Băsescu acuză lobby-ul furnizorilor de medicamente că provoacă arierate în sănătate. Vedeţi aici discursul integral
Preşedintele Traian Băsescu a cerut, miercuri, încetarea plăţii
arieratelor la medicamente, afirmând că "nu trebuie plătit niciun
leu pentru arieratele la medicamente până când nu se reglementează
sistemul de achiziţii de medicamente şi în spitale şi cele
distribuite prin farmacii".
"Avem probleme serioase la achiziţiile de medicamente. Probabil
lobby-ul furnizorilor de medicamente este atât de puternic, încât
nimeni nu reuşeşte să stăvilească această veselie a arieratelor
adunate de pe urma medicamentelor", a declarat Traian Băsescu,
făcând trimitere la raportul tehnic al Comisiei Europene privind
MCV.
El a mai spus că o delegaţie FMI se află în prezent la Bucureşti
şi, cu siguranţă, arieratele din sănătate, în mod deosebit din
plăţile la medicamente, vor fi o prioritate în discuţii.
"Vreau să ştiţi public punctul meu de vedere, indiferent ce va
decide Guvernul. Nu trebuie plătit niciun leu pentru arieratele la
medicamente până când nu se reglementează sistemul de achiziţii de
medicamente şi în spitale şi cele distribuite prin farmacii. A
continua la fiecare şase luni să tot constatăm că avem arierate în
condiţiile în care şi Comisia Europeană constată nereguli în
achiziţiile de medicamente cred că e o mare greşeală, indiferent
cine ne cere să plătim cu prioritate în zona de arierate la
medicamente", a conchis şeful statului.
Prezentăm mai jos discursul integral al preşedintelui României:
"Bună ziua. Aş vrea să fac o scurtă declaraţie legată de
Raportul cu privire la Mecanismul de Cooperare şi Verificare ce a
fost făcut astăzi public şi care vine în urma unui lung şir de alte
rapoarte din ultimii patru ani. Aş trage o primă concluzie:
Raportul este un raport corect. Un Raport care relevă pe de o parte
progrese făcute în direcţia atingerii obiectivelor de a avea un
sistem de justiţie eficient şi compatibil cu justiţia la nivel
european, pe de altă parte însă Raportul pune degetul şi pe
problemele care se perpetuează în justiţie şi care afectează
credibilitatea sistemului de justiţie în ansamblul său, dar şi
credibilitatea României. Raportul care a fost făcut public astăzi
este, în opinia mea, o consolidare a Raportului pozitiv pe care
România l-a avut în februarie anul acesta. Un Raport de etapă, dar
el este consolidat acum de Raportul anual, cel care se ia în
dezbaterea cancelariilor din statele membre ale Uniunii Europene.
Aş spune că Raportul certifică progresele pe care România le-a
făcut în ultima perioadă şi nu voi ezita, deşi multora nu o să le
placă, nu voi ezita să menţionez aprecierea extrem de consistentă
şi pozitivă la adresa Guvernului, care în opinia celor care au
adoptat Raportul, deci a Comisiei Europene, a dovedit determinare
şi angajament în procesul de reformă. Vă pot da o mică explicaţie a
acestei formulări, pentru că o ştiu. Ea vine mai demult şi a fost
consolidată în aceste 12 luni de la ultimul Raport. Faptul că
Guvernul şi-a asumat răspunderea pe cele patru coduri, şi-a asumat
răspunderea pe Legea micii reforme, a revenit cu o formulă
acceptabilă pentru Agenţia Naţională de Integritate şi a repus în
drepturi DLAF au fost elemente care au convins Comisia Europeană că
există o deplină determinare a Guvernului să creeze cadrul
instituţional necesar şi funcţionării justiţiei, dar şi luptei
anticorupţie.
