Datoria publică trece pragul de 200 mld. lei

Autor: Mihaela Claudia Medrega 03.08.2011

Necesarul mare de finanţare al statului a determinat un salt al datoriei publice cu 5 miliarde de lei în luna mai, peste pragul de 200 de miliarde de lei (49 miliarde de euro), după ce în aprilie se înregistrase o scădere a datoriei cu 3,5 miliarde de lei faţă de luna precedentă.

Ritmul de creştere s-a temperat însă comparativ cu anul trecut, când erau creşteri de la o lună la alta şi cu 10-13 mld. lei.

Majorarea datoriei publice din luna mai a fost determinată în principal de împrumuturile în valută, Trezoreria luând în luna mai 939 de milioane de euro de la bănci, printr-o emisiune de obliga­ţi­uni în valută pe piaţa internă, cu maturitate de trei ani. Suma reprezintă circa 3,9 miliarde de lei.

Cătălina Molnar, senior economist la RBS Bank, aminteşte că împrumutul a fost contractat după ce Banca Naţională a redus rata rezervelor minime obligatorii la valută de la 25% la 20%, cu aplicabilitate din luna mai.

"Având în vedere că statul avea de plătit în luna iulie circa 2,5 miliarde de euro, necesarul de finanţare trebuia asigurat din timp. În plus, titlurile de stat denominate în lei emise în luna mai au avut o valoare de circa 5 miliarde de lei, comparativ cu o sumă ajunsă la scadenţă de 3,9 miliarde de lei (aferentă titlurilor emise anterior), ceea ce reprezintă pe net o creştere a datoriei cu încă 1,1 mld lei."

Comparativ cu sfârşitul anu­lui trecut, datoria s-a ma­jorat cu 6 miliarde de lei în primele cinci luni ale aces­tui an, ponderea ei în PIB trecând de 37%. Ritmul de creştere a datoriei a încetinit însă, având în vedere că în perioada ia­nuarie - mai 2010 soldul datoriei publice s-a majorat cu 31 mld. lei.

Şi situaţia la patru luni evidenţiază o temperare a ritmului alert de creştere a datoriei din ultimii doi ani, care devenise în­gri­jorător în 2010, apro­piind datoria pu­blică de 40% din PIB. În pe­rioa­da ia­nua­rie - aprilie 2011 da­toria publică a crescut cu doar 1 mld. lei, faţă de creşterea de 26,6 mld. lei în primele patru luni din 2010, din care aproximativ 13,6 mld. lei au fost tranşe din împrumuturile de la FMI şi Comisia Eu­ropeană.

După ce în ia­nua­rie 2011 datoria pu­blică scăzuse cu 3,5 mld. lei, în februarie s-a reluat trendul as­cen­dent, iar ritmul de creştere s-a accen­tuat în martie, când ponderea datoriei în PIB a ajuns la 36,7%. Aprilie a venit cu o scădere a datoriei faţă de martie, pentru ca în mai să se reia ascen­siunea.

În luna mai datoria publică deno­mi­nată în lei a fost de 85,3 mld. lei, nivel comparabil cu cel din aprilie, în timp ce datoria denominată în euro a ajuns la 84,5 mi­liarde de lei, în creş­te­re cu 4,7 miliarde de lei.

Important în ceea ce priveşte ma­nage­mentul datoriei pu­blice este extin­derea maturităţii acesteia, iar în acest sens se observă o îmbunătăţire, Minis­te­rul de Finanţe reuşind să atragă finan­ţa­re pe sca­denţe mai mari de un an, a afir­mat Molnar. În plus, diminuarea de­fi­ci­tu­lui fis­cal conduce la o încetinire a rit­mu­lui de creştere a datoriei publice în timp.

Până acum structura datoriei Româ­niei avea un profil nefavorabil al sca­den­ţelor, având în vedere pon­derea mare a îm­pru­mu­tu­rilor pe ter­men scurt, de sub 1 an. Însă, în ulti­ma pe­rioa­dă, îm­pru­­muturile cu sca­denţe lungi au cres­cut, în timp de cre­di­te­le cu scadenţe pe ter­men scurt au scă­zut uşor.

"Având în vedere evoluţiile actuale şi angajamentele pe care gu­vernul şi le-a asu­mat în faţa FMI şi Co­misiei Europene, este de aş­tep­tat ca datoria pu­bli­că raportată la PIB să-şi încetinească consi­de­rabil ritmul de creştere faţă de ceea ce a fost ob­servat în ultimii doi ani", anticipează eco­no­mis­tul RBS Bank.

Ea a menţionat că evoluţia datoriei publi­ce în ter­meni relativi (raportat la PIB) depin­de de mai mulţi factori: ritmul de creştere a PIB - o influenţă în sensul scă­derii datoriei ar putea fi o creştere a PIB mai rapidă decât creşterea datoriei în termeni nominali, evoluţia deficitului fiscal, dar şi de realizarea planului de pri­va­tizare - sumele obţinute astfel repre­zentând o sursă de finanţare care de­grevează statul de a cumula noi datorii.

La nivel european şi chiar mondial a devenit îngrijorătoare creşterea alertă a datoriilor publice, în urma măsurilor de urgenţă şi a fondurilor injectate pentru a ajuta economiile să iasă din recesiune. Cu cât datoria publică este mai mare, cu atât este perceput un risc mai mare şi ratele de îm­prumut pe pieţele externe sunt mai mari.

Ce s-a întâmplat anul trecut?

România mai are loc să-şi majoreze da­toria până la atingerea plafonului de 60% din PIB, agreat la nivel eu­ropean, însă pro­blema, cel puţin până în decem­brie 2010, a fost accelerarea ritmu­lui de creş­tere şi direc­ţio­narea banilor pre­pon­derent către chel­tu­ieli curente cu pen­siile şi salariile, în timp ce cheltuielile cu in­ves­tiţiile au rămas la un nivel extrem de redus. Dacă în perioada 2003-2006, de exemplu, ritmul de creştere al datoriei publice de la un an la altul nu trecea de 10%, în ultimii ani creşterea anuală a accelerat şi nu a mai coborât sub 30%.

Anul trecut datoria publică a conti­nuat să crească într-un ritm rapid de 32%, în condiţiile în care statul s-a îm­pru­mutat masiv şi a ajuns la un nou ma­xim istoric de 194 mld. lei (46 mld. euro), iar ponderea în PIB a fost de aproape 38%, sub pragul impus de criteriile de la Maastricht (60% din PIB).

Datoria publică a crescut însă de la 35 la 46 mld. euro în 2010, adică cu circa un mld. euro pe lună. Deşi finanţele au reu­şit să reducă uşor deficitul bugetar, ritmul rapid de creştere al datoriei publice şi perspectivele slabe privind creşterea economică erau percepute în 2010 ca fiind principalele vulnerabilităţi.

Deficitul bugetar s-a redus în 2010 cu circa 3 mld. lei comparativ cu 2009, la 33,3 mld. lei, în timp ce datoria publică a urcat cu 46,5 mld. lei. Între datoria publică şi deficitul bugetar există un decalaj, având în vedere istoricul şi dobânzile.