Lupercyclopedia, mod de folosire. GALERIE FOTO

Autor: Ziarul de Duminica 11.11.2011

Oltea Şerban-Pârâu în conducerea Culture Group EBU

Oltea Şerban-Pârâu (foto 1), redactor şef la Radio România Cultural, colaboratoare permanentă a "Ziarului de duminică", a fost aleasă în noua conducere a Culture Group EBU (European Broadcasting Union), pentru un mandat de doi ani - 2012 şi 2013. În urmă cu două săptămâni, s-a încheiat la Berlin conferinţa grupului de cultură al EBU (European Broadcasting Union), la care au fost invitaţi, alături de directori ai posturilor publice culturale, şi responsabili ai posturilor muzicale, creându-se astfel, în premieră, o oportunitate ca aceştia să lucreze împreună la nivel european, într-un schimb de experienţă privind conţinutul, muzica difuzată şi tipul de programe promovate. Au fost prezenţi 50 de reprezentanţi din partea a 22 de membri EBU, care au participat şi la decernarea premiilor celei de-a 25-a ediţii a Prix Europa. Participanţii la întâlnire au avut şi menirea de a alege noua conducere a Culture Group pentru un mandat de doi ani - 2012 şi 2013.

Cei şapte membri ai noii conduceri Culture Group al EBU sunt Karl Karst (WDR - Germania) - preşedinte, Chantal Pattyn (VRT - Belgia) - vicepreşedinte, Olga Buckley (RTE - Irlanda), Vincent Lemerre (France Culture - Franţa), Michal Nogas (PR - Polonia), Bettina Roither (ORF - Austria) şi Oltea Şerban-Pârâu (Radio România Cultural).

Peter Greenaway revine la Bucureşti

"Live cinema vj performance - Lupercyclopedia", prezentat în premieră absolută în România şi în exclusivitate în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF 2011, e un spectacol audio-vizual profund inovator, liber de orice convenţii specifice sălii de cinema şi infuzat de libertatea şi dinamismul unui concert de muzică.

"Lupercyclopedia" e un impresionant experiment (foto 2-3) ce pune în discuţie limitele limbajului filmic, oferind publicului o experienţă cinematică inedită. Prin intermediul unui sistem VJ special conceput (o plasmă cu touch-screen), Greenaway combină imagistica sa avangardistă cu soundtrack-ul experimental al artistului olandez HUIBERT BOON, proiectând simultan pe 5 ecrane de mari dimensiuni şi mixând "în direct" imagini din creaţia sa multimedia Tulse Luper Suitcases. Manevrând uriaşul touch-screen, noul "dirijor de imagini în timp real" Greenaway oferă spectatorului o experienţă absolut nouă: CINEMA LIVE la superlativ, eliberându-se total de liniaritatea cinema-ului clasic. În plus, amenajarea spaţiului plasează cabinele VJ-ului/regizor şi DJ-ului în centrul sălii, astfel încât aceştia nu au o poziţie "privilegiată" faţă de public - nu stau pe scenă, ci în mijlocul spectatorilor, care se pot plimba în jurul lor şi pot privi cele 5 ecrane din orice unghi doresc.

Ineditul "Lupercyclopedia" se bucură de un succes imens în toată lumea. în ultimii doar 4 ani, a călătorit în 14 ţări, având 33 de reprezentaţii în Australia, Belgia, Brazilia, Elveţia, Franţa, Germania, Italia, Marea Britanie, Mexic, Olanda, Polonia, Portugalia, Rusia şi Spania.

Spectacolul continuă colaborarea de mare succes demarată anul trecut, când Peter GREENAWAY, în calitate de invitat de onoare al festivalului, a deschis BIEFF cu un impresionant Masterclass intitulat "Cinematograful a murit, trăiască cinematograful!" şi a prezentat în premieră în România cel mai recent film al său "Rembrandt's J'accuse", eveniment care a atras un public de peste 2000 de spectatori. Ca urmare a acestui succes deosebit, BIEFF oferă publicului din Romania posibilitatea de a-l reîntâlni pe inovatorul regizor, de data aceasta în ipostaza inedită de VJ.

