Test Auto ZF: VW Tiguan – Partea a II-a: Cât consumă şi cât costă întreţinerea maşinii

Autor: Bogdan Alecu 05.08.2011

Segmentul compact al SUV-urilor câştigă tot mai mult teren atât pe piaţa locală cât şi pe cea europeană datorită faptului că poate înlocui cel puţin două automobile, pe cel de teren şi pe cel de clasă medie sau compactă utilizat în oraş dar şi în deplasările interurbane. Astfel, pe măsură ce clienţii vor dori o maşină "universală", mică la exterior, mare la interior şi care să îi poată duce şi pe off-road, modele precum Tiguan vor câştiga tot mai mult teren.

Dacă săptămâna trecută am analizat pe scurt designul exterior şi interior alături de comportamentul rutier, acum oferim mai multe detalii legate de habitaclu, funcţionalitate şi detalii financiare legate de întreţinere şi achiziţie.

La interior schimbările noului Tiguan facelift sunt vizibile în special în partea inferioară a bordului şi la nivel de materiale. Finisarea rămâne ireproşabilă ca şi ergonomia comenzilor. Spre exemplu gurile de ventilaţie închise rămân etanşe chiar şi cu ventilaţia la maximă în timp ce cotiera se poate ajusta pe înălţime pentru a oferi un mai bun confort. De asemenea este de apreciat şi cum este proiectat panoul portierei, astfel încât atunci când vrei să pui o sticlă de apă în suport să o faci cât mai repede. Sau un alt exemplu - Tiguan are un interior extrem de practic - avem suportul pentru doze amplasat pe consola dintre scaune care se şi acoperă discret, unul cauciucat şi înclinat special parcă pentru telefonul mobil şi un altul ascuns în partea centrală a consolei. Un alt element care subliniază atenţia la detalii îl reprezintă faptul că inclusiv compartimentul de depozitare din portieră dispune de o mochetă pe partea inferioară pentru a împiedica pe cât posibil alunecarea diverselor obiecte.

Tiguan a primit după facelift sisteme ca Dynamic Light Assist - asistenţă electronica pentru faruri, DCC - amortizoare controlate electronic, Fatigue Detection - sistem de detecţie al oboselii, similar cu sistemul lui Mercedes-Benz, Traffic Sign recognition - recunoaşterea semnelor de circulaţie şi Lane Assist - păstrează banda automat în cazul în care şoferul pierde direcţia. Dintre acestea modelul testat era echipat cu Dynamic Light Assist, sistem care s-a dovedit a fi foarte eficient atât pe drumuri în afara Bucureştiului, cât şi pe străduţele întunecate din Capitală, în timp ce Lane Assist controla atent ca maşina să ramână pe bandă fără a interveni prea brusc asupra direcţiei.

Tot la capitolul sisteme menţionăm şi cel de parcare, unde cel de la volan trebuie doar să apese butonul şi să se deplaseze încet pe strada unde vrea să parcheze. Atunci când maşina detectează un loc de parcare suficient de încăpător, cel de la volan controlează numai frâna şi acceleraţia, iar maşina controlează volanul. Pentru începători un astfel de sistem poate fi mai mult decât salvator, în timp ce pentru cei ce deja au săpânit această "artă" ar reprezenta numai o asigurare în cazul în care împrumută altcuiva maşina. Un alt plus îl reprezintă computerul de bord premium, care permite setarea în amănunt a maşinii.

Din gama de şapte motorizări am testat în România am testat motorizarea diesel de 140 CP cuplată la o cutie de viteze manuală cu şase trepte şi tracţiune integrală. Versiunea 2.0 TDI 4motion cu transmisie manuală are un consum mediu anunţat de 6,0 litri/ 100 km consum care se poate obţine şi în România, atât timp cât nu luăm în calcul Capitala. Chiar şi aşa, în cei peste 300 km parcurşi prin traficul din Bucureşti, am reuşit un consum mediu de aproximativ 7-8 litri/100 km. Un vârf de 10 litri/100 km este atins numai în trafic "bară la bară" sau atunci când se merge mai sportiv.

Preţul de pornire pentru un Tiguan 2,0 TDI 4Motion este de 24.458 euro cu TVA, în condiţiile în care echiparea este mai mult decât completă. Mai mult, Tiguan are o listă foarte lungă de opţionale care îl pot transforma fără probleme într-un concurent cu Audi Q3 sau Q5.

Cel mai ieftin Tiguan, cu motor pe benzină de 1,4 litri TSI BlueMotion şi tracţiune numai pe puntea faţă costă aproape 19.500 de euro cu TVA inclus iar cel mai ieftin cu tracţiune integrală are aceeaşi motorizare şi porneşte de la 22.877 euro, preţurile fiind disponibile pentru versiunea de echipare Trend&Fun. Aceasta dispune de jante din oţel de 16 inchi, şase airbaguri, proiectoare ceaţă cu funcţie cornering, ESP, aer condiţionat, radio CD cu MP3 şi opt incinte acustice. Track&Field are în plus jante din aliaj de 16 inchi, busolă pe displayul computerului de bord, program de rulare în off-road şi sistem de monitorizare a presiunii în pneuri. Sport&Style are jante din aliaj de 17 inchi, geamuri fumurii, computer de bord premium, faruri automate. Climatizarea automată este standard pe versiunile superioare Sport&Style şi Track&Style.

Caracteristici tehnice

Model: Volkswagen Tiguan

Motor: diesel, 2,0 TDI, 140 CP, 320 Nm

Cutie de viteze: manuală, 6 trepte

Acc. 0-100 km/h 10,2 secunde

Viteză maximă: 186 km/h

Consum mediu: 6,0 litri/100 km

Date financiare

Preţ (cu TVA): 24.458 euro

Taxă de poluare: 304 euro

Impozit anual: 180 lei

CASCO (în primul an): 1.149 euro

RCA (12 luni): 782 lei

Rată lunară leasing cu TVA: 415 euro

Rată lunară credit: 426 euro

Costuri revizii

Revizie 15.000 km (se repetă la 45.000 km, 75.000 km, 105.000 km şi 135.000 km): 425 lei (include schimbarea uleiului, a filtrului de ulei şi manopera.

Revizie 30.000 km (se repetă şi la 90.000 km şi 150.000 km): 794 lei (include ulei şi filtru de ulei, filtru de aer şi polen şi inspecţia tehnică de 30.000 km)

Revizie 60.000 km (se repetă şi la 120.000 km): 986 lei (include ulei şi filtru de ulei, filtru de aer şi polen, filtru combustibil şi inspecţia tehnică de 60.000 km)

Primul schimb al lichidului de frână se efectuează la trei ani, după care din doi în doi ani (0,5l de lichid de frână costă 49,8 lei iar manopera 87,5 lei).

În total până la 60.000 costurile totale cu mentenanţa se ridică la 2.816 lei.

Ora de manoperă în cadrul serviceului dealerului Porsche Bucureşti Nord este de 125 de lei.

Precizare: Preţurile pentru asigurări au caracter informativ şi pot varia în funcţie de compania de asigurări. Ratele la leasing şi credit sunt calculate pe o perioadă de 4 ani şi un avans de 30%. La leasing s-a luat o valoare reziduală zero. Valorile pot varia în funcţie de firma de leasing sau bancă.