George Naghi văzut de alţi antreprenori: discret, modest, dar implicat direct în business

Autor: Gabriel Razi 09.08.2011

George Naghi, patronul producătorului de mezeluri Aldis Călăraşi, decedat duminică într-un accident nautic pe Dunăre, era cunoscut printre jucătorii din industria alimentară ca un om de afaceri discret, care evita să vorbească despre compania sa deşi se implica în mod direct în business.

"Eram amici, ne întâlneam la petreceri, era o gazdă minunată însă nu vorbeam niciodată despre afaceri. Mai discutam însă din când în când despre piaţă în general", spune Sorin Minea, patron al Angst, un business de 47,1 milioane de euro în industria mezelurilor.

La rândul său Marin Moraru, care controlează producătorul de mezeluri Marex Brăila cu afaceri de 82,3 milioane de euro anul trecut, spune că l-a cunoscut pe Naghi la întâlnirile de afaceri ale industriei.

"Era un tip discret în privinţa afacerilor lui, nu era foarte vocal, chiar modest. Ne cunoşteam de la şedinte, de la conferinţele dedicate industriei alimentare", povesteşte Moraru.

Mai apropiaţi de George Naghi au fost antreprenorii din Călăraşi de la care el lua materie primă sau cărora le acorda asistenţă.

"Am fost de mai multe ori la el în fabrică să vedem utilajele şi cum merge afacerea", spune Puiu Ilisei, membru al grupului de producători EuroAvi Călăraşi cu afaceri estimate la 30 de milioane de euro anul trecut.

Jucătorii din industria cărnii spun însă la unison că a Naghi început afacerile de la zero şi a reuşit în 20 de ani să ajungă unul dintre cei mari producători de mezeluri de pe piaţa locală.


A pornit de jos

Într-un din primele interviuri acordate Ziarului Financiar în urmă cu opt ani George Naghi spunea că este originar din Bistriţa şi că în trecut a lucrat în turism.

"A pornit de jos de la cuţitul de măcelarie. Ştiu că înainte de 1990 a lucrat aici în Călăraşi tot în domeniu, în industria cărnii", spune Gheorge Dume, director general al Avicola Călăraşi.

George Naghi a început afacerile în industria mezelurilor în 1991 alături de soţia sa Alina. În următorii ani ei şi-au dezvoltat treptat afacerea astfel că după zece ani de la înfiinţare - în 1999 Ð Aldis a ajuns să aibă afaceri de 4,2 milioane de euro şi 118 angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor (MF).

"Eu în 1999 am plecat în străinătate. Îmi aminesc că în acei ani George Naghi avea o fabricuţă. Când m-am întors după câţiva ani am găsit un colos", spune Puiu Ilisei.

În următorii ani afacerile lui Naghi au continuat să crească astfel că în 2001 Aldis depăşeşte pragul afacerilor de 10 milioane încheind anul cu un rulaj de 11,8 milioane de euro. La acel moment compania ajunsese să aibă 238 de angajaţi, de două ori mai mult decât în 1999.

George Naghi a continuat să angajeze oameni şi în anii următori astfel că în 2002 pe ştatele de plată ale companiei sale erau 307 angajaţi. În acelaşi sens cu angajările au mers în aceea perioadă şi afacerile lui Naghi. Astfel Aldis a reuşit să finalizeze anul 2004 cu o cifră de afaceri de 38,3 milioane de euro.


Între cei mari

Într-un interviu din 2004 acordat ZF, Naghi se arată optimist în privinţa viitorului business-ului său, spunând că se aşteapta ca cifra de afaceri a fabricii sale de mezeluri să crească cu 50% ca urmare a unor investiţii de 10 milioane de euro în dublarea capacităţii de producţie.

Estimările antreprenorului s-au dovedit corecte, creşterile fiind anuale astfel că în 2006, compania a reuşit să treacă de 1.000 de angajaţi derulând afaceri de 77,8 milioane de euro.

În 2007, an încheiat cu o cifră de afaceri de 88 de milioane de euro şi unul dintre cei mai buni ani ai Aldis, George Naghi se gândea deja la extinderea în zootehnie şi agricultură.

Ulterior, când primele semne ale crizei deveneau vizibile în economia românească, în 2009, discursul lui Naghi s-a temperat. El se aştepta la o creştere a cifrei de afaceri de 15% şi admitea că se vede nevoit să renunţe la profit pentru că nivelul consumului se afla pe o pantă descendentă iar românii se uitau tot mai atent la preţ.

Aldis a înregistrat în 2009 o cifră de afaceri de 69,1 milioane de euro, cu 26% mai puţin ca în anul precedent Ð aceasta fiind şi prima scădere a cifrei de afaceri faţă de anul anterior a companiei din ultimii zece ani.

La jumătatea anului trecut Naghi recunoştea că a renunţat definitiv să se mai gândească la profit în condiţiile actuale de piaţă adăugând că se concentrează pe menţinerea cotei de piaţă şi a cifrei de afaceri. Populaţia are tot mai puţini bani pe zi ce trece, spunea el.

Cu toate că în ultimul an George Naghi se arată pesimist, Aldis a avut un rulaj cu 41% mai mare faţă de 2009 teminând anul cu o cifră de afaceri 97,6 milioane de euro.




Ce spunea George Naghi în interviurile acordate ZF


2004: Creştem


* Vizăm o creştere de 50% a cifrei de afaceri. Am dublat capacitea de producţie


2007: Ne extindem


* E posibil să investesc şi în terenuri agricole. Rămânem afacere de familie, nu le listăm la Bursă.


2009: Începe greul


* Ne aşteptăm la o creştere de 15% a cifrei de afaceri însă greul abia acum începe.


2010: Nu ne mai uităm la profit


* Am renunţat la profit. Vrem să ne menţinem cota de piaţă şi cifra de afaceri.