Nemţii de la Lidl vin cu mâncarea lor în cele 107 magazine. Va bate preţul no-name-ul?

Autor: Cristina Rosca 23.07.2011

Lidl, reţeaua germană de tip discount care a pornit cea mai mare ofensivă din retailul autohton şi operează în prezent în jur de 110 magazine în România, a adus şi un nou model de business: în rafturile magazinelor există produse lactate Pilos, mezeluri Baroni sau pestele Combino, mărci private Lidl, "mărci" no-name pe care nemţii mizează doar prin preţ.



"Categoria bunurilor de larg consum este acoperită în magazinele noastre de mărcile de la Lidl. Dacă există o cerere mare din partea clienţilor noştri în privinţa unei mărci anume consacrate, aceasta va fi inclusă în sortimentul nostru", au declarat reprezentanţii Lidl pentru ZF, aceasta fiind una dintre puţinele informaţii oferite de retailerul german.

Magazinele Lidl prezente şi în Capitală, dar şi în oraşe cu 20.000-30.000 de locuitori au fost deschise din 20 iunie, toate cele 107 unităţi preluate de la Plus afişând noul nume în aceeaşi zi.

Dacă în cazul altor jucători din retailul modern mărcile private abia ajung la 20% din totalul produselor, în cazul germanilor de la Lidl situaţia este exact invers, ponderea produselor mărci consacrate fiind net inferioară. Reprezentanţii retailerului nu au furnizat însă cifre privind ponderea mărcilor private.

Necunoscute până nu de mult în România, mărcile private sau brandurile proprii ale marilor retaileri, precum Aro, Nr1 sau TiP, au început să câştige tot mai mult teren, piaţa de profil ajungând la peste 900 de milioane de euro anul trecut.

Germanii de la Lidl, care au preluat reţeaua de magazine Plus Discount, intră însă pe piaţa locală cu o reţetă nouă în condiţiile în care mărcile private ale celorlalţi retaileri au fost introduse treptat pe piaţă şi sunt încă inferioare ca pondere brandurilor producătorilor români sau ale multinaţionalelor.

Germanii vin cu mâncarea lor

Intrarea pe piaţă a retailerului german, unul dintre cei mai agresivi discounteri de la nivel mondial, se face într-un moment în care sensibilitatea la preţ a românilor este foarte mare. În condiţiile în care economia este în criză de mai bine de doi ani şi consumul a scăzut în 2010 cu peste 5% şi şi-a continuat trendul descendent şi în primele cinci luni ale acestui an, preţul a devenit principalul argument de achiziţie, punând în umbră importanţa acordată anterior brandurilor.

În aceste condiţii mărcile private au început să se regăsească tot mai des în coşurile de cumpărături ale românilor.

Preţurile produselor mărcilor private sunt de regulă cu 10-20% mai ieftine decât cele ale mărcilor naţionale, în condiţiile în care costurile de promovare şi marketing sunt practic eliminate.

Anul trecut, mărcile private obţinuseră în Ungaria o cotă de piaţă de 28,1%, în Polonia depăşiseră 21,2%, iar în Cehia ajunseseră la 19 procente. În România, mărcile private aveau 5,8% din piaţa totală de retail. Vânzările de mărci private din România au crescut cu 57% în 2010 faţă de 2009 şi potenţial de creştere încă există.

Reprezentanţii Lidl nu au răspuns solici tării ZF privind ţara de provenienţă sau producătorul mezelurilor Baroni, al lac tatelor Pilos sau al pastelor Combino. Ei spun însă că pe lista de furnizori există şi ro mâni.

Contracte cu Albalact, Covalact, CrisTim sau Caroli

"Acolo unde este posibil, Lidl foloseşte ca sursă producători şi furnizori locali români, cu condiţia ca produsele să fie conform standardelor companiei noastre.

Clienţilor români Lidl le oferă o gamă largă de articole provenite de la furnizori şi producători locali - carne, lactate, fructe şi legume, apă, produse de panificaţie etc.", explică reprezentanţii Lidl.

Unul dintre furnizorii locali ai Lidl este Albalact pentru categoria de produse lactate, potrivit informaţiilor înscrise pe ambalajele laptelui Pilos. Contactaţi de ZF, re prezentanţii Albalact nu au dorit să ofere detalii. Albalact, companie cu afaceri de circa 62 mil. euro anul trecut, deţine în portofoliu branduri precum ZuZu şi Fulga.

Produse lactate sub brandurile Lidl mai sunt fabricate de Covalact, Industrializarea Lap telui Mureş (fabrică deţinută de compania FrieslandCampina), în timp ce printre pro ducătorii de mezeluri care realizează pro duse sub mărcile Lidl se numără CrisTim şi Caroli. Cei doi producători au de asemena propriile branduri în magazine.

Re prezentanţii retailerului german mai spun că sunt în căutare de noi parteneri români, "încurajarea producţiei locale şi extinderea gamei de produse româneşti numărându-se printre obiectivele com pa niei".

Cel mai important eveniment din retail

Lidl a deschis la finalul lunii iunie 107 magazine sub brandul Lidl în 38 dintre judeţele ţării şi în Bucureşti. Toate magazinele deschise de germani sunt unităţile care au aparţinut anterior reţelei Plus Discount pe care germanii au cumpărat-o anul trecut, niciuna dintre unităţile inaugurate nefiind construită de la zero.

Retailerul german şi-a asigurat o poziţie importantă pe piaţa din România în 2011 după ce a preluat în februarie 2010 reţeaua de magazine de tip discount Plus.

Deşi intrarea Lidl pe piaţa locală de retail, estimată la circa 20 de miliarde de euro, s-a făcut prin rebrandingul unităţilor Plus, germanii au început construcţia şi la zeci de unităţi proprii.

Surse din piaţă spun că acestea ar putea fi deschise în septembrie.

Lidl face parte din grupul german Lidl & Schwartz, care mai deţine pe piaţa locală magazinele Kaufland.