Bitdefender: Am făcut antiviruşi pentru Twitter şi Facebook şi de aici va veni creşterea afacerilor
Producătorul român de soluţii de securitate a datelor Bitdefender, cu peste 500 de angajaţi în ţară şi în străinătate, a dezvoltat soluţii de securitate informatică pentru reţelele sociale Twitter şi Facebook, acestea fiind principalele motoare de creştere a businessului în 2012.
"Suntem foarte puternici în social media, am fost cei mai rapizi pe Twitter - suntem singurii furnizori de soluţii de securitate pe această reţea de socializare - şi avem aplicaţii şi pentru Facebook. În plus, anul viitor vom scoate o aplicaţie pentru BlackBerry, însă în prezent piaţa care creşte masiv este cea a aplicaţiilor pentru sistemul de operare Google Android", a spus Florin Talpeş, 55 de ani, acţionar majoritar şi CEO al Bitdefender.
Compania va organiza în următoarea perioadă o serie de evenimente la nivel internaţional pentru lansarea de noi produse.
"Atunci când nu mai sunt bani pe o piaţă, apar mult mai multe modalităţi de a fura. Mentalitatea hackerilor sau a spamerilor este cea a hoţilor de buzunar, care se duc în cele mai aglomerate locuri. În mediul online aceste locuri aglomerate sunt Facebook şi Twitter, unde mulţi sunt neatenţi. Deja avem integrate în produsele pe care le vom lansa în 2012 pentru segmentul consumer un modul care îi protejează pe cei care folosesc Facebook, prin care link-urile primite de utilizator prin această reţea de socializare sunt scanate", a spus Răzvan Vâlceanu, general manager al Bitdefender pentru România şi Republica Moldova.
Reprezentanţii Bitdefender nu oferă date exacte privind numărul de angajaţi, cifra de afaceri, profitul sau nivelul salariului mediu din companie. Bitdefender a avut anul trecut afaceri de 29 mil. euro, în creştre cu 17% faţă de anul anterior, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Veniturile Bitdefender sunt însă mult mai mari, în condiţiile în care doar 5% din cifra de afaceri ar fi generate pe piaţa din România.
Nu se mai listează în 2012
Deşi Bitdefender se pregăteşte de câţiva ani de listarea la bursă, proces despre care Florin Talpeş spunea anul trecut că se va finaliza în 2012, acţionarii companiei au fost nevoiţi să amâne din nou listarea, pentru că firma nu are încă o valoare "destul de consistentă". În 2007, valoarea Bitdefender a fost stabilită la 100 de milioane de dolari printr-o tranzacţie prin care un grup de investitori a adus 7 mil. $ în companie.
"Listarea nu se va face în anul 2012, cum am anunţat anterior. Vom ieşi pe Bursă când compania va avea o valoare consistentă şi luăm în considerare atât Bursa de la Bucureşti, cât şi bursele internaţionale. Dacă ar trebui să listez compania astăzi, probabil că nu ar fi pe Bursa de la Bucureşti", a spus Talpeş.
Tehnologiile de securitate IT dezvoltate de Bitdefender, care au fost lansate pe piaţă în urmă cu 10 ani, sunt utilizate în prezent de peste 400 de milioane de utilizatori la nivel global.
Peste o treime din veniturile anuale ale companiei sunt alocate departamentului de cercetare şi dezvoltare, acesta fiind una din zonele în care nu s-au tăiat bugete în perioada crizei. Însă reprezentanţii companiei admit că au redus, spre exemplu, bugetele pentru advertising şi le-au redirecţionat înspre alte activităţi.
Rebranding de un milion de euro
Bitdefender a organizat ieri o conferinţă de presă pentru lansarea unui nou logo, care înfăţişează lupul dacic, iar noul slogan al companiei este "Awake" (treaz, în limba engleză - n.red.), dezvoltat împreună cu compania Brandient. Compania a alocat investiţii de peste un milion de euro pentru procesul de rebranding. Cu headquarterul în România, firma de software mai are sedii şi în SUA (Silicon Valley şi Florida), Spania, Germania şi Marea Britanie şi avea în plan extinderea şi în Canada şi Mexic, Brazilia şi India.
Bitdefender mai are un centru de servicii de tip customer care (în limba spaniolă) în Chile. Bitdefender are o cotă "mai mică de 5%" pe piaţa mondială de soft de securitate IT, a spus Talpeş, care nu a dorit să ofere cifre exacte.
"Principalul motiv pentru acest rebranding este acela de a ne ajuta să ne dezvoltăm şi pe alte pieţe şi să avem un brand care să ne ajute să ne vindem produsele. Faptul că suntem din România ne poate ajuta şi în afară, pentru că românii care lucrează în IT au o reputaţie bună în străinătate şi se face o asociere de aceea am insistat să avem un simbol românesc. Românii sunt mai buni decât mulţi alţii la securitate informatică", a mai spus Vâlceanu.
Principalul competitor al Bitdefender pe piaţa locală este producătorul rus de soluţii antivirus Kaspersky, care şi-a extins semnificativ operaţiunile locale în ultimii ani.
Ce spune Florin Talpeş despre:
-
Investiţiile în perioade de criză: În septembrie 2008 am primit un e-mail de la unul din fondurile de investiţii cu care discutam, din Sillicon Valley, în care mi s-a spus: "Primul lucru pe care trebuie să-l faceţi este să puneţi mâna pe bani şi să-i gestionaţi cât se poate de bine, pentru că cel mai important este să supravieţuiţi". Timp de 6- 12 luni, cuvântul de ordine a fost supravieţuirea, nici nu se punea problema de noi investiţii.
-
Strategiile de reducere a costurilor în criză: În niciun caz nu am tăiat bugete în zona de cercetare, în care am investit în continuare peste o treime din venituri, pentru că departamentul de R&D reprezintă ADN-ul nostru. Am mutat resurse şi am optimizat procese, după ce am analizat impactul unor cheltuieli făcute în ultimii ani în unele proiecte.
-
Eventualitatea unei noi crize: Nu ştiu dacă cineva poate să zică vreodată că este pregătit pentru o nouă criză. Pentru a putea trece peste o criză trebuie să fii agil, să ai multă "slănină" pe tine, să nu faci cheltuieli aiurea şi să iei rapid decizii.
-
Listarea la bursă: Va avea loc şi pe Bursa de Valori Bucureşti şi pe una internaţională, însă nu în 2012, ci atunci când valoarea companiei va fi mai consistentă.
-
Ce a făcut în concediul de anul acesta: Am fost la un stagiu de dans în Italia împreuna cu soţia mea, pentru că am început să participăm la competiţii internaţionale de dans pentru categoria noastră de vârstă. Am vizitat regiunea Provence, unde am văzut cum este viaţa la ţară în sud-estul Franţei.