De ce ar valora Facebook 100 de miliarde de dolari, mai mult decât HP sau Amazon?

Autor: Adrian Seceleanu 18.07.2011

Reţeaua socială Facebook, care a ajuns la câteva sute de milioane de utilizatori în întrea­ga lume, a ajuns un etalon pentru companiile online a căror valoare a explodat, depăşind astfel giganţi IT precum HP, care are zeci de mii de angajaţi şi venituri mult mai mari, scrie Wall Street Journal.

Facebook valora 15 miliarde de dolari în octombrie 2007 - când Microsoft a făcut o in­ves­tiţie în companie şi aproximativ 84 de miliarde de dolari în prezent, luând în calcul tran­zacţiile cu acţiuni de pe pieţele private de titluri. De asemenea, unii analişti estimează însă că Facebook ar putea valora în cazul unei listări pe bursă în 2012 peste 100 de miliarde de dolari. În acest context, WSJ a întrebat mai mulţi analişti şi manageri de ce ar valora însă Facebook 100 de miliarde de dolari acum şi în ce măsură ar mai avea loc de creştere reţeaua socială în viitor.

Facebook ar putea avea în 2015 o valoare de piaţă de 140 de miliarde de dolari, estimează Geoff Young, 52 de ani, şeful Redpoint Ven­tures, un fond de investiţii specializat în start-up-uri din online. "Facebook are potenţialul de a valora atât de mult şi poate chiar mai mult decât Google din cauza numărului mare de uti­lizatori la nivel global şi a potenţialului de creştere virală pe care îl are", spune Young. Pu­nând în balanţă creşterea estimată a pieţei de publicitate online şi cota de piaţă a Face­book, Young estimează, spre exemplu, că re­ţeaua so­cială ar putea avea în 2015 venituri de 7 mld. dolari doar din afişarea de bannere publi­citare pentru clienţii din Statele Unite. Re­pre­zen­tantul fondului crede că în 2015 Facebook ar putea avea venituri de 19 mld. $. Cu o marjă de profit de 40% înaintea taxelor şi un multiplu de 25 aplicat câştigurilor, ar rezulta o valoare de puţin sub 140 mld. dolari.

Pentru Lou Kerner, managing director al diviziei de acţiuni private de la Wedbush Se­curities, unul dintre primii analişti care au rea­lizat o analiză formală a acţiunilor Facebook, o evaluare "conservatoare" a valorii pe care o va avea reţeaua socială peste patru ani este 234 de miliarde de dolari. "Când am realizat primul nostru raport în februarie 2010 şi am spus că în 2015 Facebook va valora 100 de miliarde de dolari lumea a râs de mine, iar analiza a fost ridiculizată în blogosferă.

Dar având în vedere cât de repede a crescut compania şi cât de repede şi-a monetizat activele, estimăm acum că Facebook va valora 235 de miliarde de dolari în 2015".

"Oamenilor nu le place Facebook şi nu au încredere în companie", spune însă Cristopher Soghoian, un avocat al initimităţii pe internet. El crede că investitorii ar trebui să se uite la creşterea explozivă a reţelei lansate de Google şi să evalueze riscul ca utilizatorii Facebook să părăsească reţeaua de îndată ce pe piaţă va aparea o alternativă "atrăgătoare" şi care să protejeze datele utilizatorilor. "Cred că evaluările Facebook iau în calcul cât de dificil le este oamenilor să renunţe la Facebook, dar cred că dacă pe piaţă va apărea un serviciu către care oamenii pot migra atunci numărul celor care vor renunţa va fi masiv".

Facebook merită să fie evaluată la o valoare de 30-40 de ori mai mare decât veniturile sale anuale pentru că e singura companie care are o asemenea acoperire la nivel global, crede Rick Marini, CEO al BranchOut, un start-up care a construit o aplicaţie pe baza platformei Facebook. "În cazul facebook nu există nici măcar un singur competitor care să aibă o acoperire decentă. Facebook merită un bonus uriaş pentru că sunt o companie cum nu există alta astăzi şi pentru că oferă un serviciu cum nu a mai existat până acum în istoria internetului".