Nu aş intra în detalii tehnice, dar nu voi ezita să-şi exprim
punctul de vedere cu privire la instituţii şi nu am pretenţia că
este un punct de vedere corect sau 100% corect, ci este punctul meu
de vedere. Instituţiile nu au decât şi ele să aibă puncte de vedere
despre ele însele, aşa cum se văd reflectate în Raportul Comisiei
Europene. Aş spune că dincolo de Guvern, care este apreciat foarte
pozitiv, aprecieri pozitive primesc următoarele instituţii: DNA,
Parchetul General, Direcţia Generală Anticorupţie din Ministerul de
Interne, Direcţia Antifraudă din Inspectoratul General al Poliţiei
Române şi ANI, care şi-a refăcut track record-ul după ce
activitatea sa a fost suspendată. Instituţii neconvingătoare, aşa
cum rezultă din citirea Raportului, sunt: Înalta Curte de Casaţie
şi Justiţie, CSM şi Parlamentul României. Dacă mi-aş permite un
comentariu, ar fi legat de Parlamentul României, unde, trebuie să
recunoaştem că a existat o majoritate care a susţinut asumările
succesive de răspundere ale Guvernului, pe toată legislaţia care
viza justiţia. Dar, faptul că Parlamentul a reacţionat mai puţin
pozitiv la ridicarea de imunităţi sau la permisiunea de extindere a
unor anchete, a generat, cred eu, această apreciere, pe care nu o
susţin întrutotul. Este clar că, oricâtă voinţă politică ar fi avut
Guvernul, dacă nu exista o majoritate parlamentară care să-l
susţină la asumarea răspunderii pe coduri, pe Legea micii reforme
şi pe multe altele, n-ar fi putut să implementeze această
legislaţie. Pe de altă parte, este posibil ca, la nivelul Comisiei
Europene, să se fi considerat că trecerea prin Parlament a
codurilor ar fi fost nesigură, spre exemplu, dacă ne referim la
coduri, şi că eventualele modificări ar fi alterat conţinutul
codurilor sau conţinutul Legii micii reforme.
Nu ştiu exact care au fost elementele luate în calcul de Comisia
Europeană. Eu cred, totuşi, că plecând de la premisa existenţei
unei majorităţi care a susţinut Guvernul, la moţiunile de cenzură,
cu ocazia asumării răspunderii, poate că este prea dură aprecierea
legată de Parlament. În rest, susţin fără rezerve şi aprecierile
pozitive pentru Guvern, DNA, DGA, ANI, Parchet General şi Direcţia
de Investigare a Fraudelor din IGPR, cum susţin fără rezerve şi
aprecierile legate de activitatea neconvingătoare a Înaltei Curţi
de Casaţie şi Justiţie şi a CSM. Nu vreau să intru în detalii. L-am
rugat pe Valeriu Turcan să vă pună la dispoziţie un tabel în care,
în dreptul fiecărei instituţii, sunt aprecierile pozitive,
aprecierile negative şi ceea ce trebuie făcut până la următorul
raport. Deci nu vreau să intru în aceste detalii. Apelul meu la
dumneavoastră este ca presa să facă o prezentare corectă,
echilibrată, a acestui Raport, pentru că nici presa nu mai poate,
parte din presă nu mai poate minţi la nesfârşit. Marele minciuni
promovate de presă, alături de grupuri de politicieni, sunt legate
de comanda politică la diverse instituţii, mai ales când e vorba de
ANI sau de DNA sau de Parchetul General. Dragi jurnalişti, am
rugămintea să înţelegeţi următorul lucru: instituţiile despre care
am vorbit, ANI, DNA şi Parchet General, nu mai sunt cele din 2004.
Instituţiile funcţionează autonom şi toată încercarea dumneavoastră
de discreditare a acestor instituţii - a dumneavoastră, a
politicienilor şi a altora - spunând că ar lucra la comandă
politică nu fac decât să vă penibilezeze, pe dumneavoastră şi pe
politicienii care susţin acest lucru. Şi ei, politicienii, sunt din
toate partidele. Nu vă mai crede nici măcar Comisia Europeană, care
laudă exact ce atacaţi şi desfiinţaţi dumneavoastră - ANI, DNA -
dumneavoastră şi politicienii. Deci, înţelegeţi că cei şase ani, de
la instituirea mecanismului sau şase ani din 2004 - mecanismul a
fost instituit mai târziu - cei patru ani de la instituirea
mecanismului şi până acum au însemnat un efort comun al guvernelor
care s-au perindat şi al Uniunii Europene, al Comisiei Europene,
pentru ca instituţiile care ţin de aplicarea legii în România să
devină autonome.