"Cinematograful a murit în 1983, atunci când telecomanda televizorului a fost introdusă în sufrageriile din întreaga lume", sustine GREENAWAY. Alternativa propusa de el în LUPERCYCLOPEDIA este un "cinematograf ambiental non-narativ multi-screen, ce promoveaza cresterea nivelului de educatie vizuala necesara viitorului new media, care va inlocui cu siguranta cinematograful traditional". Revolutionarul show audio-vizual revoluţionar transcende limitele limbajului filmic şi oferă publicului o experienţă cinematografică absolut nouă şi incitantă. Ca inovatie majora, în locul unui film ale cărui formă şi conţinut sunt definitive, spectatorilor li se prezintă un film care se creează sub ochii lor, "in direct". Acest eveniment cultural major va avea, fără îndoială, un impact puternic nu doar asupra modului în care e perceput spectacolul cinematografic, ci şi asupra viziunii tinerilor artişti vizuali şi cineaşti.

"Lupercyclopedia" deschide noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucuresti BIEFF Joi, 17 Noiembrie 2011, orele 20.00, la Sala Polivalentă

Solitarul Maurice Mircea Novac

Miercuri, 2 noiembrie 2011, la Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru nr.38) a fost vernisată, în prezenţa autorului - artistul Maurice Mircea Novac -, expoziţia "Solitar" (foto 4). Prezentarea a fost semnată de artă Aurelia Mocanu.

Maurice Mircea Novac (n.1954, Butoieşti, jud. Mehedinţi) a absolvit Institutul de Arte în 1978 şi este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din 1986. După o primă expoziţie personală în 1989, la Galeria "Orizont" din Bucureşti, expune în Belgia, Venezuela, S.U.A., Argentina şi Olanda - ţara în care trăieşte şi creează timp de un deceniu. Revine expoziţional în România în 2004, la Galeria "Piliuţă" din Bucureşti. Următoarele sale expoziţii personale sunt găzduite de Muzeul de Artă din Craiova (2007) şi Muzeul Naţional Cotroceni (2009).

"Solitudinea este o experienţă cotidiană, iar ciclul de lucrări Joana's Steps este o ilustrare în acest sens." - Maurice Mircea Novac

"Mircea Novac oficiază, ca un prestidigitator sau ca un iluzionist ludic, ironic, melancolic şi trist, care ştie bine că totul este relativ, dar, măcar pentru o clipă, jubilează nestingherit, ca şi cum clipa ar fi eternă." - Pavel Şuşară

"Mircea Novac este unul dintre cei mai bine sincronizaţi pictori români contemporani (în consonanţă cu revirimentul figurativ occidental recent, opera sa evoluând, ca tip de cercetare, destul de aproape de experienţele artiştilor români tineri (...). Deosebirea care se poate face, deocamdată, (...) este mai puţin una de fond cât una datorată exerciţiului pictural îndelungat." - Felix Lupu

"Cu autoironie calofilă, Maurice ne face cu ochiul unui dandy cu degetul mânuşii înfipt în orbita paletei". - Aurelia Mocanu

Expoziţia de la ICR este deschisă în perioada 2-16 noiembrie 2011.

Iţe de poveste

Asociaţia De dragul artei propune pentru luna noiembrie o nouă temă din seria de programe de educaţie creativă pentru familii cu copii mici în Muzeul Naţional al Tăranului Român: Iţe de poveste (foto 5). Programul se adresează familiilor cu copii între 2 şi 6 ani, desfăşurându-se într-una dintre sălile MŢR şi La nuiele, spaţiul de atelier al Librăriei Cărtureşti. Programul propune două tipuri de activităţi: vizită interactivă în muzeu şi un atelier creativ. În sala în care sunt prezentate manechine purtând costume ţărăneşti, copiii vor afla o poveste despre o păpuşă magică ce prinde viaţă şi începe să scoată dintr-o ladă veche minuni de veşminte vechi şi frumoase. Acestea sunt comparate cu cele purtate de copii iar cei mici descoperă rolul hainelor, frumuseţea lor şi ce spun ele despre omul ce le poartă. Îndrumaţi de educatorii muzeali şi ajutaţi de părinţi, copiii ating obiecte special aduse pentru ei, se joacă şi vorbesc, totul în jurul aceleiaşi teme, a veşmintelor, fie ele ţărăneşti sau de copii. În atelier, cei mici ajutaţi de părinţi vor avea la dispoziţie sau vor realiza ei înşişi (în funcţie de vârstă) păpuşi din lut pe care le vor "îmbrăca" cu seminţe şi alte materiale naturale creând surpinzătoare jucării originale.

