Lodgy, primul brand Dacia produs integral în străinătate, în fabrica Renault din Maroc. GALERIE FOTO

Autori: Razvan Muresan , Bogdan Alecu 16.11.2011
La doi ani de la prezentarea SUV-ului Duster, Dacia continuă seria lansărilor de maşini "practice" cu Lodgy, o maşină de familie cu cinci sau şapte locuri care va fi asamblată exclusiv în Maroc, fiind de altfel primul model Dacia care "se rupe" de România.


Dacia Lodgy este primul mono­volum din istoria mărcii româneşti. Grupul Renault a aplicat şi pentru noul brand aceeaşi strategie ca pentru Duster, prezentând designul şi numele mo­delului printr-un concept care participă la cursele pe gheaţă din Trofeul Andros, una dintre cele mai cunoscute şi mai specta­culoase competiţii auto din Franţa. Astfel, Dacia iese din tipare şi nu prezintă modelul la un salon auto sau în cadrul unui eveniment dedicat.

Astfel, cu toate că Dacia a fost lansată ca o marcă low-cost, acum francezii vor să repoziţioneze brandul românesc cu ajutorul evenimentelor sportive precum Trofeul Andros sau cursa de la Pikes Peak din Statele Unite, cel mai spectaculos raliu din lume unde bolizi de aproape 1.000 CP urcă la peste 5.000 de metri altitudine.

Oficialii Dacia-Renault au pre­zentat luni-seară la Paris, la atelierele companiei, modelul Lodgy pe care intenţionează să-l folosească în competiţia de vehicule Trofeul Andros. Varianta de serie a Lodgy urmează să fie adusă în faţa publicului la Salonul Auto de la Geneva din 2012 şi lansată ulterior pe piaţa europeană.

Dacia Lodgy va intra în competiţie directă pe piaţa europeană cu modele precum Chevrolet Orlando, care are un preţ de pornire de 16.600 de euro cu TVA, Ford C-Max (de la 17.500 de euro) sau Volkswagen Golf Plus (16.900 de euro).

Cu toate că oficialii Renault nu au anunţat detaliile tehnice ale viitorului Lodgy, este de aşteptat ca cel puţin pentru început monovolumul să preia gama de motorizări a lui Duster, adică motorul diesel de 1,5 litri dCi în versiunile de 90 şi 110 CP şi cel pe benzină de 106 litri şi 110 CP.

"Aşa cum i-am obişnuit până acum pe clienţii Dacia, modelul de serie Lodgy va avea acelaşi avantaj în materie de preţ comparativ cu modelele concu­rente, ceea ce înseamnă o diferenţă de preţ de 3.000-4.000 de euro", a declarat în cadrul prezentării Gerard Detourbet, directorul programului entry al Renault. Astfel, cel mai probabil Lodgy va avea un preţ de pornire de aproximativ 11.000 de euro, ca şi Duster, în timp ce versiunea de top va urca spre 18.000 de euro.

Cum au ales numele

Conceptul Lodgy va apărea în faţa a 50.000 de spectatori cu prilejul competiţiei Trophee Andros, care va debuta în prima săptămână a lunii decembrie la Val Thorens în Franţa. "Numele Lodgy a fost ales pentru că sugerează ideea de locuinţă, casă", a declarat Eric Pasquez, directorul diviziei comerciale M0.

El a subliniat că "este important pentru brandul Dacia să se promoveze prin intermediul unor astfel de evenimente, dat fiind că imaginea pro­dusului este pusă în valoare la costuri mult mai reduse. De-a lungul timpului, Dacia a preferat să îşi consolideze imaginea mai puţin prin reclame agresive şi mai mult prin sport", a mai declarat Gerard Detourbet, director de program entry al Renault.

Pe platforma lui Lodgy, Dacia va construi şi un vehicul utiliar care va înlocui actualele modele Logan Van şi Pick-up, dar care va fi produs tot în Maroc.

În ceea ce priveşte designul, Lodgy reprezintă următoarea evoluţie a Dacia după Sandero şi Duster, design care pune accent pe o imagine dinamică şi nu pe una "low-cost" ca în cazul primei generaţii a Logan.

"Dacă vă uitaţi la Logan, apoi la Sandero şi Duster, iar acum la Lodgy, veţi vedea că unele trăsături se păs­trează, însă trecerea la nivelul următor de design este firească şi menţine direcţia pe care Dacia a impus-o de-a lungul timpului", a declarat marţi la Paris Eric Pasquez, director de gamă entry în cadrul Renault.

Întrebat câte locuri va avea noul monovolum, Pasquez a dorit "să păstreze suspansul pentru Geneva". Cel mai probabil, Lodgy va fi comercializat în două versiuni, cu cinci şi respectiv şapte locuri.

Structura automobilului aminteşte de şasiul, dimensiunile şi elementele tehnice ale modelului de serie Duster, în timp ce la nivel de design faţa Lodgy trimite către o îmbunătăţire estetică faţă de sora mai mică Sandero. Aspectul exterior al spatelui este însă cel care a stârnit reacţii printre jurnaliştii prezenţi luni-seară la Paris, la atelierele companiei Renault, dat fiind asemă­narea cu modelul anterior Renault Megane 2.

Oficialii Dacia-Renault nu au dorit să comenteze informaţii legate de motorizări şi dotări, însă au menţionat că elementele de arhitectură vor fi comune cu cele ale modelului Duster, "modificate şi îmbunătăţite".

Prima Dacie produsă exclusiv în Maroc

Renault va demara în prima parte a anului viitor producţia monovolumului Lodgy la noua uzină din Tanger, Maroc, în care constructorul francez a investit peste un miliard de euro.

În condiţiile în care doar una din zece maşini produse de Dacia la Mioveni se mai vinde în România, francezii de la Renault au ales Marocul pentru construirea celei de-a treia uzine a mărcii româneşti, costurile legate de transport şi forţă de muncă fiind mai scăzute în statul nord-african.

Jacques Chauvet, preşedintele consi­liului de administraţie al Dacia şi şef al regiunii Euromed în cadrul Re­nault, declara pentru ZF în luna martie a acestui an că "ceea ce este im­portant pentru a ne dezvolta investiţiile în România este nivelul de competitivitate al uzinei. Iar noi când vorbim de această competitivitate nu comparăm România cu Franţa sau Germania, ci cu Maroc sau India". Printre motivele care i-au con­vins pe francezi să investească un miliard de euro în Maroc şi nu în România se numără poziţionarea uzinei aproape de port, de unde maşinile sunt transportate direct în Europa de Vest, precum şi mâna de lucru ieftină.

Segmentul monovolumelor este unul dintre cele mai importante pe pieţele vest-europene precum Franţa şi Germania, unde acestea înregistrează anual vânzări de sute de mii de unităţi. Pe piaţa locală, segmentul maşinilor de familie este unul de nişă, pe care vânzările anuale sunt de sub 2.000 de unităţi.