Cele 16 şantiere de autostrăzi aduc 700 mil. euro în buzunarele constructorilor anul acesta

Autor: Andreea Neferu 25.07.2011

Cele şapte şantiere de autostrăzi pe care se lucrează în prezent, precum şi cele nouă în cazul cărora lucrările vor fi demarate în luna august, vor aduce constructorilor care se ocupă de ele circa 676 milioane de euro în 2011, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.



În condiţiile în care economia este de aşteptat să crească anul acesta cu 1,5%, până la 124 de miliarde de euro, construcţiile de autostrăzi vor reprezenta circa 0,5% din Produsul Intern Brut. Pe de altă parte, lucrările la autostrăzi se vor ridica la aproape 8% din valoarea pieţei locale a construcţiilor, de 9-9,5 miliarde de euro.

Analiza ZF ia în calcul atât cele şapte şantiere la care se lucrează în prezent (Bucureşti - Moara Vlăsiei, Moara Vlăsiei - Ploieşti, Medgidia - Constanţa, Arad - Timişoara, Deva - Orăştie, varianta de ocolire a municipiului Arad, respectiv Constanţa), dar şi cele nouă tronsoane pe care lucrările ar urma să înceapă în august, potrivit celor mai recente declaraţii ale reprezentanţilor Ministerului Transporturilor (două loturi pe Nădlac- Arad, două loturi pe Timişoara - Lugoj, un lot pe Lugoj- Deva şi patru loturi pe Orăştie - Sibiu).

ZF nu a luat în calcul şi tronsonul Suplacu de Barcău - Borş (64 de kilometri) de pe Autostrada Transilvania, întrucât lucrările se desfăşoară în ritm redus din cauza faptului că anul acesta nu a fost alocat niciun ban pentru această şosea.

Valoarea cumulată a contractelor pentru aceste autostrăzi se ridică la circa 2,2 miliarde de euro, fondurile pentru finanţarea lor provenind atât de la bugetul de stat, cât şi din credite de la Banca Europeană de Investiţii sau din fonduri europene.

Deşi şi anul acesta în construcţiile de autostrăzi vor intra sute de milioane de euro, rezultatele nu vor fi pe măsură. În 2011 ar urma să fie deschise circulaţiei doar tronsoane parţial finalizate, precum şi autostrada Moara Vlăsiei - Ploieşti, cu o lungime de 42,5 kilometri.

La începutul anului 2011 Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anunţa că va inaugura anul acesta 83 de kilometri de autostrăzi, la care urma să se adauge încă 34 de kilometri de centuri la standard de autostradă. La jumătatea anului CNADNR a arătat însă că anul acesta nu se vor finaliza în totalitate autostrăzile anunţate, ci doar parţial, urmând să fie funcţională câte o bandă pe sens. Astfel, porţiunile care au cele mai mari şanse să fie deschise circulaţiei anul acesta, chiar şi parţial, sunt Medgidia - Constanţa şi Arad - Timişoara, la care se adaugă variantele de ocolire la standard de autostradă ale oraşelor Constanţa şi Arad.

Florin Popa, managing partner al Vitalis Consulting: „Datorită necesităţii acute de conectare a sistemului românesc de infrastructură la cel din UE, probabil că finalizarea autostrăzilor care să lege Bucureşti de Nădlac se va întâmpla mai devreme decât ne-am aştepta.“ Pe de altă parte, singurul tronson de autostradă care ar urma să fie finalizat în 2011 este Moara Vlăsiei Ploieşti, care în urmă cu trei luni risca să îşi piardă constructorii, şi anume firmele Spedition UMB, Tehnostrade (ambele companii fiind controlate de Dorinel Umbrărescu), Euroconstruct Trading '98 (Dan Beşciu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu), pentru că Ministerul Transporturilor transmisese consorţiului constructor o notificare de reziliere a contractului.

Motivul era faptul că firmele controlate de cei trei regi ai asfaltului au cerut suplimentarea contractului cu 47%, echivalentul a circa 100 de milioane de euro, şi au părăsit timp de 16 luni lucrările pe un sector de aproape doi kilometri din cei 42,5 ai tronsonului. Ulterior, constructorii au renunţat la pretenţiile financiare şi s-au angajat să finalizeze tronsonul până la finalul anului, astfel că dacă la începutul anului această autostradă nici măcar nu era luată în calcul pentru 2011, acum a devenit singura despre care se vorbeşte că va fi inaugurată anul acesta. Cu toate acestea, şansele ca acest tronson să fie deschis circulaţiei în decembrie 2011 sunt minime.

"În prezent, la Moara Vlăsiei, un sat situat pe Drumul Judeţean 101, nu este construit niciun pod din viitorul nod rutier de pe autostrada Bucureşti - Ploieşti. Singurul pod din zona respectivă este construit parţial la viitorul nod rutier din Comuna Gruiu pe DJ101B, care ulterior va prelua traficul spre Capitală din zona rezidenţială de la Snagov. La acest nod se poate vedea clar faptul că sunt utilaje care lucrează la viitoarea autostradă, însă la fel, se observă că aceste lucrări sunt departe de a putea fi terminate în 2011", spune Bogdan A., un economist de 27 de ani, care circulă frecvent pe ruta Bucureşti - Ploieşti.

Ministerul Transporturilor are în plan să finalizeze până la sfârşitul lui 2012 încă 276 km de autostradă, potrivit unor hărţi prezentate anterior de instituţie. Astfel, România ar putea avea peste un an 590 de kilometri de autostradă, în condiţiile în care în prezent are doar circa 314 kilometri.

"Este clar că avem o evoluţie ascendentă a lucrărilor de infrastructură la nivel naţional. Datorită necesităţii acute de conectare a sistemului românesc de infrastructură la cel din Uniunea Europeană, probabil că finalizarea autostrăzilor care să lege Bucureşti de Nădlac se va întâmpla mai devreme decât ne-am aştepta", a declarat Florin Popa, managing partner al companiei de consultanţă în construcţii Vitalis Consulting.

Anul acesta, Ministerul Transporturilor are un buget de investiţii de circa 8 mld. lei (aproape 2 mld. euro), mare parte din această sumă urmând să revină CNADNR, care are în subordine infrastructura "mare", adică autostrăzile şi drumurile naţionale. În 2010, CNADNR a avut la dispoziţie fonduri de 7,3 mld. lei (1,7 mld. euro).