăcată în veşnicele
haine banale în culori terne, n-ar fi bănuit în ruptul capului că
pe sub această cochilie vag ponosită se dezlănţuie un asemenea
vârtej de cochetărie şi lux.
Leoaica a fost eliberată
Leoaica a fost eliberată din cuşcă în ziua
pensionării. În acea memorabilă zi, tovarăşa Sanda îşi făcu
apariţia la slujbă îmbrăcată într-un taior ameţitor de elegant,
foarte sobru, urmată de sclavele casei purtând în mâini platouri
încărcate cu delicatese nemaivăzute de colegii cu origine
sănătoasă. Trataţia a rămas în amintirea beneficiarilor ca unul
dintre momentele de vârf ale existenţei lor.
După care, post-matura Sanda, acum numită cu respect de rubedenii
"tante", îşi arătă întregii lumi adevărata faţă. Îşi plimba măreţia
pe scările blocului, culegea omagiile necondiţionate ale
precupeţilor din piaţă, primea ca pe un drept cuvenit veneraţia
sectoristului, ba chiar condescinse să accepte funcţia de
vicepreşedintă a comitetului de bloc, poziţie de pe care emitea
verdicte cu putere de lege nu numai în necazurile administrative,
ci şi în bunul mers al vieţii familiilor din casă sau în
frecuşurile dintre vecini.
Timpul care trecea nu făcea decât să sporească prestigiul decanei
blocului. Puterea spiritului ei era atât de covârşitoare, încât, cu
toată incontestabila ei urâţenie, era sărbătorită, la fel ca în
tinereţe, ca o sublimă regină încoronată. Copiii o salutau
respectuos cu "săru'mâna", bărbaţii se înclinau până la pământ în
faţa ei, femeile o recunoşteau firesc ca pe o superioară şi îi
urmau sfaturile în orice împrejurare: la bucătărie, în sufragerie
şi în vizite, şi chiar în pat. Numai adolescenţii, cu lipsa de
minte caracteristică vârstei, o luau în râs pe la spate,
poreclind-o cu nevinovăţie "babeta".
Se părea că
Se părea că, în sfârşit, lunga ei viaţă o
adusese la o calmă şi completă victorie a spiritului asupra
materiei. Dar oare ce dăinuieşte pe lumea asta imperfectă? Revanşa
materiei era aproape şi victoria avea să depăşească măsura
îndelungii ei înfrângeri, catapultându-se în veşnicie. Într-o bună
zi, m-am trezit cu un telefon de la şeful ei direct, care-i era în
acelaşi timp şi adorator-şef, preşedintele comitetului de bloc,
domnul Ioniţă. Îmi comunica, panicat, că tante Sanda îşi pierduse
cunoştinţa şi căzuse în curte. Fusese luată pe braţe şi adusă în
dormitorul ei, unde preşedintele o aşezase personal în pat.
M-am repezit într-acolo. Am găsit-o pe tante Sanda în pat,
înveşmântată într-o diafană cămaşă de noapte roz, brodată demenţial
cu mătase. Arăta mai pocită şi mai strălucitoare decât oricând.
Avea pe chip un zâmbet zburdalnic, inexplicabil, de copiliţă care a
făcut o şotie răutăcioasă. Mi-a făcut semn să vin aproape şi mi-a
şoptit confidenţial:
- Mă-ntreb ce-o fi zis domnul Ioniţă când m-a pus în pat.
M-am uitat nedumerită.
- Ştii, m-a lămurit ea, când m-a dezbrăcat n-a avut cum să nu vadă
că nu port chiloţi.
Am înţepenit. Prin faţa ochilor mi-au defilat şirurile de lenjerie
fină care umpleau dulapurile. Şi, într-o străfulgerare, mi-am dat
seama că, printre atâtea piese, nu văzusem niciodată chiloţi. Am
căscat gura cu un aer năuc.
- Nu, dragă, a continuat ea cu blândeţe, nu port şi n-am purtat
niciodată.
A plecat în eternitate înfăşurată într-unul dintre cele mai migălos
brodate combinezoane ale ei şi, bineînţeles, fără chiloţi. Poate că
asta poate fi socotită totuşi ca o victorie finală a spiritului
asupra materiei.
Prinţi şi vopsitori
Toată lumea îi spunea tante Marie. Era mică,
subţire, cu părul alb amestecat cu fire negre, o chică viguroasă,
care îi încununa creştetul cu o strălucire de argint vechi. Avea 86
de ani. Până la 84 umblase cu bicicleta prin Bucureşti, circulând
pe străzi fără să se intimideze de bolizii care vâjâiau pe lângă
ea. Căpătase prin căsătorie un nume princiar, cel al unei familii
care în secolul XVIII domnise în Ţara Românească, nume pe care îl
purta cu eleganţă şi simplitate, conştientă, atât cât trebuie, de
valoarea lui istorică.
