Ţinta TotalSoft: afaceri de 50 de milioane de euro şi profit de 10 milioane de euro. În 2014

Autor: Adrian Seceleanu 25.10.2011

TotalSoft, unul dintre cei mai mari pro­du­cători locali de software, controlat de fondul elen de investiţii Global Finance, are în plan dublarea businessului şi expansiunea puter­nică - inclusiv prin achiziţii internaţio­na­le până în anul 2014, a declarat luni Liviu Drăgan, direc­torul ge­neral al companiei.

Afacerile TotalSoft ar putea creşte cu 20-25% în acest an, la 25 milioane de euro, iar profitul EBITDA (îna­inte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) cu 35%, la 5 milioane de euro, datele finale urmând să fie de­cise de semnarea sau nu a unui contract important.

"Aceste cifre sunt parte a unui sce­na­riu optimist, care i-a în calcul semnarea unui contract foarte im­portant. Dacă nu se semnează, profitul EBITDA va ajun­­ge la

4,2 mil. euro la fi­ne­le anului. În orice caz, ci­fre­le spre care ne în­drep­­tăm se în­­ca­drează în obiecti­ve­le sta­bi­lite la în­ceputul aces­tui an", a spus Drăgan, ca­re deţine un pa­chet de acţiuni repre­zentând 7,9% din ca­pitalul social al TotalSoft.

În primele nouă luni ale acestui an, compania a consemnat o cifră de afaceri de 18,43 milioane de euro, de la 16,7 mil. euro în septembrie 2010.

Ca şi în anul precedent, cel mai mare aport l-a avut siste­mul informatic integrat Charisma ERP, sistem care a generat venituri de 13,67 mil. euro, ceea ce repre­zintă 74% din cifra totală de afaceri a TotalSoft.

"Veniturile obţinute de companie provin în pro­porţie de 76% din vânzările realizate pe piaţa ro­mâ­nească, restul de 24% rezultând din export", a afirmat Daniel Ionescu, direc­torul de marketin şi strategie al TotalSoft.

Drăgan a afirmat că printre proiectele care s-au re­mar­cat în acest an atât prin complexitate, cât şi prin va­loa­­rea financiară au fost cele încheiate cu Raiffeisen Lea­­sing Slovacia, MIC.RO, SATORP, MedLife, re­ţea­ua privată de clinici de sănătate Regina Maria, Loc'Afric Senegal, farmaciile Dona, Romtelecom, spi­ta­lul Mun­tenia, UPC România, Niro Group, H&M, European EYE Center, Banvit Grup, Alro Slatina, Mer­cedes Benz Leasing sau AECOM România.

"Anul 2011 a fost unul foarte important şi din punctul de vedere al parteneriatelor strategice pe care compania le-a încheiat în vederea ata­că­rii unor noi seg­men­te de piaţă. În a­ceas­tă cate­gorie se înca­drea­ză parte­ne­ria­tele sem­­­nate cu liderul mon­dial în vizualizarea datelor, furni­zo­rul celei mai pu­ternice tehnologii de business intel­li­gence din lume (Tableau Software), cu liderul european în soluţii de talent management (Lumesse) sau în soft­ware de GPS Tracking (Eficientizare.ro)", a spus Ionescu.

El a adăugat că acestor parteneriate li se alătură şi cel semnat cu Lugera&Markler, în urma căruia acest fur­nizor de servicii de resurse umane va utiliza platforma Cha­risma HCM pentru serviciile de BPO (Business Process Outsourcing) pe care le va oferi clienţilor din Ro­mânia, Slovacia, Cehia, Polonia, Croaţia şi Ucraina.

Drăgan a mai spus că To­tal­Soft pregăteşte pentru sfâr­şitul aces­tui an lansarea unei noi generaţii a sis­te­mu­lui informatic integrat de gestiune a activităţii unei com­panii, Charisma ERP 2012.