Avem confirmarea, şi acum, ca şi în rapoartele anterioare, că o
serie de instituţii au devenit autonome şi au un singur stăpân:
legea. Cum încă mai avem instituţii care ezită, nu ştiu cum să se
poziţioneze, întârzie în a finaliza procese, şi aici mă refer la
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi la CSM, care nu e
convingător, deocamdată, cu toată schimbarea care s-a făcut la
nivelul CSM. Deci, principalul mesaj al acestui Raport este că
România a început să aibă instituţii autonome - şi le-am enumerat -
care nu sunt subordonate nici politic, nici nu aşteaptă alegerile,
nici nu întreabă pe nimeni când să deschidă un dosar sau când să-l
închidă. Este câştigul celor patru ani de funcţionare a
Mecanismului de Cooperare şi Verificare. Uitaţi mentalităţile din
2004. Instituţiile nu mai funcţionează ca în 2004; marea lor
majoritate sunt cu totul altfel. Aş mai face o ultimă observaţie,
care vizează, în primul rând, instanţele de judecată, şi ea se
referă la eficientizarea funcţionării instanţelor, nu numai a
Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, dar, în mod deosebit, la
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, atunci când este vorba de
judecarea dosarelor de corupţie la nivel înalt. Este obligatoriu ca
şi judecătorii de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie să
înţeleagă faptul că nu preşedintele României le cere, nu Guvernul
României le cere acest lucru, ci este o condiţie obligatorie în
vederea evaluării din 2012. Aţi văzut că Raportul reclamă inclusiv
acceptarea nejustificată a unui mare număr de termene pentru ca
procesele, dosarele să ajungă în zona de prescripţie, iar măsura
decisă de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu scoaterea din
perioada de prescripţie a timpului cât dosarele au stat, eventual,
pe la Curtea Constituţională nu este credibilă. Având în vedere
evoluţiile şi abordările constante ale Înaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, acest paleativ nu poate fi crezut nici la Bruxelles, nici
măcar în România. Tare m-aş bucura să mă înşel şi să-i văd că vor
judeca şi vor scoate perioada de blocaje legată de Curtea
Constituţională din termenul de prescripţie.
Aş mai face o observaţie care vine din Raportul tehnic: este vorba
de achiziţii publice şi de sistemul de sănătate. În ceea ce
priveşte problematica achiziţiilor publice, în urma unor
verificări, în urma unor audituri făcute de Comisia Europeană - şi
vă aduceţi aminte de auditul făcut la drumuri în judeţele
Teleorman, Ilfov şi nu mai ştiu ce judeţe - vreau să ştiţi că am
propus Guvernului să aibă o abordare extrem de serioasă legată de
achiziţiile publice. Marea problemă la achiziţiile publice este, pe
de o parte, respectarea procedurilor şi nişte caiete de sarcini
care duc către un anume câştigător şi, pe de altă parte, creşterea
preţului în execuţie. Este adevărat că sunt două ministere,
Transporturile şi Dezvoltarea, care au limitat posibilitatea de a
creşte preţurile cu 50%, prin ordine ale ministrului se poate
încasa maximum 10% peste valoarea contractului. Dar cred că nu este
suficient. Aici, legat de achiziţiile publice, riscăm o mare
problemă şi ceea ce am discutat cu Premierul şi cu membri ai
Cabinetului şi sper să se pună în aplicare este ca pentru moment,
România să înceteze să mai trimită facturi la decontare la
Bruxelles pe lucrări executate de orice natură, fie că e vorba de
lucrări pe transporturi, pe dezvoltare regională, pe mediu sau în
orice altă zonă, mai puţin agricultura. De ce acest lucru? În
Regulamentul Comisiei Europene se precizează foarte clar, legat de
utilizarea fondurilor, că atunci când un audit sau Curtea de
Conturi Europeană depistează nereguli în derularea contractelor cu
bani europeni, banii se retrag ţării şi se diminuează corespunzător
suma alocată pe programe.
Este cu totul altceva dacă autorităţile române constată eventuale
iregularităţi, iau măsuri de diminuare a sumelor alocate şi ele pot
fi realocate pe alte proiecte. Din acest motiv, cred că măsura pe
care a dispus-o Premierul de a se verifica implementarea tuturor
proiectelor aprobate până în prezent şi a nu se trimite pentru
moment facturi la Bruxelles este una corectă şi necesară. În ceea
ce priveşte sănătatea, tot timpul am avut presiuni, şi fac referiri
la aceste două zone pentru că ele sunt în Raportul tehnic, pe care
dumneavoastră probabil nu l-aţi citit dar când îl veţi citi sunt
convins că îl veţi prezenta public în mod competent, dacă îl veţi
citi. Avem probleme serioase la achiziţiile de medicamente.