Trăia prin anii 1980
Trăia prin anii 1980 într-un demisol, în
compania surorii ei, tante Alexandra, purtătoare de asemenea a unui
nume cu rezonanţă domnească. Cele doua bătrâne principese
sporovăiau toată ziua pe franţuzeşte, zbierând, fără să-şi dea
seama, cât le ţineau plămânii, întrucât erau amândouă aproape de
tot surde.
Nepoţii mai treceau pe la ele din când în când şi le invitau la
masă de sărbători, dar cel mai frecvent vizitator al lor era un
şobolan, care ieşise într-o zi dintr-o gaură din podea, de după
vasul de WC; incapabile să omoare vreo fiinţă vie, surorile îi
oferiseră niscaiva pâine şi coji de caşcaval şi începuseră să
aştepte cu plăcere vizita zilnică a micului animal.
Desigur
Desigur că, în lunga lor viaţă, cele doua
cucoane se confruntaseră cu felurite aventuri, dintre care nu
lipseau ceva ani de închisoare, episod obligatoriu în biografia
persoanelor dintr-o anumită pătură a societăţii.
Cum aceasta este o povestire despre tante Marie, ne vom ocupa
altădată de avatarurile mătuşii Alexandra.
Deci, la ieşirea din închisoare, ca orice om de bun simţ, tante
Marie îşi căutase o îndeletnicire cu ajutorul căreia să-şi câştige
traiul. Educaţia ei nu o înzestrase cu abilităţi pe deplin adecvate
noilor vremuri, dar Marie (aflată atunci la vârsta tinereţii)
moştenise curajul legendar al unor veacuri de mult apuse, aşa că a
purces urgent la căutarea unui loc de muncă, fără să se încurce în
văicăreli.
Doar că, atunci când aflau că postulanta nu numai că făcea parte
din burghezo-moşierime, dar şi că abia ieşise de la zdup,
potenţialii angajatori o refuzau, cu menajamente sau fără, aşa cum
îi îndemna, la rândul lor, propria educaţie.
După vreo zece refuzuri
După vreo zece refuzuri, Marie nu-şi pierduse
speranţa. Atunci, soarta hotărî să-i răsplătească perseverenţa
scoţându-i-l în cale pe nea Ticu.
Persoana care răspundea la acest apelativ era un tovarăş îndesat,
tuciuriu la faţă, cu nişte ochi bulbucaţi, cu albul gălbejit şi cu
gene dese, negre: ocupa importanta funcţie de şef de echipă la
ICRAL, o echipă care se dedica finisării interioare ale
construcţiilor. În faţa lui se prezentă Marie, subţirică, mică şi
cu un buletin pe care era înscris un nume imposibil (sau măcar
foarte greu) de pronunţat.
Nea Ticu o privi dubitativ şi o întrebă:
- Tovărăşică, să vopseşti calorifere ştii?
Marie nu se dedase niciodată acestei ocupaţii, dar, cu îndrăzneala
disperării, răspunse hotărât:
- Da!
Nea Ticu îi puse în mână o pensulă şi o cutie cu vopsea şi o lăsă
în faţa unui calorifer cu aspect jerpelit, acordându-i o oră pentru
a-şi demonstra competenţa.
Marie nu vopsise în viaţa ei un
calorifer
Marie nu vopsise în viaţa ei un calorifer,
dar, fiind o adevărată prinţesă, făcea la perfecţie orice lucru pe
care-şi punea în gând să-l facă. Se apucă de vopsit, şi vopsi
caloriferul cu un asemenea talent înnăscut, încât nea Ticu, de
îndată ce văzu rezultatul muncii ei, îi spuse cu un entuziasm abia
stăpânit:
- Eşti angajată!
Astfel încât Marie începu să vopsească vioi calorifere, spre marea
satisfacţie a meşterului Ticu, fericit că avea în sfârşit în echipă
un muncitor capabil să facă faţă acestei delicate sarcini.
Nu trecu mult
Nu trecu mult, şi din închisoare ieşi un alt
membru al clasei duşmanilor burghezo-moşiereşti, cât se poate de
prinţ şi văr îndepărtat al Mariei şi, la fel ca ea, începu să-şi
caute un loc de muncă. Tot la fel ca Marie, primi refuzuri cu
nemiluita.