"Odată cu această nouă ge­ne­­raţie de produs, mobilitatea şi uzualitatea devin cuvinte de or­dine, dedicându-li-se o atenţie deo­se­bită prin dezvoltări de­dicate pen­tru dispozitivele mobile pe cele mai uzua­le plat­forme de operare (iOS şi An­­droid), prin funcţio­na­lităţi de task ma­nagement şi analize avansate de business sau prin includerea unui motor de căutare de tip Google", a spus şeful companiei.

Planul de extindere internaţională, concretizat în 2010 prin deschiderea a patru subsidiare, în Bulgaria, Gre­cia, Serbia şi Qatar, va continua în acest an prin des­chiderea primei subsidiare într-o piaţă occidentală, Austria, până la finele acestui an.

Cu o investiţie de circa 300.000 euro, compania esti­mează un break-even (intrarea pe profit - n.red.) până la sfârşitul primului an de operaţiuni.

"Va fi primul birou pe care îl deschidem în zona Eu­ro­pei Occidentale. Prin intrarea în Austria, vom putea abor­da şi alte pieţe din zonă, cum ar fi Germania sau Polonia", a spus Drăgan.

Planurile de dezvoltare internaţională presupun, de ase­menea, construirea unui canal de parteneri de imple­men­tare pentru produsul Charisma, prin care TotalSoft inten­ţionează să atace din 2013

pieţele Europei Centrale şi de Est, dar şi crearea unui portofoliu de conturi cheie, com­panii precum Raiffeisen Leasing, Deutsche Leasing, ISTA, SATORP sau NBG Leasing, care să aleagă Charisma ca soluţie standard pentru toate ţările în care au operaţiuni.

Pentru anul 2012, strategia TotalSoft prevede schim­bări la nivel de adresare a pieţei, prin focalizarea so­lu­ţi­ilor şi a serviciilor pe patru verticale-cheie (re­tail/ dis­­tribuţie, leasing, con­struc­ţii şi me­dical), prin orien­­tarea forţei de vân­zări spre conturi medii şi mari, precum şi prin lansarea unei oferte spe­­ciale de servicii în re­gim SaaS/Cloud pen­­tru seg­mentul IMM-urilor.

De asemenea, cifra de afaceri va creşte cu peste 25%, la circa 30 mi­lioane de euro.

În următorii trei ani, TotalSoft are ca obiectiv depăşirea pragului de 50 milioane de euro, cu o rată de profitabilitate de 20%, respectiv obţinerea unui EBITDA de minim 10 milioane de euro.

Compania nu intenţionează să dubleze şi numărul de angajaţi până în 2014 ci să crească productivitatea companiei, au spus Dan Drăgan şi Daniel Ionescu.

"Nu vrem să dublăm şi numărul de angajaţi, însă vrem să creştem productivitatea de la aproximativ 70.000 de euro pe angajat în prezent la mai mult de 100.000 de euro. Exportul va fi cheia creşterii şi atingerii acestui obiectiv. Ponderea veniturilor din livrări externe va ajunge la 50%, de la 24% în prezent", a spus şeful companiei.

Drăgan a mai spus că TotalSoft urmăreşte să se extindă şi în Polonia, prin achiziţionarea unui jucător local cu afaceri de peste 10 milioane de euro.

"Negocierile sunt în derulare şi sperăm să le încheiem cât mai curând", a spus Drăgan.

El a adăugat că, în perioada următoare, TotalSoft ar putea încheia un contract foarte important cu unul dintre cei mai mari jucători din domniul agriculturii.

Agricultura va fi unul dintre cele patru industrii cheie pe care se va concentra TotalSoft în anii urm ători, celelalte fiind retailul, serviciile şi zona medicală, a spus Daniel Ionescu.

Cu o experienţă de 15 de ani şi cu 450 angajaţi, TotalSoft este unul dintre printre principalii jucători locali din industria IT în dezvoltarea şi furnizarea de soluţii şi servicii complexe de afaceri.

