Poema Desnuda/ de Crista Bilciu
Crista Bilciu s-a născut la 19 iulie 1978, la Târgu-Mureş. Este absolventă a Facultăţii de Ştiinţe şi Litere a Universităţii "Petru Maior", secţia Limba şi Literatura Română/ Limba şi Literatura Engleză. Master în Istoria Criticii literare şi în Managementul proiectelor. A obţinut şi o licenţă în regie de teatru, la Universitatea de Teatru, Târgu-Mureş. În prezent este studentă la Universitatea Media, secţia Regie film, clasa profesorului Dan Piţa. Din anul 2008, regizează, la Teatrul Studenţesc PODUL din Bucureşti, spectacole susţinute de echipa ei formată din studenţi ai Facultăţii de Actorie din cadrul Universităţii Hyperion, Bucureşti. A regizat: Conu Leonida faţă cu reacţiunea, Efectul razelor gamma asupra anemonelor, Asteptându-l pe Godot, Experimentul Hamlet şi altele. Site: http://cristabilciu.wetpaint.com
Introducere
Acest poem atâta l-am gândit
şi răzgândit,
frământat cu degetele, tălpile, cu salivă,
mi-am stors sudoarea, sânii, creierii,
încât la început s-a transformat
din apă în spirt -
asta la început
(şi atunci ar fi trebuit eu să-i dau foc -
poate că aş fi incendiat cu el
pălăria lui Mincu,
mustăţile lui Cărtărescu,
arca lui Manolescu -
Cistelecan nu s-ar fi ars,
ci ar fi aprins molcom,
ardeleneşte,
o ţigară Gauloises Blondes
de la vâlvătaie).
Atunci trebuia să dau eu foc,
când aveam 20 de ani şi
eram studentă la Litere
şi credeam că realitatea e un fel de
literatură prost scrisă.
Când iubeam penibil un bărbat
însurat şi cinic, pe care nu-l chema Robert
(aşa cum numai o virgină îndopată
cu marii clasici poate iubi -
literatura te face curvă).
Atunci când eram eu,
atât de eu, încât ceilalţi
simţeau instantaneu că sunt un pericol
la adresa echilibrului universal,
o zebră într-o turmă de elefanţi.
......................................................................................................................................
Capitolul 11
Aici autoarea observă
că în acest poem nu se mai întâmplă nimic
şi hotărî să nu mai fie aşa.
Aşa că, deodată,
lucrurile începură să se întâmple.
Mai întâi, trecu prin poem
o turmă de elefanţi din Serengeti
(care trebuiau să apară
în memoriile unui septuagenar amator de safari,
dar au fost induşi în eroare
de harababura din acest poem,
astfel că bătrânul vânător
a trebuit să se mulţumească
cu un stol de raţe sălbatice
erau fustele Aemiliei, în travesti
septuagenarul era, oricum
aproape orb).
După trecerea elefanţilor s-a ridicat un nor de praf
atât de gros,
încât personajele poemului
nu s-au mai văzut între ele
vreme de câteva versuri.
În învălmăşeală, Fata Brună
îl sărută, din greşeală, pe David,
confundându-l cu Marele Actor;
Marele Actor îşi confundă negresa
cu Travestitul, care îi arse o palmă,
Al lu' Cincistele se trezi şi el cu o palmă,
nu se ştie de la cine;
Thales se lovi cu fruntea de o stea
şi îşi făcu un cucui de toate zilele;
Omul cu aripi,
care tocmai îşi savura omleta
la MacDonalds,
se înţepă în nas cu furculiţa
(încercaţi voi să mâncaţi omletă cu aripile
şi încă pe întuneric);
Omul cu sprâncenele prea lungi
se împiedică în propriile sprâncene
şi căzu peste Înaripat,
care înţepă cu furculiţa
cucuiul lui Thales
(Thales nu zise nimic: era filosof.)
