Provizioanele mai mici au dublat profitul Băncii Transilvania în primul semestru

Autor: Adrian Ionut Cojocar 02.08.2011
Banca Transilvania (TLV) a obţinut în primul semestru un profit net de 65,7 mil. lei (15,7 mil. euro), nivel aproape dublu faţă de perioada similară din 2010, evoluţie care s-a datorat în principal reducerii provizioanelor aferente creditelor neperformante, deşi ponderea acestora a continuat să urce în intervalul aprilie-iunie din 2011.


"Cheltuielile nete cu provizioanele înregistrate în primul semestru din 2011 au fost de 295 milioane lei, diminuate faţă de valoarea înregis­trată în aceeaşi perioadă a anului precedent cu 35 mil. lei. Din aceste rezultate reiese faptul ca sunt înregistrate semne de stabili­zare în ceea ce priveşte calitatea portofoliului de credite", spun reprezentanţii băncii.

Veniturile operaţionale ale băncii au crescut în tri­mestrul al doilea cu 7,7%, până la 367,2 mil. lei (88,8 mil. euro), după ce în primele trei luni ale anu­lui curent înregistraseră o uşoară scădere, de 1,4%.

Creşterea a venit mai cu seamă ca urmare a avansului veniturilor din dobânzi cu 2%, dar şi a celor din operaţiuni financiare cu circa 20%, aces­tea fiind reprezentate de obicei de venituri din ti­tluri de stat şi rezultate din fluctuaţii pe curs de schimb.

Pe de altă parte, cheltuielile operaţionale s-au majorat într-un ritm mai rapid, cu 9%, creştere pusă de reprezentanţii băncii pe seama extinderii reţelei de unităţi a Băncii Transilvania, majorarea contribuţiei la Fondul de Garantare a Depozitelor de la nivelul de 0,2% la 0,3% din valoarea depozitelor şi creşterea cu 5% a TVA-ului. Cheltuielile de exploatare ale băncii au urcat cu 9%, în timp ce costurile salariale s-au majorat cu 6% în primele şase luni.

"Focusul nostru a fost creşterea sustenabilă a profitului şi a cotei de piaţă. Toate cele patru linii de afaceri ale băncii noastre au fost gestionate adecvat actualului context economic. Am continuat şi continuăm să acordăm credite, iar prin produsele şi serviciile lansate în primele 6 luni venim cu soluţii financiare pentru clienţii noştri. Ştim că anul 2011 va fi, în continuare, cu provocări, tocmai de aceea suntem precauţi, dar pregătiţi pentru a atinge obiectivele stabilite pentru acest an", a declarat Robert Rekkers, directorul general al Băncii Transilvania.

Rezultatul operaţional al băncii a fost mai mic cu circa 2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, însă rezultatul net a urcat ca urmare a economiilor realizate la cheltuielile cu provizioa­nele, în valoare de 35 mil. lei.

Banca Transilvania a cheltuit 9,2 mil. lei pen­tru promovarea produselor existente şi a celor lan­sate, sumă cu 60% mai mare decât cea din primele şase luni aferente anului 2010.

"Oferta BT a fost completată mai ales cu oferte de creditare. Creditul rapid, fără garanţii materiale dedicat IMM-urilor, pentru acoperirea nevoilor de capital generate de desfăşurarea activităţii sau creşterea afacerii este, practic, produsul prin care Banca Transilvania a dat tonul pieţei în ceea ce priveşte creditarea companiilor mici şi mijlocii, în acest an", spun reprezentanţii băncii.

Banca Transilvania s-a orientat în ultimii ani în special spre segmentul IMM-urilor, care este mult mai volatil, în condiţii economice favorabile putând genera marje de profit superioare, dar care în perioade de recesiune, cum este cea pe care a traversat-o România în ultimii trei ani, conduce la o calitate a portofoliului inferioară din cauza ponderii mai mari a creditelor neperformante.

Activele băncii se cifrau la 30 iunie 2011 la aproape 22,7 mld. lei, în creştere cu circa 5% faţă de finele anului trecut, când erau de 21,6 mld. lei.

Indicatori bancari

Creditele neperformante reprezentau 8,32% din totalul portofoliului de credite la 30.06.2011, în creştere de la 7,82% în urmă cu trei luni.

Profitul operaţional a scăzut cu 2% în primul semestru, până la 380,5 mil. lei.

Raportul credite/depozite s-a îmbunătăţit uşor faţă de cel de la 31 martie, ajungând la nivelul de 0,78 la data de 30 iunie 2011.

Numărul de clienţi activi ai băncii a crescut cu circa 4% în ultimul an, la peste 1,46 milioane.