Viagra, aproape de Paracetamol. 260.000 de cutii împotriva disfuncţiilor erectile se vând anual

Autor: Ioana David 27.07.2011

Piaţa medicamentelor folosite în tratamentul disfuncţiilor erectile, dispu­ta­tă de trei giganţi - Pfizer (cu Viagra), Eli Lilly (cu Cialis) şi GSK (cu Levitra) -, s-a ridicat anul trecut la 7,7 mil. euro şi 262.000 de unităţi (pachete), potrivit datelor IMS Health, mai bine de jumătate din piaţă fiind controlată de Viagra.

Vânzările pe acest segment al pieţei farma au crescut cu 70% în valoare în 2010 faţă de 2006, piaţa înregistrând rate de creş­tere în valoare în fiecare an, însă în pri­me­le cinci luni din acest an tendinţa s-a schim­bat şi piaţa a scă­zut atât în volum, cât şi în valoare, reiese dintr-o ana­liză a ZF pe baza datelor firmei de cercetare IMS Health.

"Vedem că primele cinci luni ale acestui an comparativ cu perioada similară din 2010 înregistrează o serioasă scădere, în primul rând în unităţi, întreaga clasă fiind cu 30% sub performanţa anului trecut. Piaţa de medicamente, produse înregistrate la ANM (Agenţia Naţională a Medica­men­tu­lui) cu autorizaţie de punere pe piaţă, este com­pusă în România din trei jucători, aceiaşi fiind şi liderii la nivel mondial", a spus Corina Ciolan, directorul general al IMS România.

Potrivit datelor companiei, în acelaşi in­ter­val piaţa a avut o contracţie de 16,1% în va­loare, până la 2,6 mil. euro. Acestea sunt pri­mele semnale de scădere atât în volum, cât în valoare pe această nişă de piaţă.

"Este o piaţă în care se vede puterea de cum­părare, fiind în mare măsură generată de out of pocket (banii din buzunar - n. red.)", a mai spus Corina Ciolan.

O piaţă a giganţilor

Cu o medie lunară a vânzărilor de 0,3 mil. euro, Viagra se apropie de vânzările de Paracetamol (produs de mai multe com­panii), care se află pe locul 10 în topul celor mai vândute medicamente fără prescripţie din Ro­mânia (în primele 11 luni ale anului trecut, potrivit unor infor­maţii anterioare ale IMS Health), con­form calculelor ZF. "Dinamica pieţei disfuncţiilor erectile este depen­dentă de puterea de cumpărare şi de nivelul educaţional al populaţiei. Nu se preconizează apariţia unor molecule noi care ar putea să modifice fundamental dinamica pieţei, ci doar a noi forme de administrare a moleculelor consacrate", a spus Tudor Ciubotaru, senior manager PR & communications al Pfizer România, firmă care are în portofoliu Viagra. El estimează că această piaţă va scădea cu 15% ca număr de pastile vândute anul acesta comparativ cu 2010.

Cele trei produse Viagra, Cialis şi Le­vitra se eliberează pe bază de prescripţie me­dicală, atât medicii urologi, cât şi cei de familie putând prescrie astfel de me­di­camente.

În România există în jur de 12.000 de medici de familie şi aproape 400 de medici urologi, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.

Viagra, şi în topul "contrafacerilor"

Potrivit datelor din Catalogul naţional al preţurilor medicamentelor de uz uman autorizate pe piaţă, pre­ţu­rile produselor pentru disfuncţii erectile încep de la 50 de lei şi ajung la aproape 150 de lei. Se­parat, mai există şi suplimente care nu au nevoie de prescripţie precum Entran (La­bormed), Maraton (Parapharm) sau Per­men (Walmark), însă piaţa acestora este mai mică.

"Piaţa produselor neînregistrate, supli­men­tele, reprezintă sub 25% din piaţa celor înre­gistrate, medicamentele", a mai spus Corina Ciolan, care a precizat că datele re­pre­zintă intrările în farmacii de la dis­tri­buitori (ceea ce compania numeşte sell in), la nivel de preţ de achiziţie al farmaciilor.

Una dintre proble­me­le cu care se confruntă companiile din această piaţă este cea a produselor contrafăcute. Potrivit unor esti­mări, vânzările de medicamente con­tra­fă­cute se ridică în România la peste 90 mil. euro, iar în "top" se află Viagra.