Probabil lobby-ul furnizorilor de medicamente este atât de puternic
încât nimeni nu reuşeşte să stăvilească această veselie a
arieratelor adunate de pe urma medicamentelor. Avem chiar acum
delegaţia Fondului Monetar Internaţional la Bucureşti, cu siguranţă
arieratele din sănătate şi în mod deosebit din plăţile la
medicamente vor fi o prioritate. Vreau să ştiţi public punctul meu
de vedere, indiferent ce va decide Guvernul: nu trebuie plătit
niciun leu pentru arieratele la medicamente până când nu se
reglementează sistemul de achiziţii de medicamente şi în spitale,
şi cele distribuite prin farmacii. A continua la fiecare şase luni
să tot constatăm că avem arierate în condiţiile în care şi Comisia
Europeană constată nereguli în achiziţiile de medicamente cred că
este o mare greşeală, indiferent cine ne cere să plătim cu
prioritate în zona de arierate la medicamente. Acestea erau două
observaţii conexe care nu sunt în Raportul politic, ci în Raportul
tehnic, achiziţiile publice şi arieratele din sănătate, şi pentru
că Raportul este astăzi lansat pe piaţă şi pentru că am dubii că
veţi citi şi Raportul tehnic, v-aş rămâne dator, teribil de dator,
îndatorat dacă aţi citi măcar cele cinci pagini pe care vi le-am
dat, nu tot Raportul, că e prea mult deja, dar sigur nu veţi citi
Raportul tehnic şi am ţinut să-mi exprim un punct de vedere public
cu privire la cele două aspecte relevate în Raportul tehnic:
achiziţii publice şi sănătatea, arierate.
Fac o ultimă precizare. Raportul este un raport care arată progres
şi în acelaşi timp stabileşte 18 obiective pe care ar trebui să le
îndeplinim până la raportul de anul viitor pentru a se putea
discuta ridicarea Mecanismului. A doua precizare este că a trecut
vremea când se mai putea plânge cineva că nu are cadru
instituţional. Cadrul instituţional este recunoscut a fi, în linii
mari, finalizat, cu mici alte sarcini pentru Guvern în perioada
următoare. Deci, depinde de fiecare instituţie să implementeze
cadrul instituţional existent. Nu se mai poate spune: e răspundere
politică. Nu. E răspunderea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
este răspunderea Consiliului Superior al Magistraturii, este
răspunderea curţilor de apel şi aşa mai departe. Fiecare instituţie
are obligaţii precise până anul viitor. De asemenea, fac precizarea
că România nu consideră corect ca Mecanismul de Cooperare şi
Verificare să fie anexat la condiţiile de intrare în Spaţiul
Schengen. În acelaşi timp, România constată că se află în faţa unei
realităţi - sunt state care insistă ca Raportul MCV să fie luat în
consideraţie atunci când spun "da" intrării României în Spaţiul
Schengen. Între aceste două realităţi, lege şi voinţa statelor
membre, este clar că trebuie să găsim formula de a împăca ambele
exigenţe. Noi exigenţa respectării Tratatului în ceea ce priveşte
accesul în Spaţiul Schengen am îndeplinit-o. Vom încerca, prin
acţiune, nu diplomatic, pentru că nimeni nu îţi poate spune că în
România, ce să negociezi politic, ce să facă Ministerul de Externe,
preşedintele, primul ministru, când unele state membre spun foarte
clar: «domnilor, la voi nu se judecă în cazurile de corupţie la
nivel înalt». Nu ai ce să negociezi aici, pentru că e evident.
«Domnilor, la voi se dau câte 35 de termene în cazuri de corupţie
la nivel înalt», nu ai ce să negociezi, aici nu mai e o chestiune
de politică externă. Eşti în faţa unei realităţi pe care nu o poţi
contrazice.
Deci trebuie să ţinem cont şi de exigenţa acestor state şi
instituţiile responsabile să îmbunătăţească atingerea acestor
obiective, de judecare a cazurilor de corupţie la nivel înalt.
Sigur, este inadmisibil ce s-a întâmplat săptămânile trecute,
lunile trecute, după ce ţii dosarul câte trei ani, trei ani şi
jumătate la Înalta Curte, pe urmă îl retrimiţi la Parchet pentru că
nu ştiu ce procedură nu era îndeplinită. Asta nu poate convinge
nici pe români, nici pe mine şi cu atât mai puţin Comisia Europeană
că discutăm de judecători care au lucrat cu bună-credinţă. Puteau
să constate de la bun început că nu sunt îndeplinite procedurile şi
să trimită dosarul de acum trei ani înapoi, nu după trei ani şi
jumătate, împingând, practic, către prescripţie dosarele. În
acelaşi timp, vreau să se înţeleagă foarte clar: apelul meu, apelul
Comisiei Europene, nu este pentru un anume verdict. Insistenţa este
pentru a se judeca. Nimeni nu cere ca judecata să se facă într-un
anume fel. Dar nu mai putem sta cu aceste dosare deschise. Eu vă
mulţumesc, vă doresc o zi plăcută în continuare şi probabil, de
mâine intrăm pe tematici legate de Fondul Monetar Internaţional. O
zi bună!"