Zilele Filmului Irlandez la Bucureşti, ediţia a III-a

Institutul Cultural Român a găzduit în zilele de 10 şi 11 noiembrie 2011 cea de-a treia ediţie a Zilelor Filmului Irlandez (foto 6). Evenimentul a fost organizat de Ambasada Irlandei la Bucureşti în parteneriat cu Institutul Irlandez de Film, Reel Ireland, Culture Ireland şi cu Institutul Cultural Român.

Joi, 10 noiembrie, aui fost proiectate scurtmetrajele The Irish Dog Whisperer, regia Ivan McMahon; Pentecost, regia Peter McDonald; Shoe (2010, 13 min), regiaNick Kelly şi lungmetrajul Kisses, regia Lance Daly. În deschidere a luat cuvântul E.S. dl. John Morahan, Ambasadorul Irlandei la Bucureşti, care a considerat acest eveniment "o oportunitate importantă de a cimenta legăturile dintre Irlanda şi România şi, în mod special, cu tinerii iubitori ai artei filmului din România".

Vineri, 11 noiembrie, începând cu ora 18.30 vor fi prezentate documentarul Hearing Silence, în regia lui Hilary Fennell, scurtmetrajul The Night Nurse, regia Terence White şi lungmetrajul 32A, regizat de Marian Quinn.

Hearing Silence este mărturia impresionantă a protogonistei Elizabeth Petcu, confruntată cu pierderea auzului. Invitata va lua parte la eveniment împreună cu soţul său, muzicianul român Mircea Petcu.

Filmele cuprinse în program constituie premiere pentru publicul bucureştean. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

"Păsările din Vis"

În perioada 7-14 noiembrie, sala Rotonda a Muzeului Naţional al Literaturii Române din Bucureşti găzduieşte expoziţia "Păsările din Vis". Tandemul de autori se explică.

Simona-Grazia Dima: "Ideea acestui proiect este legată, pentru mine, de intuirea unui fond comun al artelor, o vibraţie metafizică în stare să se exprime în mai multe moduri. Privind lucrările lui Nicolae Macovei Makovei, mi s-a părut că întrezăresc în artist un alter ego, conştient de doza de linişte sfântă necesară (şi consubstanţială) creaţiei: întruchipările vizuale (foto 7-8), ca şi cele scripturale, vorbesc în felul lor despre o spectaculară tăcere, totuna cu fastuoasa devoalare a unei bucurii lăuntrice, care invită la comuniune. Nu este vorba, aşadar, de vreo ilustraţie de carte, ci doar de o încercare de a comunica, de a te vedea prin altul, de a-ţi potenţa creaţia proprie prin intuiţiile celuilalt. O invitaţie la un dineu al bucuriei de a trăi estetic, prin artă, pentru ea...

Nicolae Macovei - Makovei

"Întâlnirea dintre poezie şi imagine nu mai constituie de mult o excepţie. Recent, la Paris, la cinematograful LA PAGODE au fost prezentate peste 20 de filme video inspirate din poeme ale unor autori de pe mai multe meridiane. România a fost reprezentată de Modesta Lupaşcu şi de subsemnatul, evident, prin filme digital art. Însă întâlnirea mea cu poezia doamnei Simona-Grazia Dima a fost neliniştitoare şi fascinantă prin corespondenţa palpabilă, iconică şi literară a expresivităţii intriseci a acestui "fond comun al artelor". Este vorba despre spaţiu fundamental simbolic, mitic, ascuns nu doar în adîncurile subconştientului ci, aş spune, chiar în magma arhetipală pe care se structurează sau se destructurează spiritualitatea umană. Univers explorat mereu de către artişti pentru al propune celorlalţi semeni ca emoţie organizată şi dialog reflexiv. Dar, parcă, în expoziţia Păsările din vis,acest dialog, paradoxal, mai degrabă s-a autopropus atunci când s-au întâlnit poemele doamnei Simona-Grazia Dima cu imaginile digital art."

Master of Balkania

La Anca Poterasu Gallery a fost vernisată ieri, 10 Noiembrie, expoziţia "Context românesc: de la Pop-Art la design-ul genuin a artistului Teodor Graur" (foto 9).