Societatea este controlată de Ferabosco Investments Limited (Cipru) - 90,5%, Liviu Drăgan - 7,9% şi Florin Manea - 1,6%.

TotalSoft este parte a grupului Global Finance, una din cele mai importante firme de investiţii private din Europa de Sud-Est, cu birouri în Atena, Bucureşti, Sofia şi Belgrad.

Global Finance administrează fonduri de peste 850 milioane de euro, obţinute în urma administrării de fonduri de investiţii private şi imobiliare, şi a realizat peste 70 de investiţii de la înfiiţarea sa în 1991.

Dan Liviu Drăgan despre

Am crezut că se va schimba ceva pe fondul crizei, dar nu s-a schimbat nimic. Orice programator de la TotalSoft îşi poate găsi în 24 de ore un job mai bine plătit cu 100 de euro, presiunea pieţei este în continuare puternică pentru că orice firmă, de la cele cu 5 angajaţi la cele cu 5.000 de angajaţi au nevoie de IT. Anul acesta am mărit salariile cu aproximativ 10% la TotalSoft şi le vom mări şi anul viitor. Nu este o creştere în concordanţă cu ceea ce se întâmplă pe piaţă - în Europa spre exemplu salariile nu cresc. În România softiştii sunt o categorie alintată.

TotalSoft are în plan să facă achiziţii, bugetul pentru preluări în România este de 2,3 până la 4 milioane de euro, iar pentru achiziţiile în afară acesta poate ajunge la 20 de milioane de euro. În România avem câteva ţinte, dar aici problema este că firmele se evaluează la rezultatele de peste 2-3 ani şi efortul este de a le aduce cu picioarele pe pământ. Când discutăm cu ele, firmele spun de exemplu că a fost o excepţie că nu au făcut profit, dar că pot face oricând. Or, să faci profit în concordanţă cu cashul este cel mai greu lucru. Noi ne uităm la cum a crescut profitul în raport cu cashul - dacă profitul creşte cu 100%, iar cashul cu 50%, atunci nu este OK. În mod normal, în criză, multiplii după care se evaluează o companie trebuie să fie mai mici de 6.

Orice achiziţie se va face cu bani proveniţi din majorarea capitalului social al companiei. Mă voi gândi de 10 ori înainte de a face acest lucru la valoarea pe care o va avea compania ulterior, pentru că această operaţiune înseamnă şi o diluare a pachetului de acţiuni pe care îl deţin (7,9% din TotalSoft - n. red.).

Vrem să ne dezvoltăm competenţe pe zona de wireless pentru că aceasta este zona care va creşte exploziv în perioada următoare, mai mult decât orice altceva. dezvoltăm deja soft pentru iPhone, iPad şi Android. Spre exemplu, un manager de HR va putea să se conecteze de pe iPad la organigramă şi să acceseze datele din sistemul IT. Când dezvoltăm aplicaţiile pentru echipamentele mobile trebuie să lucrăm şi pentru Apple şi pentru Google Android: managerii vor aplicaţiile la care au ei acces pe iPad, dar când vine vorba de dotarea oamenilor de vânzări se uită la costuri şi vor soluţii pe Android.

Prin lansarea iPhone şi iPad Steve Jobs a schimbat aşteptările pe care le au utilizatorii în ce priveşte uzualitatea aplicaţiilor. Acum clienţii au aceleaşi aşteptări şi de la un soft ERP, iar dacă ei văd că acest soft nu este la fel ca pe iPhone şi iPad sunt nemulţumiţi. Aici TotalSoft are un avantaj pentru că marii producători de soft pot face greu modificări ale aplicaţiilor, în timp ce firmele mici se mişcă mai repede. Şi TotalSoft va lansa un magazin de aplicaţii pentru Charisma, unde programatori din alte companii să poată prezenta diferite module, care să poată fi achiziţionate de alte firme.