Laura se încurcă în ciorapul Bunicii,
care începu să prindă proporţii
şi să devină pervers,
deoarece, deodată sări la părul Laurei
şi au au! îl incluse în ţesătură,
apoi continuă să ţeasă şi barba
Omului cu păr roş,
şi sprâncenele Sprâncenatului
şi aripile Înaripatului,
şi şase din cei 7 Robert, pe care îi apucă de colţuri sau de litere
(v-am spus că nr. 5 mai apare
doar în capitolul 27).
Firul se ţesea cu repeziciune
şi nu mai era vertical, ci orizontal.
Era ca un mare stomac exterior,
care nu ierta nimic în jur.
Astfel, el mai hali: pe Thales cu tot cu cucui,
cele două jumătăţi de câine roş
şi cele două jumătăţi de Panseluţa,
pe care încercă să le recompună
în ciuda hămăiturilor de protest
şi a hohotelor şi plânsetelor groteşti
(pe Uţa o durea capul,
iar Pansy se gâdila,
cele două fragmente câineşti erau foarte confuze,
deoarece nu se mai întâlniseră
de la diviziune, când erau pui
şi fiecare credea despre celălalt
că e doar o invenţie literară,
până acum se credeau unici
şi erau tare mândri de asta).
În momentul în care în laţele ciorapului
se încurcă şi femeia de afaceri
cu lungul ei şir de iubiri
discrete şi indiscrete,
ciorapul (probabil din economie de spaţiu)
se curbă, se roti
şi, în cele din urmă, se spirală,
parcă era o procesiune MISA.
Marele Actor fu şi el prins în laţ
(i se agăţară ochelarii de soare)
şi Fata Brună se aruncă să-l salveze,
rămânând şi ea acolo,
prins fu şi avionul soţiei lui David
(spre surprinderea autoarei acestui poem,
care nu înţelege cine, când şi cum
a scos aeroplanul
din fund de Pocloş).
Când ciorapul îşi continuă
micul dejun pantagruelic
cu Ghiţă şi soţia lui,
aceştia nici nu observară
continuând să facă dragoste,
sub privirea deja plictisită a
cămăşii lui Ghiţă, care contoriza orgasmele
(cămaşa fu încântată
de strânsoarea ciorapului,
căci visa în secret să fie brutalizată)
Soţia lui David fu înşfăcată împreună cu agenţia de scame,
fiecare strigând alt slogan,
ieşi un vacarm îngrozitor
(Thales, cât era el de filosof, înjură cu sete),
Marele Actor ceru o aspirină
sau un masaj
(dar negresa lui o ştersese demult
în Serengeti,
pe elefantul care avea cea mai mare
trompă),
Travestitul îi oferi Actorului un supozitor,
ciorapul îngurgită şi Travestit şi supozitor
Marele Actor se plânse în continuare
de dureri de cap
- Stai să pup, sări Bruneta,
dar mă tem că iarăşi nu pe el
l-a pupat
(nu se ştie pe cine, nimeni nu a protestat)
Fustele Aemiliei
au fost penultimele
de pe lista de bucate
a ciorapului,
pentru că desertul a fost David,
care fu apucat de
nu, autoarea preferă să nu spună,
mai bine le spune tuturor
să tacă,
să nu se mai zbată,
să lase praful să se aşeze odată
în urma elefanţilor,
să poată trece Aemilia
să se mire,
să zică: "Parcă e povestea cu ridichea"
şi să râdă
şi să stropească toată procesiunea
cu PET-ul ei de Coca-Cola
plin cu apă
şi toate personajele să cadă într-un somn greu
şi Ciorapul să se topească,
să intre în pământ
şi să crească din el flori,
flori de toate culorile,
vesele şi înmiresmate, flori-de-stil,
printre care dorm toate personajele poemului
care se trezesc a doua zi
foarte mirate de locul în care se află,
dar zâmbitoare şi liniştite
şi se întorc pe urmă
la truda poemului, cea de toate zilele.
Volumul Poema Desnuda este câştigătorul concursului de manuscrise al Uniunii Scriitorilor din România, ediţia 2010. Va apărea la Editura cartea românească