"Am practicat o artă de context focalizând mereu pe o problematică a României, dar şi est-europeană, ori balcanică. Sunt lucruri moştenite, care au efect în contemporaneitate. Şi care suscită interesul comunităţii. Adesori am fost motivat de kitsch, cu precădere în operele de început, în pictură şi fotografie, atunci când am vrut să le arăt oamenilor o oglindă. Însă în ultima vreme, după ce am parcurs etape diferite, după revizitarea unor repere culturale şi reflecţie, preocupările mele s-au axat pe concepte de construcţie, materializate în obiect şi instalaţie fiind atras de domeniul design-ului, cu toate exigenţele implicate. "Master of Balkania" - un alter ego, are lucruri de spus acolo unde se lucrează cu esenţă, cu substanţă, cu simbol, expresie şi sinteză, datorită faptului că acesta e înarmat cu spirit, isteţime şi umor - capacităţi necesare în competiţie. Şi mai este un lucru implicit în design: delimitarea de prostul gust, ceea ce nu se întâmplă în arta contemporană în general. Până la stil nu mai e decât un pas! Astfel, pentru mine, contextul românesc se ameliorează: nu mai este doar sentimental, patetic, kitsch de toate felurile, melodramă, etc., ci poate fi şi estetic sau spiritual! Despre aceasta este vorba în show-ul prezent." Teodor Graur

Teodor Graur (n. Pogăceaua, Mureş, România) trăieşte şi lucrează la Bucureşti. A absolvit Institutul de Arte plastice, Bucureşti în 1978. Printre cele mai recente şi importante expoziţii se numără: "Mirajul politic", Galeria "Totem" (Veneţia 2011), "Remodern", Galeria Anticariat Curtea veche (Bucureşti, 2010), "Balcanian XXI", Muzeul Ţăranului Român (Bucureşti, 2011), "When History Comes Knocking", Galeria Plan B (Berlin, 2010). Are lucrări în colecţiile MNAC (Bucureşti), Muzeul Ludwig (Budapesta), Colecţia Essl (Viena), Galerie Nächst St. Stephan (Viena), colecţii private.

Reîntoarcere la Londra după un deceniu, cu Aniversarea

Una dintre cele mai prestigioase scene teatrale londoneze prezintă în noiembrie producţia Teatrului Nottara, Aniversarea (foto 10). Acest proiect reprezintă reîntoarcerea teatrului românesc în Londra după mai bine de un deceniu de absenţă. Spectacolul Aniversarea de Thomas Vinterberg şi Morgens Rukov, în regia lui Vlad Massaci, va avea 10 reprezentaţii între 9 şi 19 noiembrie 2011 la Barbican Centre. Spectacolul Aniversarea a fost selectat anul trecut în timpul Festivalului Naţional de Teatru de către producătorul britanic şi invitat să facă parte din stagiunea Barbican dedicată producţiilor internaţionale, BITE (Barbican International Theatre Events). Programul prezintă producţii teatrale care îmbină dansul, muzica şi teatrul în moduri neobişnuite, explorează graniţele teatrului, stârnesc emoţii, sunt pasionale, incitante şi te fac să zâmbeşti.

Barbican Centre este unul dintre cele mai mari centre culturale din Europa, cu un program artistic extrem de variat. Este gazdă a diverse spectacole de teatru şi de dans, concerte de muzică clasică şi contemporană, proiecţii de film şi expoziţii de arte vizuale. Barbican Centre are trei săli de teatru şi concerte, un cinema, două galerii de artă, săli de conferinţe, spaţii publice şi trei restaurante, fiind în acelaşi timp iniţiatorul a numeroase proiecte educaţionale.

Barbican Centre a găzduit numeroase producţii de elită dintre care amintim: Marele inchizitor după Dostoievski şi Flautul Fermecat, ambele spectacole în regia lui Peter Brook, Blue Dragon, în regia cunoscutului regizor canadian Robert Lepage sau spectacolul de adio al renumitei companii de dans Merce Cunnigham. În anul 2012 pe scena Barbicanului vor juca, printre alţii, Cate Blanchet într-o producţie sur-realistă a Teatrului din Sydney şi Juliette Binoche în Domnişoara Iulia de August Strindberg.