Nokia continuă declinul pe telefoane mobile

Autor: Ştefan Vrabie 22.07.2011

Nokia, cel mai mare producător de telefoane mobile din lume după numărul de unităţi vândute, a înregistrat o pierdere netă de 492 milioane euro în trimestrul al doilea, însă profitul operaţional al activităţilor de bază a depăşit toate estimările, propulsând acţiunile companiei scrie agenţia de presă Reuters.

Profitul operaţional de bază a scăzut cu 41%, la 391 milioane euro, de la 660 milioa­ne euro în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Nokia a vândut 16,7 milioane de smart­phone-uri în perioada analizată, pierzând pri­ma poziţie în topul producătorilor de tele­foane "inteligente" în favoarea Apple, care a vândut în acelaşi interval 20,3 mi­lioa­ne de iPhone-uri. Nokia are în ofertă câteva zeci de smartphone-uri diferite, în timp ce Apple vinde doar două tipuri de ter­minale: iPhone 3GS şi 4.

Nokia a vândut 88,5 milioane de tele­foa­ne mobile în trimestrul acesta, cu 20% mai pu­ţin decât a înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut. Vânzările de smartphone-uri au avut o scădere de 34%, înregistrând 16,7 milioane de unităţi vândute în com­pa­ra­ţie cu 25,2 milioane cât a vândut anul trecut.

Compania finlandeză a inventat practic smart­phone-ul în 1996, când a lansat primul mo­del Communicator, însă nu a reuşit să adu­că în ultimii ani inovaţii suficiente pen­tru a rezista asaltului rivalilor ca Apple, Re­search In Motion BlackBerry sau Sam­sung şi ceilalţi producători de telefoane cu sistem Google Android.

Directorul general al Nokia, Stephen Elop, şi-a pus toate speranţele de revenire pe piaţa de smartphone-uri în lansarea tele­foa­ne­lor cu sistem de operare Microsoft, însă aces­tea vor ajunge pe piaţă cel mai probabil în ultima parte a acestui an.

Preţul acţiunilor Nokia s-a înjumătăţit din februarie, când a anunţat parteneriatul cu Microsoft, investitorii temându-se că gru­pul finlandez va pierde mult prea multă cotă de piaţă până la lansarea smartphone-urilor cu sistem de operare Windows pentru a mai putea reveni în poziţia de lider.

Vânzările nete ale Nokia au scăzut în trimestrul al doilea cu 7%, la 9,27 mld. euro, iar compania a înregistrat o pierdere netă de 492 mil. euro, faţă de un profit net de 104 mil. euro în aceeaşi perioadă a anului trecut.

În primul semestru, vânzările Nokia au urcat uşor, la 19,67 mld. euro, iar profitul net de 279 mil. euro din intervalul corespun­ză­tor al lui 2010 s-a transformat într-o pier­de­re de 261 mil. euro.