În cele din urmă, cineva îi povesti despre reuşita profesională a
verişoarei şi îi sugeră să o consulte în legătură cu posibilitatea
unei angajări în cadrul aceleiaşi instituţiuni.
Zis şi făcut. Marie, fire devotată familiei, îl duse numaidecât în
faţa lui nea Ticu.
- Tovărăşele, să vopseşti calorifere ştii? îşi rosti meşterul
sloganul binecunoscut.
- Da! răspunse proaspăt eliberatul principe, hotărât să facă
necesarele concesii pentru a obţine locul râvnit.
Şi, pus în faţa aceleiaşi încercări ca şi verişoara, se achită de
sarcină la fel de bine, că deh, prinţ era şi el şi, ca un adevărat
prinţ, făcea la perfecţie orice lucru pe care-şi punea în gând să-l
facă.
Urmă o perioadă fastă
Urmă o perioadă fastă, în care cei doi
verişori vopseau veseli calorifere, iar nea Ticu prospera, dând
satisfacţie şefilor şi fericindu-i pe locatarii apartamentelor şi
birourilor pe care le repara ICRAL-ul.
După încă o bucăţică de vreme, din închisoare fu eliberat un alt
duşman de clasă, vag rudă cu Marie. Scenariul se repetă, noul prinţ
se dovedi a fi un vopsitor tot atât de devotat ca şi rubedeniile
sale, meşterul îşi mări cu bucurie echipa, iar cei trei prinţi
începură a vopsi de zor calorifere, spre mulţumirea tovarăşilor cu
munci de răspundere.
Nu mai e nevoie să spun că, după încă ceva timp, o altă beizadea
fanariotă fu izgonită din mediul educativ al închisorii şi, expusă
incertitudinilor vieţii din libertate, făcu apel la Marie, pe
care-o cunoştea din copilărie.
Nea Ticu se convinsese
Nea Ticu se convinsese deja că duşmanii de
clasă sunt înzestraţi cu unele folositoare aptitudini, aşa că, la
prima solicitare, îl angajă fără ezitare.
Aşa se întâmplă şi la următoarea eliberare, apoi la încă una, iar
echipa de prinţi continuă să se mărească şi să vopsească vioi
calorifere, cu mult elan muncitoresc şi cu rezultate optime.
Treaba ar fi mers la nesfârşit, dacă, într-o bună zi, ştatul de
plată al echipei nu i-ar fi căzut în mână unui tovarăş de la cadre,
care beneficiase de ceva şcoală. Uluit să constate că sub ochii
lui, pe ştat, se înşiră toată istoria evului mediu al patriei,
tovarăşul îl chemă la ordine pe nea Ticu, cerându-i imperativ să
dea afară moşierimea încuibată în trupul principial al
ICRAL-ului.
-A, nu, se împotrivi meşterul, în viaţa mea n-am avut aşa o echipă
de vopsitori harnici şi de treabă! Dacă pleacă ei, plec şi
eu!
Degeaba
Degeaba îl ameninţă tovarăşul de la cadre,
nea Ticu avea o meserie de aur şi o origine indubitabil sănătoasă,
aşa că avea motive să se ţină tare pe poziţie.
În cele din urmă, au fost daţi afară cu toţii, iar nea Ticu (care,
cu siguranţă, avea vreun bulibaşă printre antecesori, căci numai
astfel se explică puritatea diamantină a caracterului său)
împărtăşi destinul echipei.
Tante Marie, cu sufletul întărit de revelaţia posibilităţilor
multiple pe care ni le oferă viaţa, îşi găsi foarte repede o slujbă
de curieră la un institut: calităţile de ciclistă au jucat un rol
esenţial în promovarea ei pe acest loc.
În curând, la directorul institutului au venit în vizită doi
parteneri străini, ocazie cu care s-a constatat că directorul nu
vorbea nici o limbă străină. Culmea ghinionului, translatorul
angajat era în concediu medical.
Atunci, portăreasa
Atunci, portăreasa, persoană la curent cu
toate metehnele angajaţilor, îi şopti la ureche directorului că
tovarăşa curieră vorbeşte fluent franţuzeşte, nemţeşte şi
englezeşte. Directorului nu i-a prea convenit, dar, fiind la
ananghie, n-a avut încotro şi s-a folosit de cunoştinţele
Cenuşăresei institutului.
A fost, pentru tante Marie, punctul de plecare al unei cariere
hiperintelectuale. Deşi, în acte, a rămas pe postul ei de curieră,
în fapt a tradus texte şi a lucrat ca translatoare până când s-a
pensionat.
A murit la puţin timp după '89, ducând într-o lume mai bună
comorile ei de speranţă, optimism şi bunăvoinţă.