Românii şi-au pus în criză bunurile de valoare la „adăpost“ în seifuri
Nevoia de-a pune la "adăpost" bunuri de valoare ca bijuterii, bani sau documente şi neîncrederea în sistemul bancar au dus la o creştere cu 15% a cererii pentru seifuri, al căror preţ începe de la 160 de lei (38 euro) şi poate depăşi 10.000 de lei (2.380 euro).
"Vânzările au evoluat într-un trend pozitiv. De la începutul anului până în prezent am avut o creştere cu 15% a vânzărilor de seifuri, după ce anul trecut s-a înregistrat o creştere cu un procent nesemnificativ", susţine Ionuţ Vlăsceanu, directorul de vânzări al HCS Romtrade, care activează pe piaţa românească din 1991. Compania este controlată de Mihai Paraşcan.
Compania, distribuitoare de seifuri austriece Rottner-Tresor pe piaţa locală, a raportat anul trecut o cifră de afaceri de 2,5 milioane de lei (590.000 de euro) şi un profit de 481.000 de lei (119.000 euro), la un număr de 15 angajaţi, potrivit Ministerului de Finanţe.
Piaţa locală de seifuri se află într-o fază incipientă, nu sunt foarte mulţi jucători prezenţi, iar pe de altă parte cererea pentru seifuri este încă redusă, faţă de cum se manifestă în Austria, Franţa sau Elveţia, unde casele sunt proiectate pentru a include un seif încorporat în perete, potrivit lui Vlăsceanu. Date oficiale legate de valoarea pieţei nu există.
Ce seifuri aleg românii
"În general românii doresc să îşi protejeze bunurile de valoare. Fiecare are un bun de valoare în casă. Oamenilor le place să simtă cât mai aproape aceste bunuri de valoare, o metodă fiind achiziţia acestor seifuri. Gama de seifuri este foarte variată, începând cu cele de mobilă, de hoteluri, şi de laptop."
Cele mai ieftine seifuri costă 160 de lei (38 euro). Persoanele fizice achiziţionează seifuri din cauza neîncrederii în sistemul bancar, dar şi a nevoii de a pune la adăpost bunurile de valoare din locuinţă, potrivit lui Vlăsceanu.
El susţine că cei mai mulţi clienţi au optat pentru seifuri uşor accesibile ca preţ, în medie suma alocată de persoanele fizice fiind de 2.000 de lei pentru un seif. "Am vândut însă şi seifuri de 15.000 de lei către persoane fizice. Acesta este un seif care oferă protecţie la foc, diferite sisteme de securitate şi are caracteristici ce răspund de domeniul infracţional." De la începutul anului până în prezent compania a vândut în jur de 50 de seifuri către persoane fizice.
De unde vin clienţii
Clienţii persoane fizice reprezintă 60% din totalul clienţilor, restul de 40% fiind persoane juridice. Seifurile achiziţionate de companii sunt mai scumpe, asfel că ponderea vânzărilor de seifuri către clienţii corporate se ridică la 60% din totalul vânzărilor.
"Companiile iau mai mult în considerare caracteristicile seifului, în defavoarea preţului, astfel că multe firme au alocat chiar şi 50.000 de lei pentru seifuri de depozitare a datelor." HCS Romtrade lucrează cu companii din domeniul hotelier, bancar, dar nu numai, şi primeşte cereri de seifuri în special din partea companiilor mari.